حق انتشار اولین سلفی یک میمون به او تعلق نگرفت

به تازگی یک دادگاه فدرال در آمریکا برای بررسی شکایت یک ارگان برای استفاده بدون اجازه از سلفی یک میمون تشکیل شد و اعلام نمود که این شکایت منتفی است چرا که عکس‌های گرفته شده توسط حیوانات جز اموال شخصی ‌آنها نبوده و به عموم انسانها تعلق دارد.

حق انتشار اولین سلفی یک میمون به او تعلق نگرفت

به گزارش ۸دی، داستان از این قرار است که سال ۲۰۱۱، یک عکاس مناظر طبیعی به نام «دیوید اسلیتر» برای عکس‌برداری به جنگل‌های اندونزی سفر کرد. او در این سفر به یک میمون بامزه به نام ناروتو برخورد و سعی کرد که از وی عکس بگیرد. به همین دلیل تلاش نمود که نور و تجهیزات لازم را آماده کند تا بتواند عکس مطلوبی از ناروتو تهیه کند.

این عکاس در حال آماده کردن تجهیزات خود بود که ناروتو دوربین را دستکاری کرد و بدین ترتیب اولین سلفی یک میمون توسط ناروتو ثبت شد. این سلفی‌ها توسط اسلیتر فروخته شد و پس از انتشار سروصدای زیادی به پا کرد.

این مسئله موجب شد که سازمان حمایت از حیوانات PETA (بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران) از عکاس شکایت کند. PETA مدعی شده بود از آنجایی که ناروتو این عکس‌ها را از خود گرفته است، حق فروش این تصاویر به او تعلق داشته و عکاس از اموال این میمون سوء استفاده کرده است.

دادگاه تشکیل شده برای این موضوع پس از شنیدن اظهارات دو طرف اعلام نمود:

«قوانین کپی رایت شامل این میمون نمی‌شود، چرا که قانون کپی رایت مختص انسان‌ها طراحی شده و نمی‌توان آن را به حیوانات نیز تعمیم داد. کسی نمی‌داند که آیا حیوانات علاقه دارند که از حق کپی رایتشان دفاع کرده یا یک حساب بانکی برای واریز پول عکسایشان باز کنند. به همین دلیل است که نمی توان آنها را جزو این قانون به حساب آورد.»

۲۵ درصد درآمد‌ حاصله از این عکس به ناروتو رسید
PETA در جواب به این قاضی اعتراض کرد و گفت که در هیچ تبصره‌ای از قانون کپی رایت آمریکا ذکر نشده که شاکی باید انسان باشد. با این حال اسلیتر حاضر شد ۲۵ درصد درآمد‌ش از عکس یاد شده را به حفاظت از میمون‌های هم نژاد ناروتو اختصاص دهد. این مسئله موجب شد که قضیه به خوبی تمام شود و ارگان PETA از شکایت‌های خود دست بردارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه