مردم منتظر عرضه پول دیجیتالی بومی باشند؟

– ارزهای مجازی از آن دسته مقولاتی هستند که علاوه بر ویژگی‌ های منحصر به فرد و تسهیلاتی که می‌ توانند ایجاد کنند، می‌ توانند حامل مخاطراتی برای سیستم‌ های پولی و امنیتی کشورها هم باشند. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا طرح عرضه اولین نمونه پول دیجیتالی در کشور که مقرر شده بود پست بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، آن را طراحی‌ کند، منتفی شده است؟

مردم منتظر عرضه پول دیجیتالی بومی باشند؟

به گزارش ۸دی؛ به‌ کارگیری ابزار بیت کوین (BitCoin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است (بانک مرکزی خرید و فروش ارزهای مجازی را ممنوع کرد). این خلاصه‌ ای از اطلاعیه‌ ای است که روابط عمومی بانک مرکزی اخیرا (۲ اردیبهشت) در مورد ارزهای مجازی در سایت خود قرار داد. در این اطلاعیه اما به ارزهای مجازی که قرار بود پست بانک به نمایندگی از وزارت ارتباطات بررسی، پیاده‌ سازی و عرضه کند، اشاره ای نشده و گفته نشده است که تکلیف بانک مرکزی به عنوان رگولاتوری امور بانکی و پولی کشور با ارزهای الکترونیکی داخلی چه می‌ شود؟

تعامل برای راه‌ اندازی ارز دیجیتالی
پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود به ارزهای دیجیتالی و اهمیت آن‌ ها در دنیای کنونی اشاره کرده و نوشته بود: دنیا در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» هستند. رویکرد انفعالی درباره فناوری و انتظار دستگاه‌ ها از یکدیگر طبیعتا باعث عقب‌ ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی همچنین گفته بود: بر این اساس و با استفاده از ظرفیت‌ های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، در جلسه‌ ای که با هیئت مدیره پست‌ بانک ایران داشتم، مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، اولین ارز دیجیتال طراحی‌ شده را به صورت آزمایشی پیاده‌ سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند. از همه کسانی که در این حوزه تخصص دارند دعوت می‌ کنم در فراخوان پست‌ بانک حضور فعالانه داشته باشند (اولین ارز دیجیتالی ایران به صورت آزمایشی راه اندازی می شود/ دعوت وزیر ارتباطات از متخصصان این حوزه).

او همچنین در نشست خبری آنلاین خود از پیاده‌ سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌ بانک و عرضه به نظام بانکی برای تایید خبر داده و گفت که بانک مرکزی تلاش‌ خوبی برای حمایت از فین‌ تک‌ ها داشته است. اما نظام بانکی ما جدا از بانک مرکزی و دستگاه‌ های نظام مالی، لازم است نسبت به تحولات فین‌ تک ‌ها و ارز دیجیتال آگاهی داشته باشند. تعاملاتی با پست بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی داشته‌ ایم تا نمونه‌ ای از ارز دیجیتال را پیاده‌ سازی کرده و برای مسوولان کشور آن را معرفی کنیم تا با چابکی بیشتر بانک مرکزی در این حوزه عمل کند. مفاهیم قانونی و فقهی و نظام مبادلات را در این نمونه خواهیم دید. فراخوان اولیه منتشر شده و در ابتدای سال ۹۷ کسانی که می‌ توانند به ما در این حوزه کمک کنند، انتخاب خواهند شد.

مواجهه اتحادیه اروپا با بیت کوین
اما یکی از دلایلی که بسیاری از دلالان و تاجران از ارز دیجیتالی و رمزنگاری شده بیت کوین، برای معاملات غیرمعمول و غیرقانونی استفاده می‌ کنند، آن است که تبادل پول با این ارز، در هیچ جایی ثبت نمی‌ شود و هیچ هویت و نام و نشانی از طرفین معامله نیز در آن به چشم نمی‌ خورد و سازمان‌ های امنیتی نیز قادر نخواهند بود مجرمان و دلالان را ردگیری و قراردادهای آنها را پیگیری کنند. بنابراین برای این افراد پولشویی و فرار مالیاتی بسیار آسوده و راحت صورت خواهد گرفت. اما از آنجایی که نمی‌ توان به طور کلی جلوی وقوع یک پدیده جدید را گرفت، اما می توان با وضع مقرراتی جدید، نحوه استفاده از آن را محدود و کنترل کرد.

در این راستا انگلستان قصد دارد با همکاری اتحادیه اروپا، قوانینی را وضع کند تا بدین وسیله، تاجران، دلالان و طرفین معامله در مبادله با ارز بیت کوین مجبور باشند اطلاعات خود را وارد و ثبت کنند. بدین ترتیب، می‌ توان گفت تا حد زیادی از فعالیت‌ ها و معاملات غیرقانونی و غیر مجاز سلاح، دارو، مواد مخدر و تجهیزات تروریستی در جهان و بخصوص در اروپا جلوگیری به عمل خواهد آمد.

پول‌ های مجازی و در صدر آن‌ ها بیت‌ کوین، در واقع پردازش مبادلات مالی بر بستر یک فناوری به نام “بلاک چین” هستند که زنجیره بلوک هم تعریف می‌ شود و مبتنی بر رمزنگاری است. با استفاده از این فناوری یک پول مجازی به وجود می‌ آید که در فضای اینترنتی قابل انتقال است و این امکان را به کاربران می‌ دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام می‌ دهد، ضمن اینکه ناشناس هم باقی بماند.

برخی کارشناسان معتقدند مساله مهم در ارتباط با این فناوری‌ های مالی جدید این است که اگر قرار باشد همه مردم به سمت استفاده از این پول‌ های الکترونیکی و مخصوصا بیت کوین بروند، در نهایت ممکن است کاهش ارزش پول ملی را داشته باشیم، چرا که مردم از طریق دلار نسبت به تهیه بیت‌ کوین اقدام می‌ کنند و زمانی که تقاضا نسبت به دلار زیاد از حد شود، ارزش ریال در برابر آن کاهش پیدا می‌ کند و می‌ تواند تبعاتی داشته باشد؛ در حالی که در کشوری مثل آمریکا و ترکیه یا هند، یک دلار هم یک دلار است و نگرانی نیز از بابت کاهش یا افزایش ارزش آن نسبت به پولی دیگر هم وجود ندارد.

به کارگیری انواع ارزهای مجازی ممنوع است
در گزارش اخیر بانک مرکزی آمده است: در جلسه سی ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، به کارگیری ابزار بیت کوین (Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد. از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جا به‌ جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است.

در ادامه این اطلاعیه همچنین تاکید شده که از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، تمام شعب و واحدهای تابعه بانک‌ ها و موسسات اعتباری و صرافی‌ ها باید از انجام هرگونه خرید و فروش ارزهای مذکور و یا انجام هرگونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین لازم به ذکر است با متخلفین، برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد. ‌

اکنون این سوال ایجاد شده که آیا طرح عرضه اولین نمونه ارز دیجیتال در کشور که مقرر شده بود پست بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، آن را طراحی‌ و به صورت آزمایشی پیاده‌ سازی و برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند، منتفی شده یا همچنان پابرجا خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه