زنگنه: به خاطر یک نماینده نمی توانم خارجی‌ها را بیرون کنم

وزیر نفت گفت: براساس قانون برنامه تولید نفت کشور باید به ۴.۸ میلیون بشکه افزایش یابد که انجام این مهم به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

زنگنه: به خاطر یک نماینده نمی توانم خارجی‌ها را بیرون کنم

به گزارش ۸دی، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی درخصوص نقش لابی های قدرت و ثروت در تصمیمات وزارت نفت از طریق باشگاه نفت و نیرو اظهار داشت: آقای کریمی قدوسی در متن سوال خود موضوعی را مطرح می کند مبنی بر اثرگذاری فامیل های ثروت و قدرت از طریق باشگاه نفت و نیرو بر تصمیمات نفت و اظهار می‌کند که نقش لابی مخفی نفت، گاز و پتروشیمی ها در تصمیم سازی ها چیست؟ افراد موثر آن چه کسی هستند؟ و چه آقازاده هایی در آن حضور دارند؟

وزیر نفت افزود: آقای کریمی قدوسی خطاب به بنده می گوید که سیاست های وزارتخانه و شخص من با هدایت کلوپ سری مانع این شده است که نفت در مسیر درستی حرکت کند، بنابراین ایشان باید با صراحت بگوید منظورش این است که گروه مخفی وجود دارد که علیه امنیت ملی و منافع ملی با مدیریت بنده کار می کند؟ لطفا مشخص شود که منظور از سرّی و مخفی چیست؟

وزیر نفت ادامه داد: اینکه صنعت نفت می تواند در توسعه کشور نقش مهمی داشته باشد، شکی نیست، اما اینکه آقای کریمی قدوسی می گوید قبل از انقلاب وزارت نفت انگلیسی ترین وزارتخانه بوده است، تا آنجا که خبر داریم، وزارت نفت در سال ۱۳۵۸ بعد از انقلاب تشکیل شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در خصوص مشکلات خوزستان باید توجه داشت که تمام درآمدهای نفتی کشور به خزانه واریز می شود و مجلس درباره ریال ریال آن تصمیم می گیرد. البته بنده از مصرترین افراد هستم که بخشی از منابع حاصل از صادرات نفت در مناطق نفت خیز کشور صرف شود.

وی گفت: آقای کریمی قدوسی به نحوی اعتراض دارند که تولید و صادرات نفت چرا بالا می رود؟ باید توجه شود که بنده مجری سیاست های نظام هستم و سیاستگذار نیستم. در سال ۱۳۷۹ مقام معظم رهبری سیاست های بخش نفت و گاز را ابلاغ کردند. در بخشی از این سیاست ها آمده است؛ افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی که نکته بسیار مهمی است.

وزیر نفت افزود: کشوری که در طول روز یک میلیون بشکه نفت صادر می کند با کشوری که در روز ۵ میلیون بشکه نفت صادر می کند، متفاوت است. کشور روسیه ۱۰ میلیون بشکه نفت در طول روز تولید می کند، ۶۰۰ میلیارد مترمکعب تولید گاز دارد و ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر می کند، در جهان هیچ کسی جرات تحریم روسیه را ندارد؛ چراکه کار خود اروپایی ها با مشکل برخورد می کند.

تولید نفت کشور باید به ۴.۸ میلیون بشکه افزایش یابد

زنگنه بیان کرد: در بند ۱۴ سیاست های اقتصاد مقاومتی بر حفظ و توسعه ظرفیت های نفت و گاز به ویژه در میادین مشترک تاکید شده و این موضوع در سیاست های برنامه ششم نیز مطرح شده است. براساس قانون برنامه تولید نفت کشور باید به ۴.۸ میلیون بشکه افزایش یابد که انجام این مهم به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

زنگنه با بیان اینکه ضریب بازیافت یا برداشت نفت یک امر حیاتی محسوب می شود، گفت: برای توسعه و افزایش ضریب بازیافت نفت باید با خارجی ها کار کنیم، چرا که به تکنولوژی و سرمایه نیازمندیم. به طور مثال در میدان نفتی منصوری ۷۰ هزار بشکه نفت تولید می شود، شرکت های خارجی گفته اند ما می توانیم ۷ برابر میزان تولید را افزایش دهیم. حال من بخاطر اینکه شما نمی خواهید خارجی ها کار کنند، آنها را بیرون کنم، من چنین مجوزی ندارم.

وی تصریح کرد: برخی با قراردادهای IPC که این موضوع در مجلس مورد بحث و بررس قرار گرفت. باید توجه کرد ۲۰۰ میلیارد پول را برای توسعه صنعت نفت نمی توان از بازار داخلی تامین کرد. البته تا آنجا که امکان دارد باید از منابع داخلی، نیازهای خود را برطرف کنیم. در حال حاضر یک طرح ۶ میلیارد دلار مطرح است و می خواهیم این موضوع بازار داخلی تامین اعتبار کنیم. در قراردادهای خارجی نیز ۲۰ درصد ایرانی ها سهیم هستند.

برنده ۸۰ درصد مناقصات نفتی ایران است

این عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: تقریبا ۸۰ درصد برنده مناقصات ایران است و کار به ایرانی ها واگذار می شود و خارجی ها در بحث مدیریت و فناوری کار می کنند.

زنگنه تصریح کرد: آیا بنده نگاه به خارج از کشور دارم؟ شرکت های مپنا، پتروپارس و تحول در صنعت پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی را چه کسی درست کرد؟ در حال حاضر تولیدات پتروشیمی به ۲۰میلیارد دلار افزایش یافته و اگر شرایط عمومی صحیح باشد، تولیدات تا ۴۰ میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

وی ادامه داد: چه کسی حمایت کرد که تولید لوله های CRA در کشور انجام شود و قرارداد ۵۶۰ میلیون دلاری بین یک شرکت ایرانی و خارجی بسته شد که در داخل کشور لوله ها ساخته شود، همچنین به موضوع ۱۰ قلم کالا توجه جدی شد.

وزیر نفت با اشاره به نقش گازرسانی به روستاها و تولید اشتغال یادآور شد: ما برای عزت ایران کار می کنیم، وقتی تیم ملی فوتبال یا باشگاه استقلال و پرسپولیس مربی خارجی دارد، آیا ما نباید در بحث های دیگر از خارجی ها کمک بگیری؟ این ترس از خارجی ها چه هست؟ ما باید با به کارگیری از آنها، تا کارها پیش برود و سرمایه بیشتر شود.

وزیر نفت گفت: سوال درباره برندینگ در گذشته نیز مطرح شده بود که تعدادی از نمایندگان اظهار نگرانی کرده بودند و تعدادی نیز درباره بحث توزیع سوخت نگرانی داشته اند که تلاش می کنیم نگرانی ها مرتفع شود.

وی ادامه داد: طرحی را برای سامان بخشی به توزیع سوخت به کمیسیون انرژی ارائه کردیم و از این طرح به جد حمایت کردیم که رأی بیاورد و اجرایی شود، تاکید می کنم این طرح از اول اختیاری بود هیچ اجباری در کار نبود و هدف آن کاهش تصدی گری دولت در مرحله اول و ارائه خدمات بهتر به مردم و مصرف کنندگان و بهبود روابط مالی بین دولت و جایگاه داران بوده، برخلاف این فکر که این طرح باعث انحصار می شود هیچ انحصاری وجود ندارد. طبق این طرح اذعان شده که هیچ کس نمی تواند بیش از ۲۰ درصد جایگاه ها را در کشور در اختیار داشته باشد و بیش از ۳۰ درصد در استان ها و بیش از ۵۰ درصد در شهرستان ها داشته باشد. هیچ وقت بالاتر از این درصدها نخواهد رفت.

زنگنه تصریح کرد: آیا نمایندگان از وضعیت جایگاه ها رضایت دارند. آیا خدمات در جایگاه ها رضایت بخش است و ما در کشور با بیش از ۳۵۰۰ جایگاه سوخت و بیش از ۲۰۰۰ جایگاه سوخت سی ان جی مواجه هستیم. این نشانگر این است که یک شرکت با بیش از ۱۷ هزار پرسنل ایجاد شده و به مردم خدمت رسانی می کند. این یعنی هزینه بر دوش مردم ایجاد شده است و باید تلاش شود کاهش تصدی گری در این حوزه صورت گیرد.

وزیر گفت: برند باید در زمینه حمل و نقل و در زمینه سوخت وارد شود و دولت را یاری کند. وظیفه برند در این حوزه ارتقای کیفیت و ارتقای سطح توزیع سوخت می باشد. می توان با مشاهده در توزیع سوخت در کشورهای همسایه به این نتیجه رسید که آن ها مانند ما شیوه توزیع ندارند و با ۳۵۰۰ جایگاه مستقیما درگیر نیستند.

وی افزود: ما حکومت هستیم به این معنا که نباید یک سوی قضیه را ببینیم. باید همواره منافع مصرف کننده در نظر گرفته شود و این حتی به نفع جایگاه داران نیز می باشد. ما اصراری نداریم که بگوییم این طرح، طرح درستی است ولی با توجه به کار کارشناسی که صورت گرفته این کارها را هم برای جایگاه داران و هم برای مصرف کنندگان مفید می دانیم. شما نمایندگان باید اشکالات را ببینید و به ما گوشزد کرده و در جهت برطرف کردن آن به ما کمک کنید. اینکه دوستانی می گویند برندها واسطه اند اینگونه نیست. ۸۵ درصد شرکت های برند تعیین شده اند و تعدادی نیز در مرحله تائید شدن هستند یا اینکه برخی دوستان گفته اند توتال و شل می خواهند برندسازی کنند در حالی که برای آن ها هیچ صرفه اقتصادی ندارد و نخواهند آمد.

زنگنه تصریح کرد: در حال حاضر ۵ شرکت پتروشیمی در حال انجام کارهای توزیع سوخت است که باید تقویت شود، بعضی ها گفته اند ما جایگاه های دولتی را فروخته ایم که این خلاف واقع است که در اصل فروش آن ها با وزارت اقتصاد است که حتی خلاف نظر ما بود.

پاسخ به چند ابهام

وی عنوان کرد: در بحث دیگر مبحث فامیل بازی و فامیل های قدرت مطرح شد که اسمی نبردم، موسسه اندیشه ورزان که در سال ۹۰ ما طرحی دادیم که یک اتاق فکری درست کنیم در حالی که من در آن موقع وزیر نبودم سال ۹۱ این ثبت شد و در سال ۹۳ فعال شد و من نیز عضوی ساده در این اتاق فکر هستم و حتی یک ریال نیز از دولت پول نمی گیرم و تنها با حق عضویت هزینه خود را تامین می کنم. این اتاق فکر ماهیانه یک جلسه می گذارد و یک جلسه هم کتابچه می کنند، سالی هم یک کنفرانس می گذارند، ما مورد مخفی نداریم حتی جلسات این اتاق فکر در یک مکان اجاره ای تشکیل می شود. هر کسی هم که مایل است می تواند هماهنگ کند در این جلسات حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: آن هایی که می گویند من وقتم را صرف آن ۲۰۰ نفر می کنم و ساعت ها برای آن ها وقت گذاشته ام خلاف است حتی من یک دقیقه هم برای آن ها وقت نگذاشته ام. جز دو سخنرانی که برای آن ها در طول این ۵ سال انجام داده ام؛ من حتی می خواستم شرکت های اکتشاف درست کنم که شما گفتید آن ها گرگ هستند می خواهید گرگ زاده درست کنید، شما گفتید همین شرکت هایی که هستند را حمایت کنید نیازی به شرکت های دیگر نیست منتها باید وضعیت اقتصادی سامان یابد، باید منابع برای کشور درست کنیم. همه باید با هم همدل باشیم تا کارها جلو برود.

زنگنه تاکید کرد: من یک عمر با آبرومندی در این کشور کار کردم تنها چیزی هم که خدا به من داده است آبرو است و برای آن هم می ایستم و مقاومت می کنم، نمی شود کسی به من بگوید تو کار سری می کنی و کارت خلاف امنیت ملی است و اگر نظرتان بر این است والله این خیانت است و این جنایت در حق کشور است به نظر شما اگر کسی می خواهد کار خلاف کند می رود موسسه تاسیس می کند، روش های آن معلوم است، بحث من این است و حتی آن را در رأی اعتماد خود مجددا گفتم، اشکال ندارد با هم مخالف باشیم اما از هم متنفر نباشیم و حتی ممکن است با آقای دهقان اختلافات زیادی داشته باشیم ولی من از نگاه ایشان به این نتیجه نمی رسم که از من متنفر باشند و من هم همین طور، ایشان به من مشورت می دهند و من نیز از آن استقبال می کنم و حتی دوستان دیگر نیز همین طور، چرا باید انقدر نسبت به بنده سوءظن وجود داشته باشد، شما چرا به این میزان به وزیر خود سوءظن دارید و می گویید کار سری انجام می دهی، اگر کار سری قانونی انجام می دهم که این اشکالی ندارد ولی اگر منظورتان غیرقانونی است رسما خیانتکار و جانی هستم و نباید در این مسند بمانم و اگر هم اینگونه نیست تنها به من توهین نمی شود به ۲۹۰ نماینده دیگر نیز توهین می شود و آن نمایندگانی که آن را تائید کردند نیز توهین صورت می گیرد به خاطر اینکه آن ها به من اعتماد کرده اند و من اگر خیانت کنم به ملت خیانت کرده ام، به رأی این نمایندگان که من را انتخاب کرده اند خیانت کرده ام.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد عده ای که با شما همفکر نیستند در جایی به دنبال خدمت به کشور باشند چرا شما این که همفکر شما نیستند را گناه می دانید. اگر خلاف می کنند دستگاه های امنیتی هستند و نظارت دارند، به طور صریح بگویید مشکل کجاست و فقط نفس فامیل بازی و فامیل های قدرت و آقازاده ها را مطرح نکنید و اگر قرار است کاری صورت بگیرد این باشگاه متشکل از ۲۰۰ مدیر ارشد نفتی است.

زنگنه تصریح کرد: ما باید به افراد خدوم که سال ها تلاش و فعالیت کرده اند، احترام بگذاریم و این افراد یک نهاد غیردولتی تشکیل داده اند و قصدشان خدمت به کشور است، بنابراین باید به افرادی که سال ها تلاش و فعالیت کرده اند احترام بگذاریم.

وی ادامه داد: ما باید با دوستی و بدون سوءظن با یکدیگر کار کنیم، و اگر در موضوعی اطمینان حاصل شد که خلافی صورت گرفته است، باید موضوع به قوه قضائیه ارجاع شود.

وزیر نفت گفت: ما برای کار نفت به حمایت شما نیاز داریم، اما باید گفت ما هم اکنون در زمینه منابع در وضعیت خوبی قرار نداریم و به طور واقع بینانه، دچار مشکلات جدی هستیم و از همین رو، نمایندگان محترم من نمی توانم تمام مسائل را در صحن علنی مجلس بازگو کنم.

وی بیان کرد: من نمی توانم بگویم چه صحبت ها و برنامه هایی بر علیه ما دارد، زیرا امکان دارد آمریکایی ها از صحبت های بنده سوءاستفاده کنند و این در حالی است که بنده قبول دام که نفت، گاز و پتروشیمی می تواند موتور پیشران موتور اقتصادی کشور تلقی شود و باید در این راستا توجه کرد. این ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری می تواند کشور را زیر و رو کند و ما باید برای تحقق این امر به یکدیگر کمک کنیم.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه