ارائه خدمات درمان ناباروری به ۳۰هزار تن در کشور/حمایت ۸۵ درصدی از زوج‌های نابارور

رییس گروه فناوری‌های نوین تولیدمثل و اهدای جنین معاونت درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه درمان ناباروری، گفت: با این اقدامات تاکنون حدود ۳۰هزار نفر از خدمات درمان ناباروری در سراسر کشور بهره‌مند شده‌اند.

ارائه خدمات درمان ناباروری به ۳۰هزار تن در کشور/حمایت ۸۵ درصدی از زوج‌های نابارور

به گزارش ۸دی، بتول رشیدی همزمان با هفته سلامت، با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت درمان ناباروری، گفت: برنامه و طرح مدیریت درمان ناباروری در راستای ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سال ۹۴ پایه‌ریزی و با تشکیل حوزه ناباروری در مرکز مدیریت پیوند معاونت درمان وزارت بهداشت، رسما وارد فاز برنامه‌ریزی و اجرا شد. بر همین اساس مهم‌ترین برنامه کوتاه‌مدت تکمیل و نوسازی ۲۴ مرکز دولتی و دانشگاهی درمان ناباروری موجود در سراسر کشور بود. همچنین ۲۰ مرکز دولتی درمان ناباروری جدید در سراسر کشور از جمله در شهرهای مرزی و محروم کشور تاسیس و تجهیز شدند.

وی با بیان اینکه این طرح همچنین شامل ارایه بسته حمایتی خدمات درمانی ناباروری به زوجین مشمول است، افزود: به‌طوریکه ۸۵ در صد هزینه تعرفه دولتی خدماتی مانند میکرواینجکشن، تلقیح آزمایشگاهی، انتقال جنین و تلقیح داخل رحمی از سوی وزارت بهداشت تامین و پرداخت می‌شود. باید توجه کرد که مشمولین این طرح در حال حاضر زوجینی هستند که در ازدواج خود فرزندی نداشته باشند. این افراد در هر سال یکبار می‌توانند از حمایت مالی خدمات مذکور، برخوردار شوند.

رشیدی با اشاره به ایجاد سامانه ثبت اطلاعات در معاونت درمان وزارت بهداشت به منظور رصد ارایه خدمات تعریف شده در بسته حمایت از درمان زوج‌های نابارور، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات و آمار ثبت شده در این سامانه تاکنون حدود ۳۰هزار بیمار از این خدمات در سراسر کشور بهره‌مند شده‌اند. باید توجه کرد که برآورد می‌شود حدود دو تا سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند و در حال حاضر حدود ۸۰ مرکز خصوصی و دولتی در سراسر کشور می‌توانند این خدمات را به این زوج‌های نابارور ارایه دهند.

وی درباره مهم‌ترین اولویت‌های معاونت درمان در حوزه درمان ناباروری در سال ۹۷، گفت: یکی از برنامه‌های مهم در سال جدید توجه به سیاست‌های پیشگیری از ناباروری و انجام مراقبت‌های باروری است تا با اقدامات ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر مانند تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم، جلوگیری از چاقی و پیشگیری از بیماری‌های عفونی و… که دستگاه تولید مثل و باروری سالم  را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بتوان بار این بیماری‌ها را تا حد امکان کاهش داد. از طرفی با توجه به شعار دسترسی ساده، کم هزینه و ایمن به مراقبت‌های بهداشتی – درمانی، رویکرد ما  آموزش و تدوین راهنماهای بالینی، انجام روش‌های تحریک تخمک‌گذاری ساده و ارزان و به‌کارگیری روش‌های آزمایشگاهی با هزینه پایین‌تر خواهد بود.

رشیدی همچنین اظهار کرد: بالاخره با توجه به تاسیس مراکز جدید و نیاز به آموزش نیروهای متخصص، قرار است دوره‌های بازآموزی و کارگاه‌های عملی بر اساس استانداردهای موجود برای این مراکز  برگزار شود تا بتوانند به طور مناسب نسبت به ارائه خدمات به زوج‌های نابارور اقدام کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه