درگیری لفظی دو نماینده مجلس درباره امر به معروف و نهی از منکر

درگیری لفظی دو نماینده در مجلس درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر مدتی فضای مجلس را متشنج کرد.

درگیری لفظی دو نماینده مجلس درباره امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش ۸دی، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز  (چهارشنبه ۵ اردیبهشت) طی تذکر با استناد به ماده ۷۹ آئین‌نامه داخلی قوه مقنّنه و در پاسخ به اظهارات روز گذشته نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و اظهار داشت: آقای پژمان‌فر گفتند که بنده واجبی را منکر شدم، بنده کجا واجب را منکر شده‌ام؟

وی با بیان اینکه نماینده مشهد در مجلس اعلام کرده بنده فتوا داده‌ام، بنده کجا فتوا داده‌ام؟ ادامه داد: آقای پژمان فر این شما بودید که فتوا دادید و بنده را محکوم و مرتد نامیدید و دادگاه صحرایی تشکیل دادید. اینجا مجلس است و باید صدای ملت از تریبون بلند شود، نباید نماینده را به ارتداد تهدید کرد.

نماینده شیراز در مجلس با خطاب قرار دادن رئیس جلسه(علی مطهری) افزود: حضرت امام(ره) می‌فرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است، اما برخوردهای اینگونه چگونه به اعتماد مردم به نظام لطمه وارد کرده است.بنده متهم به ارتداد می‌شوم، شاید این مأمور آموزش ندیده و تهدید نکرده بود، اما ادبیات آقای پژمان‌فر بسیار خشن‌تر نسبت به برخورد آن مأمور است.

پارسایی با بیان اینکه اسلام دین رأفت و مهربانی است، نه خشونت، از تریبون مجلس به نام دین اسلام چنین اتهاماتی می‌زنند، اضافه کرد: بنده به آقای پژمان‌فر عرض می‌کنم که شاید این ادبیات در حوزه انتخابیه‌ات برای تهدید مخالفان موثر باشد، اما در مجلس کاربردی ندارد.

وی تصریح کرد: بنده دوشادوش رزمندگان ۸ سال در دوران دفاع مقدس از شرف و ناموس این خاک دفاع کردم.آقای پژمان‌فر تهدید شما وحشتناک‌تر و ترسناک‌تر از گلوله‌های دشمن نیست، اما از تریبون مجلس دردناک است.

نماینده شیراز در مجلس تأکید کرد: بنده انتظار داشتم آقای مطهری به عنوان یک انسان آزاده و به عنوان فرزند شهید مطهری به آقای پژمان‌فر تذکر می‌دادید که چرا از تریبون مجلس چنین فتواهایی صادر می‌کند. بنده از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهم که این مسائل را جدی پیگیری کنند.زیرا این موجب وهن مجلس است که این سخنان از تریبون مجلس پخش شود.

علی مطهری نایب رئیس‌دوم مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده شیراز گفت: تذکر آقای پژمان‌فر روز گذشته این بود که اگر فردی  امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمی‌داند در واقع یک نوع انکار ضروری دین است. وی حکم کلی را صادر کرد.

وی ادامه داد: می‌دانیم که حکم کلی انکار ضروری دین، ارتداد است، البته آقای پژمان‌فر به صورت کلی می‌خواست بگوید مقصودم آقای پارسایی نیست. لذا این حرف لوازمی دارد و ایشان شما را متهم به ارتداد نکردند. به نظر بنده توهین صریحی انجام نشده، اما شما هم که حرف خود را زده‌اید.

حجت‌الاسلام نصراللّه پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات با در دست داشتن کتاب آئین‌نامه داخلی خواستار پاسخگویی به تذکر نماینده شیراز شد. وی پس از موافقت مطهری اظهار داشت: بنده روز گذشته در ارتباط با مطلبی که آقای پارسایی فرمودند به عنوان یک تذکر مطلبی را  درباره برخورد نیروی انتظامی مطرح کردم.

وی ادامه داد: بین نیروهای نظامی و انتظامی نباید پلیس خوب و بد درست کنیم و بگوییم از برخی نیروهای نظامی تشکر می‌کنیم و برخی دیگر را زیر سوال ببریم.

نماینده مردم مشهد و کلات تأکید کرد: در ارتباط با این موضوع آقای پارسایی اعلام کرد که واجبی فدای یک مستحب شده است. آن چیزی که وی تعبیر کرده است، این است که امر به معروف و نهی از منکر یک مستحب بوده و برداشت شورای نظارت بر رفتار نمایندگان دقت کنند که این عبارتی بود که همه شنیدند، واجبی فدای مستحب شده است، اما مستحب همان امر به معروف و نهی از منکر بوده که نیروی انتظامی مکلف بوده آن را انجام دهد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: بنده خطاب به آقای پارسایی گفتم شما که مجتهد نیستید و باید ببینید حکم چیست؟امر به معروف و نهی از منکر واجب است و بسیاری از مسائل در زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد.

وی افزود: اینکه بخواهیم، بگوییم این موضوع مستحب است اگر عالمانه و عامدانه بگوییم این کار را انجام دهد، در حقیقت انکار ضروری دین شده است و امر به معروف و نهی از منکر را واجب ندانسته است. حرف‌های آقای پارسایی پوپولیستی است که آقایان در حوزه انتخابیه چنین و چنان؛ الحمدللّه ما حریت داشته‌ایم و زیربار چنین حرف‌هایی نرفته و از دین دفاع کرده‌ایم.

پژمان‌فر بیان کرد: بنده انتظار دارم جلسه حرفی که پارسایی گفته است و حرف غلط و غیرشرعی که وی زده است و دفاعی که بنده از امر به معروف و نهی از منکر کرده‌ام را بررسی کنند که آیا درست است کسی اینگونه سخن بگوید؟

نماینده مردم مشهد و کلات عنوان کرد: بنده در جلسه روز گذشته چنین صحبتی خطاب به آقایپارسایی نداشتم، اما وی یک حرف کاملا غلطب می‌زند. خواهش می‌کنم این موضوع بررسی شود، اصل هشتم قانون اساسی موضوع امر به معروف و نهی از منکر است آقای پارسایی اگر نسبت به این واجبات توجه ندارید، حداقل به قانون اساسی توجه کنید که وظیفه ما حراست از این قانون است.

مطهری در پاسخ به تذکر پژمان‌فر هم گفت: صحبت آقای پارسایی هم در واقع سهو لسان بود و سهوا چنین صحبتی کردند، وی نمی‌خواست فتوایی صادر کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمد
این دو دیدگاه همان مصداق واقعی طرفداران اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی را از منظر دو دیدگاه حاکم بر فضای سیاسی جامعه را عیان می کند. انصافاً همین ، تکرار می کنم همین عبارت که یک اصل دینی و قانونی توسط نماینده مردم ولایی! شیراز اینگونه در حفظ نظام مورد تحریف قرار میگیرد حقیقت مشکلات کشور در همه عرصه ها ست. یعنی عرفی کردن حتی مسلمات نص صریح قرآن کریم! خدا همه را عاقبت بخیر گرداند. ان شاءالله
در حاشیه