آخرین ادعای ترامپ از روابط ایران با اوباما

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی ادعای جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره ارسال پول به ایران با «بشکه» را به سخره گرفت.

آخرین ادعای ترامپ از روابط ایران با اوباما

به گزارش ۸دی، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی ادعای جدید دونالد ترامپ درباره انتقال پول با بشکه به ایران در دولت اوباما را زیر سوال برد. در این مطلب که به قلم «فیلیپ بامپ» نوشته شده، آمده است:

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ادعای جدیدی را علیه ایران مطرح کرد. وی در کنفرانس خبری مشترک با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه گفت: «زمانی که آنها توافق هسته‌ای را امضا کردند، کاری که باید انجام می‌دادند این بود که مسئله سوریه را نیز باید در آن می‌گنجاندند. وقتی می‌گویم «باید» یعنی پیش از اینکه ۱۵۰ میلیارد دلار و همچنین ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد “در بشکه” به ایران داده شد باید این کار انجام می‌شد. آنها باید توافقی را امضا می‌کردند که شامل یمن و سوریه و بخشهای دیگر خاورمیانه مثل عراق می‌شد؛ یعنی جاهایی که ایران در آنها درگیر است.»

به نوشته واشنگتن پست، دونالد ترامپ این عادت را دارد که در هنگام سخنرانی هیچگاه اشتباهات خود را نمی‌پذیرد [فقط به صورت زیرکانه آن را اصلاح می‌کند]. به عنوان مثال زمانی که او داشت درباره مکرون صحبت می‌کرد، اعلام کرد که پرچم فرانسه در کنار پرچم آمریکا نمادی «از جهان» است. اما به سرعت گفت «در جهان» و «برای جهان». به همین دلیل زمانی که او روز گذشته از واژه «بشکه» برای انتقال پول به ایران استفاده کرد خیلی زود [بدون عذرخواهی] واژه «جعبه» را نیز در ادامه به کار برد. البته وی مبلغ پول نقد پرداختی را مانند دفعات قبل ۱.۸ میلیارد دلار اعلام کرد؛ در صورتیکه گزارش شده این مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار است.

واشنگتن پست در ادامه با به سخره گرفتن استفاده ترامپ از واژه “بشکه” برای پرداخت پول به ایران نوشت: در هیچ گزارشی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند چنین مبلغی از پول نقد در بشکه به ایران منتقل شده باشد. با این حال مشخص نیست چرا ترامپ درباره بشکه صحبت به میان آورده است. چیزی که مسلم است این است که استفاده از بشکه یک روش بسیار عجیب برای انتقال پول است. اما پرسش مهم بعدی این است که [با فرض صحت ادعای ترامپ] چه تعداد بشکه برای انتقال این مبلغ پول نقد مورد نیاز است؟

در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: گفته می‌شود که معادل ۴۰۰ میلیون دلار به صورت نقد به ایران ارسال شده است و البته این مبلغ به دلار ارسال نشده بلکه به صورت یورو، فرانک و دیگر ارزهای رایج بوده است. بنابراین از اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی که درشت‌ترین اسکناس‌ها هستند باید استفاده می‌شده است. درشت‌ترین اسکناس سوئیس هم ۱۰۰۰ فرانکی است. (در حال حاضر دیگر اسکناس‌های رایج را در نظر نمی‌گیریم). بر اساس ارزش این اسکناس‌ها در اوت ۲۰۱۶ و با فرض اینکه به میزان مساوی از اسکناس‌های یورو و فرانک برای ارسال پول نقد به ایران استفاده شده است، اینگونه محاسبه می‌کنیم:

هر اسکناس ۵۰۰ یورویی ۱۵۰ میلی‌متر طول و ۸۲ میلی‌متر عرض و ۰.۱۱ میلی‌متر ضخامت دارد. با توجه به اینکه ابعاد فرانک هم تا حدودی به اندازه یورو است، با فرض اینکه شاید مقداری از این پول به فرانک به ایران منتقل شده باشد، در کل این مقدار پول (۴۰۰ میلیون دلار) با این اسکناس‌ها به ۷۳۴ هزار سانتی‌متر مکعب فضا نیاز دارد.

البته اینکه منظور ترامپ از بشکه چه بشکه‌ای است هم باز مشخص نیست. می‌توان گفت چون ایران است، پس شاید منظور او بشکه نفتی باشد. هر بشکه نفت ۰.۱۵۹ متر مکعب فضا دارد. بنابراین این پول نقد در ۵ بشکه نفتی جا می‌شود.

تا اینجای کار به نظر می‌رسد بشکه نفت برای انتقال پول بهتر از چمدان است، چون برای انتقال این مبلغ به تعداد به مراتب بیشتری چمدان احتیاج است. اما ابتدا باید به این دو پرسش منطقی جواب داد: اول اینکه چگونه ممکن است پول را [مانند نفت یا سایر مایعات] داخل بشکه ریخت و دوم اینکه آیا منطقی است که کالایی که مستطیلی‌شکل است (پول) را داخل یک محفظه استوانه‌ای قرار داد؟!

حال با این توضیحات باید ببینیم آیا دونالد ترامپ باز هم در آینده از واژه «بشکه» برای اشاره به نحوه پرداخت پول به ایران استفاده خواهد کرد یا خیر!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه