پیشرفت ۸۷ درصدی بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی/ افتتاح هم‌زمان با عید غدیر/ عکس

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی با اشاره به بهره‌برداری ۱۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع از بخش زیارتی و پیشرفت ۸۷ درصدی این بخش، گفت: بخش زیارتی خرداد و بخش غیرزیارتی صحن حضرت زهرا(س) شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت ۸۷ درصدی بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی/ افتتاح هم‌زمان با عید غدیر/ عکس

به گزارش ۸دی، توسعه اعتاب مقدسه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح و در دهه‌های اخیر با همکاری دوستداران اهل‌بیت(ع) و به همت ستاد بازسازی عتبات اجرایی شد.

یکی از بزرگترین طرح‌های ستاد بازسازی عتبات، طرح توسعه حرم امیرالمؤمنین(ع) با احداث طرح صحن حضرت زهرا(س) به شمار می‌رود که هدف‌گذاری آن از سال ۱۳۸۹ آغاز و دو فاز از آن در سال ۱۳۹۵ با حضور مسئولان لشکری و کشوری جمهوری اسلامی ایران هم زمان با عید غدیرخم در نجف اشرف افتتاح شد و از آن پس به بهره‌برداری رسید.

در این صحن که در ضلع غربی حرم امیرالمؤمنین(ع) امام اول شیعیان قرار دارد، جلوه‌ای از هنر ایرانی اسلامی نقش بسته و به عنوان یکی از زیباترین صحن‌های اعتاب مقدسه عراق به شمار می‌رود.

 

 

صحن حضرت زهرا(س) حرم امام علی(ع) با بیش از ۲۲۰ هزار مترمربع در کنار بخش زیارتی، بخش رفاهی و غیرزیارتی نیز دارد به طوری که علاوه بر صحن برای زیارت زائران حرم علوی، ساختمان‌هایی همچون موزه، کتابخانه و ساختمان اداری در آن واقع شده است.

مجموعه صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی شهریورماه تکمیل می‌شود

حامد امیری مدیر پروژه و نماینده کارفرمای ستاد بازسازی عتبات در حرم حضرت علی(ع) و صحن حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به پیشرفت صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی، اظهار داشت: مجموعه صحن حضرت زهرا(س) با توجه به موقعیت خاصی که در شهر نجف و در ضلع غربی حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه طرح توسعه حرم امیرالمؤمنین(ع) از سال ۸۹ طراحی شد، افزود: اکنون ما اقدامات نهایی را در طرح توسعه حرم علوی انجام می‌دهیم و با نظر آقای پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات شهریور امسال را جهت بهره‌برداری صحن حضرت زهرا(س) در نظر گرفتیم.

تاکنون ۱۶۵۰۰ متر از بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) به بهره‌برداری رسیده است

امیری با اشاره به اینکه صحن حضرت زهرا(س) امسال به بهره‌برداری می‌رسد، خاطر نشان کرد: امیدواریم با میزان فعالیت‌های باقی‌مانده تا خردادماه سال جاری بخشی از قسمت زیارتی صحن حضرت زهرا(س) را در اختیار عتبه علویه(ع) و زائران حرم امام علی(ع) قرار دهیم؛ البته قولی که برای بهره‌برداری این بخش دادیم، برای عید غدیر امسال است.

 

 

مدیر پروژه صحن و شبستان حضرت زهرا(س) حرم امیرالمؤمنین(ع) با بیان اینکه تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع از این صحن به بهره‌برداری رسیده و در اختیار زائران قرار گرفته است، گفت: این بخش از رواق ابوطالب با ۱۲ درب قابل استفاده زائران است.

پیشرفت ۸۷ درصدی بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی

وی با اشاره به اینکه میزان پیشرفت صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی حدود ۸۷ درصد است، افزود: بخش زیارتی در مرحله نماکاری و زیباسازی صحن است که احداث این بخش از صحن حدود ۸۷ درصد پیشرفت داشته است.

امیری درباره بخش‌های متنوع مجموعه صحن حرم حضرت زهرا(س) گفت: این صحن بخش‌های زیارتی و رفاهی دارد که شامل ۴ طبقه و شبستان و فضای زیارتی – خدماتی مثل راهنمای زائر، کفشداری و امانتداری، ورودی و دسترسی به کمک‌های اولیه و خدمات مورد نیاز زائر مثل سرویس بهداشتی و وضوخانه است که سعی داریم بخشی از این مجموعه را تا خرداد به بهره‌برداری برسانیم.

نماینده کارفرمای ستاد بازسازی عتبات در صحن حضرت زهرا(س) حرم حضرت علی(ع) به طبقات این مجموعه اشاره کرد و افزود: در طبقه مثبت یک (۱+) نما و فضاسازی و سنگ و گنبدگچی به پایان رسیده است. در طبقه همکف نیز نما تکمیل شده اما جزئیاتی از جمله کاشی‌کاری و معرق باقی مانده است؛ همچنین با توجه به اینکه در حیاط محوطه، ماشین‌آلات تردد دارند، سنگ کف آن در آخرین مرحله انجام می‌شود.

۷۰ هزار متر آینه کاری در صحن حضرت زهرا(س)/ پیشرفت ۷۰ درصدی تأسیسات برقی

امیری با بیان اینکه طبقه منهای یک(۱-) آخرین طبقه زائری مجموعه صحن حضرت زهرا(س) است، تصریح کرد: در طبقه منهای یک آخرین آیینه کاری و گنبدگچی به طور کامل انجام شده است. در مجموعه بخش زیارتی این صحن حدود هزار کاسه گچی داریم که بیش از ۷۰ هزار متر مربع آینه‌کاری روی آن انجام شده و به پایان رسیده است که این اقدام رکورد بالایی در زمینه توسعه اعتاب مقدسه به شمار می‌رود.

 

 

نماینده کارفرمای ستاد بازسازی عتبات در صحن حضرت زهرا(س) حرم حضرت علی(ع) با اشاره به مرحله پیشرفت تأسیسات نیز گفت: تأسیسات مکانیکی صحن بیش از ۹۳ درصد پیش رفته است. همچنین فعالیت‌های مربوط به تأسیسات برقی صحن حضرت زهرا(س) حرم امیرالمؤمنین(ع) حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اقدامات باقی‌مانده مربوط به اتصالات و نصب تابلوهای برق است که این بخش نیز مراحل پایانی را طی می‌کند.

بخش غیرزیارتی مجموعه صحن حضرت زهرا(س) شهریور به بهره‌برداری می‌رسد

وی با اشاره به روند اجرای بخش غیرزیارتی صحن حضرت زهرا(س)، تصریح کرد: در بخش‌های غیرزیارتی این صحن همچون موزه، کتابخانه، دارالضیافه، زائرسرا و ساختمان اداری ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و تلاش می‌کنیم تا پایان شهریورماه امسال مجموعه غیرزیارتی را تکمیل و در اختیار زائران و حرم مطهر علوی قرار دهیم.

امیری با بیان اینکه در مجموع تأسیسات در صحن ۷۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: کارهای باقیمانده مثل نصب ترانس و تابلوهای برق در چندماه آینده تکمیل می‌شود. مجموعه موتورخانه هم بسیار مجهز است که سیستم گرمایش، سرمایش و برق‌رسانی حرم علوی و صحن حضرت زهرا(س) را پوشش می‌دهد که در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این مجموعه بزرگ خواهیم بود.

تدابیر برای دسترسی آسان زائران به صحن/ استفاده از ۳۷ آسانسور

وی از تدابیر لازم برای دسترسی آسان زائران به صحن خبر داد و افزود: در صحن حضرت زهرا(س) جهت سهولت دسترسی زائران به طبقات از پله برقی، رمپ برقی و آسانسور استفاده کردیم به طوری که ۳۷ آسانسور، ۴۰ پله برقی و ۸ رمپ برقی را در صحن داریم که ۷۳ درصد در مراحل نصب آن‌ها در مجموعه صحن پیشرفت داشته‌ایم.

 

 

 

مدیر پروژه احداث صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی به افزوده شدن تیم‌های برای پیشبرد صحن اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تاریخی که ستاد بازسازی عتبات برای بهره‌برداری تعیین کردند، تیم‌هایی را به مجموعه صحن اضافه می‌کنیم و قسمت‌هایی را به صورت امانی توسط ستاد و بخشی را به شرکت‌های پیمانی در اختیار ستاد می‌دهیم و در نظر داریم در تاریخ معین مجموعه را به طور کامل به بهره‌برداری برسانیم.

ویژگی‌های نمای صحن حضرت زهرا(س)

وی درباره نمای صحن حضرت زهرا(س) حرم امیرالمؤمنین(ع) نیز خاطرنشان کرد: نمای این صحن از نظر کاری زمانبر است چرا که اقدامی ارزشمند و نفیسی به شمار می‌رود. نمای بخش زیارتی و غیرزیارتی از سه مدل کاشی‌کاری مرسوم در معماری سنتی و ایرانی – اسلامی همچون کاشی معقلی، کاشی هفت رنگ و کاشی معرق استفاده شده است.

امیری با بیان اینکه جهت تکمیل مجموعه صحن حرم علوی، از هفت شرکت بزرگ نماکاری سنتی ایرانی- اسلامی را که در ایران بزرگ‌ترین مجموعه‌ها به شمار می‌روند، دعوت کردیم، گفت: رزومه آنها فضای اعتاب مقدس است و نزدیک به ۴۰۰ تا ۴۵۰ نماکار در صحن داریم که در حال فعالیت هستند و امیدواریم این فضای نفیس و زیبا را که مربوط به هنرمندان ایرانی است، اینجا اجرا و به یادگار بگذاریم.

حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی

مدیر پروژه احداث صحن حضرت زهرا(س) با بیان اینکه در سیستم خنک‌کننده صحن حضرت زهرا(س) از پنکه استفاده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: ما از موتورخانه هوای سرد و گرم را مثل فضاهای زیارتی به داخل سالن‌ها می‌دهیم تا دمای فضا مطبوع شود. همچنین بخش زیارتی را به صورت کامل با فرش، روشنایی و لوستر و حتی سیستم گرمایشی و سرمایشی تجهیز کرده و تحویل می‌دهیم.

امیری در ادامه به حمایت از تولید داخلی و شعار سال توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای اجرای این طرح تاکنون سعی داشتیم که از تولیدات داخلی استفاده کنیم، بر همین اساس طی هفت سال اخیر به صورت کامل خریدها را از داخل ایران و محصولات ایرانی انجام دادیم، به طوری که ۸۵ درصد مصالح این مجموعه از میل‌گرد، سیمان و سایر تجهیزات از تولیدات داخلی خریداری و استفاده شده است.

مدیر پروژه احداث صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از کشورمان فعالیت‌های تخصصی و فنی صحن حرم را انجام می‌دهند، اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، سعی کردیم در احداث صحن حضرت زهرا(س) و فعالیت‌های مربوط به عتبات را از تجربه و هنر هم‌وطنان‌مان استفاده کنیم، به طوری که اکنون نیز نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ نفر از کشورمان کارهای تخصصی و فنی مجموعه صحن را انجام می‌دهند. با این اقدام نه تنها از تولید ملی حمایت کردیم بلکه با به کارگیری پرسنل ایرانی، اشتغال‌زایی کرده‌ایم.

امیری در پایان از مردم ایران به دلیل حمایت و مشارکت‌ها برای احداث صحن حضرت زهرا(س) حرم امیرالمؤمنین(ع) قدردانی کرد و گفت: این طرح زیبا و ماندگار هدیه‌ای است از طرف مردم شریف ایران به اعتاب مقدسه و نشان ارادت شیعیان و دوست‌داران اهل بیت است که برای نسل‌های آینده نیز ماندگار خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه