روسیه و چین خواستار حمایت جهانی از توافق هسته‌ای ایران شد

یک مقام روسی در وزارت خارجه این کشور از پیش نویس بیانیه‌ای خبر داد که در قالب آن مسکو و پکن از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده‌اند و خواستار حمایت جهانی از این توافق شدند.

روسیه و چین خواستار حمایت جهانی از توافق هسته‌ای ایران شد

به گزارش ۸دی، روسیه و چین پیش نویس بیانیه‌ای را ارائه کرده‌اند تا به وسیله آن حمایت قاطع خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کنند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، «ولادیمیر یارماکوف» مدیر کل منع گسترش تسلیحات در وزارت خارجه روسیه در جریان کنفرانس منع گسترش سلاح سازمان ملل در ژنو به این موضوع اشاره کرد و گفت که مسکو و پکن امیدوارند که در این زمینه از حمایت جهانی برخوردار شوند.

یارماکوف گفت که توافق با ایران که به نام برنامه اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، شکننده است و هر اقدامی در راستای تغییر در آن می تواند به رژیم منع گسترش تسلیحات در جهان آسیب برساند.

این موضع‌گیری در شرایطی صورت می‌گیرد که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر به آمریکا موضوع توافق هسته‌ای و تصمیم آتی آمریکا در زمینه باقی ماندن در این توافق را پیگیری می‌کنند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۱۲ ماه می ۲۲ اردیبهشت را به عنوان ضرب‌الاجل در زمینه تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای اعلام کرده است و کشورهای اروپایی در تلاشند تا وی را متقاعد کنند که هر گونه اقدامی برای خروج از توافق هسته‌ای بر خلاف منافع جامعه جهانی است.

ترامپ روز جمعه ۲۲ دی‌ماه (۱۲ ژانویه) هنگام تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که این کار را انجام می‌دهد. در آن زمان رئیس‌جمهور آمریکا گفت در صورتی که نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام نکنند او در موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها (۱۲۰ روز بعد) آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه