حتی کوچکترین ضربه به سر می تواند موجب زوال عقل شود!

زوال عقل که با اختلالات حافظه، زبان‌ پریشی، تغییرات روحی و روانی و مختل شدن فعالیت‌های روزمره بروز می کند ثابت شده است به دلایلی از جمله ضربه به سر که در مقاله امروز می خوانید می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد یا خطر ابتلا به آن را در بزرگسالی به شدت افزایش دهد.

حتی کوچکترین ضربه به سر می تواند موجب زوال عقل شود!

به گزارش در بزرگترین تحقیقی که در زمینه خطر ابتلا به زوال عقل انجام گرفت معلوم شد ضربه به سر امکان ابتلا به این بیماری دردآور را افزایش می دهد. هر چند پیش از این ثابت شده بود صدمات شدیدی که به مغز وارد می شود ارتباط مستقیم با ابتلا به بیماری زوال عقل دارد ولی پس از این تحقیق بزرگ معلوم شد حتی صدمات و ضربه به سر با شدت کم نیز می تواند باعث بروز زوال عقل در سنین پایین تر شود یا حتی امکان بروز در میانسالی را چند برابر افزایش دهد.

صدمات و جراحات مغزی طیف گسترده ای دارد. بازی در زمین ورزش و افتادن، یا حتی خوردن توپ به سر. یا حتی یک ضربه کوچک مثل خوردن آرنج کسی به سر می تواند منجر به بیهوشی و صدمه دیدن مغز شود. گاهی ضربه به سر چندان شدید نیست ولی برای چند لحظه فرد هوشیاری ندارد، گیج می شود و حتی مثل صدمات شدید ممکن است دچار کما و مرگ مغزی شود.

تحقیقات انجام شده از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۳ بر روی سه میلیون نفر نشان داد نزدیک به ۰۰۰ر۱۵۰ نفر دچار صدمات مغزی ناشی از ضربه به سر حتی با شدت کم شده بودند. با بررسی این افراد و انجام آزمایشات پزشکی پزشکان متوجه شدند که تغییرات عصبی و روحی در افرادی که دچار سانحه مغزی شده بودند نسبت به کسانی که صدمه ندیده بوند ۲۴ درصد بیشتر بود. حتی پزشکان در طول درمان متوجه شدند افرادی که چند بار ضربه به سر را تجربه کرده اند سه برابر بیشتر در معرض انواع بیماری های مغزی که شامل روحی هم می باشد قرار می گیرند. در صورتی که وقتی فرد یک ضربه بسیار ملایم به سرش را تجربه کرده باشد مشکلات ضایعات مغزی ۱۷ درصد بیشتر خطر بروز دارد.

نتیجه تحقیق چه کمکی به ما می کند؟
هر چند دکتر جسی آر. فن Dr. Jesse R. Fann پروفسور روان شناسی دانشگاه واشنگتن اعتقاد دارد حتی در حدود سن ۵۰ سالگی احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل ضعیف است و این بیماری مربوط به سنین سالخوردگی است و البته افراد باید بدانند امکان دارد هر ضربه ای به سرشان باعث بروز زوال عقل در آن ها می شود. به همین دلیل حتی الامکان باید مانع از ضربه خوردن و صدمه دیدن سر بخصوص در کودکان تازه راه افتاده شوند. چرا که بررسی حدود ۸۵ درصد بیمارانی که مشکلات روحی و عصبی داشتند نشان داد در گذشته شخص در معرض صدمه یا ضربه به سر قرار گرفته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه