خرید و فروش کارگران فیلیپینی درعربستان

در چند ماه گذشته کارگران خانگی فیلیپینی با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای از شهر‌های جده، ریاض و دمام عربستان در شبکه‌های اجتماعی، از دولت فیلیپین خواستند که به یاری آن‌ها بیاید و جلوی خرید و فروش آن‌ها و دیگر آزار‌های جسمی و روحی را که درحال تحمل آن هستند، گرفته شود.

خرید و فروش کارگران فیلیپینی درعربستان

به گزارش ۸دی، گزارش کارگران فیلیپینی شاغل در عربستان حاکی است که این افراد در این کشور خرید و فروش می‌شوند و کارفرمایان سعودی شدیدترین خشونت‌ها را علیه آن‌ها اعمال می‌کنند.

در چند ماه گذشته کارگران خانگی فیلیپینی با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای از شهر‌های جده، ریاض و دمام عربستان در شبکه‌های اجتماعی، از دولت فیلیپین خواستند که به یاری آن‌ها بیاید و جلوی خرید و فروش آن‌ها و دیگر آزار‌های جسمی و روحی را که درحال تحمل آن هستند، گرفته شود.

فیلیپین ۱۰ میلیون نفر کارگر خارجی در کشور‌های مختلف جهان دارد که حدود ۲ میلیون نفر از آن‌ها در خاورمیانه و عمدتا کشور‌های عربی مانند عربستان و امارات کار می‌کنند. این کارگران یکی از منابع مهم درآمد زایی و رشد اقتصادی فیلیپین هستند.

گزارش پیدا شدن جسد یک کارگر خانگی فیلیپینی در یخچالی در کویت نیز در ماه‌های گذشته سبب تیرگی روابط مانیل- کویت شد.
رئیس جمهور فیلیپین که به شدت از وضعیت کارگران فیلیپینی در کشور‌های خارجی ناراضی است، با صدور فرمان منع ورود کارگران کشورش به کویت، برای تخلیه ۱۰ هزار نفر از آن‌ها اقداماتی انجام داد.

دوترته همچنین با اعزام هیات‌های ویژه دولت، به عربستان و دیگر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس خواستار بهبودی وضعیت کارگرانش شده است.
‘عبدالعزیز بن سعود’ وزیر کشور عربستان ماه گذشته با سفر به مانیل سعی کرد کشورش را از فرمان ممانعت مشابه اعزام کارگران فیلیپینی مصون نگه دارد.

وی در رایزنی هایش خواستار استفاده بیشتر از کارگران ارزان فیلیپینی شده بود.
این درحالی است که براساس تازه‌ترین بیانیه وزارت امور خارجه فیلیپین در مورد وضعیت کارگران خارجی این کشور، رفتار‌های خشونت آمیز علیه کارگران به ویژه خدمتکاران فیلیپنی در کشور‌های عرب خاورمیانه همچنان ادامه دارد.

طبق این بیانیه یک گارگر خانگی فیلیپینی در عربستان پس از آنکه کارفرمای سعودی اش وی را با نوشیدن مایع اسیدی پاک کننده تنبیه کرده بود، راهی بیمارستان شد.

‘آگنس مانسیلا’ کارگر خانگی روز دوم آوریل (۱۳ فروردین) پس از آن که در شهر ‘جیزان’ در جنوب غرب عربستان به اجبار کارفرمایش مایع سفید کننده را نوشید، بیهوش و به بیمارستان منتقل شد.
وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه خود تاکید کرد ضمن اعتراض به این اقدام خواستار اجرای عدالت در مورد کارفرمای این کارگر فیلیپینی است.

‘ ادگار باداجوز’ کنسول فیلیپین در جده عربستان گفت: ‘مانسیلا’ که از سال ۲۰۱۶ تاکنون درعربستان کار می‌کند، گزارش داد که بار‌ها توسط کارفرمایش مورد تنبیه و آزار جسمی قرار گرفته است.
دوترته رئیس جمهوری فیلیپین پیشتر گفته بود گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد وضعیت کارگران فیلیپینی در کشور‌های عربی که اکثر آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، بسیار ناگوار است به گونه‌ای که مجبور به تحمل شرایط سخت ۲۱ ساعت کار در شبانه روز هستند.

وی افزود: کارگران فیلیپینی گزارش دادند که از سوی کارفرمایان خود مورد تجاوز قرار گرفته اند.

دوترته هفته گذشته بار دیگر خواستار بهبود شرایط کار کارگران این کشور در کشور‌های عرب خاورمیانه شده بود.
یکی از خواسته‌های اصلی دولت فیلیپین این است که کارگران فیلیپینی اجازه داشته باشند تلفن‌های همراه و پاسپورت خود را حفظ کنند، که در شرایط کنونی این امکانات توسط کارفرمایان عرب آن‌ها مصادره می‌شود.

اقدامات دولت فیلیپین درحالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های آسیایی گزارش دادند: عربستان و امارات در تلاش هستند تا امسال حدود ۱۰ هزار نفر نیروی کار ارزان فیلیپینی را جذب کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه