تمدید مهلت ارسال اثر به دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

دبیر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، با اشاره به تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره تا ۱۰ اردیبهشت، گفت: دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت آثاری با موضوع بانوان حماسه‌ساز در عرصه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

تمدید مهلت ارسال اثر به دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با هدف تحقق منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس و نقش زنان در این حماسه بزرگ، کمک به رشد و اعتلای فرهنگ کتابخوانی عمومی به‌ویژه در میان هنرمندان و شاعران و همچنین تشویق شاعران جوان به بهره‌گیری از گنجینه دفاع مقدس در خلق آثار ادبی، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسالمین جواد محمدزمانی، دبیر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در این باره گفت: پس از اینکه اولین دوره برگزاری این کنگره با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» اثر مرحوم علی خوش لفظ با استقبال فراوان جامعه ادبی روبه‌رو شد، تصمیم بر آن شد تا دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت آثاری با موضوع تلاش بانوان در پاسداشت دفاع مقدس برگزار شود.

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در عرصه دفاع مقدس عنوان کرد: مادران، خواهران و همسران شهدا و جانبازان دفاع مقدس همواره از حماسه آفرینان این عرصه بوده‌اند و خوشبختانه در این زمینه کتاب‌های بسیار خوبی از خاطرات ایشان نوشته و منتشر شده است. بر این اساس ۳ کتاب «دختر شینا» خاطرات خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان از جنگ ایران و عراق، «گلستان یازدهم» خاطرات همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان و «راز درخت کاج» داستانی برگرفته از گفت‌وگو با مادر شهیده زینب کمایی به عنوان محور دومین کنگره انتخاب شد تا شاعران با مطالعه این آثار و الهام گرفتن از مضامین و محتوای آن، با طبع آزمایی در این عرصه، آثار جدیدی خلق کنند.

حجت‌الاسلام و المسالمین جواد محمدزمانی درباره زمانبندی برگزاری این کنگره نیز توضیح داد: فراخوان دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ منتشر شد و این کنگره در ۵ شاخه «کلاسیک» (غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، ترکیب‌بند، رباعی، دوبیتی و …)، «آزاد» (نیمایی، سپید و …)، «ترانه، سرود، نوحه و قالب‌های آیینی»، «کودک و نوجوان» و «کوتاه‌نوشت و پیامک ادبی» پذیرای آثار هنرمندان خواهد بود. زمان ارسال آثار در این فراخوان یکم اردیبهشت ذکر شده بود که با توجه به استقبال خوبی از این کنگره به عمل آمده، تصمیم بر آن شد تا روند ارسال آثار به دبیرخانه تا ۱۰ اردیبهشت ادامه یابد.

دبیر دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، مشارکت شاعران در این کنگره را ادای دین فعالان ادبی به عرصه دفاع مقدس دانست و گفت: بانوان شاعر در سال گذشته استقبال خوبی از این کنگره داشتند، اما با توجه به موضوع دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در سال ۹۷، انتظار می‌رود که سهم مشارکت بانوان در این کنگره نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی درباره داوری آثار ارسال شده به دبیرخانه این کنگره نیز توضیح داد: داوری آثار پس از پایان مهلت ارسال، از ۱۰ اردیبهشت آغاز خواهد شد و اختتامیه کنگره نیز همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، روز ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور شاعران پیشکسوت، مسئولان فرهنگی، اهدای جوایز و تکریم فعالان ادبی با موضوع بانوان حماسه‌ساز در عرصه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان به شرکت در دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس می‌توانند تا پایان وقت اداری ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ آثار خود را از طریق پست الکترونیکی razegolestan@iranpl.ir و آدرس موجود در فضای مجازی@razegolestan به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

محدودیتی در قالب‌های ارسالی و تعداد اشعار وجود ندارد و درج اطلاعات کامل شاعر (نام، نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، شماره ملی، شماره شناسنامه، آدرس کامل منزل، محل سکونت، تلفن همراه و ثابت) ضروری است.

لازم به ذکر است تنها آثار الهام گرفته از کتاب‌های «دختر شینا»، «گلستان یازدهم» و «راز درخت کاج» به مرحله داوری راه می‌یابد و در مراسم اختتامیه‌ای که به این منظور برگزار می‌شود، ۱۰ جایزه ۱۰ میلیون ریالی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه