همه چیز درباره روز جهانی کتاب و کپی‌رایت

امروز ۲۳ آوریل مصادف با «روز جهانی کتاب و کپی‌رایت» در جهان است. به همین بهانه بر آن شدیم تا کند و کاوی درباره این روز و برنامه امروز کشورهای مختلف برای روز جهانی کتاب و کپی‌رایت انجام دهیم.

همه چیز درباره روز جهانی کتاب و کپی‌رایت

به گزارش ۸دی، ۲۳ آوریل تاریخی نمادین برای دنیای ادبیات است. ۲۳ آوریل سال ۱۶۱۶ بود که ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس و شاعر شهیر انگلیسی و سروانتس، داستان‌نویس شناخته‌شده اسپانیایی از دنیا رفتند. البته تولد و مرگ بسیاری دیگر از نویسندگان مانند موریس دروم، جوزف پلا، و ولادیمیر ناباکوف در این روز رخ داده است. همین موضوع یونسکو را بر آن داشت تا اهمیت آن را نادیده نگیرد و ۲۳ آوریل را در اذهان مردم کتابخوان ماندگار کند.

یونسکو در کنفرانس رسمی‌اش در سال ۱۹۹۵ در پاریس تصمیم گرفت این روز را به علاقه‌مندان به کتاب و همچنین تجلیل از تلاش و هنر نویسندگان اختصاص دهد تا همگان به ویژه جوانان را تشویق کند تا لذت کتابخوانی را دریابند و قدر کسانی را که در تمام قرون و اعصار تلاش کردند موجب پیشرفت فرهنگی و اجتماعی دنیا شوند، بیشتر بدانند. این چنین بود که «روز جهانی کتاب و کپی‌رایت» شکل گرفت.

هر ساله یونسکو با همکاری سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کند سه بخش مهم صنعت کتاب یعنی ناشران، کتابفروشان و کتابخانه‌ها را به مردم معرفی کند. علاوه بر این، یک شهر به مدت یک سال به عنوان پایتخت جهانی کتاب معرفی می‌شود. پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۸ آتن در یونان است. این شهر به دلیل کیفیت فعالیت‌هایش توسط مدیران حاضر در صنعت کتاب برگزیده شده است و با هدف قرار دادن آسان کتاب در اختیار مهاجران و پناهندگان در طول یک سال آینده فعالیت خواهد کرد.

علاوه بر آتن، شهرهای مختلفی در دنیا این روز را جشن می‌گیرند. به عنوان نمونه امسال پاریسی‌ها اهمیت زیادی به شعار روز جهانی کتاب که «خواندن حق من است» داده‌اند. چند کارگاه کتابخوانی نیز برای کودکان و جلسات افزایش سوادآموزی در پاریس برگزار می‌شود تا آگاهی مردم را نسبت به اهمیت کتابخوانی افزایش دهند.

در زاگرب، پایتخت کرواسی که برای هفتمین بار روز جهانی کتاب و کپی‌رایت را جشن می‌گیرند، کمپین ویژه‌ای برای افزایش آگاهی مردم راه‌اندازی شده است. «آینده کتاب» شعار این کمپین است. بیش از هزار برنامه و کارگاه کتابخوانی برای کودکان، مسابقه، کتابخوانی گروهی و همچنین دیدار با نویسندگان برنامه‌ریزی شده است. کتابخانه ملی زاگرب میزبان مراسم امسال است و حتی کارگاه‌هایی را در زندان‌ها و یتیم‌خانه‌ها برگزار می‌کند.

از آنجا که روز جهانی کتاب و کپی‌رایت همزمان با مرگ سروانتسِ اسپانیایی است، مسئولین این کشور برنامه‌های ویژه‌تری را طراحی کردند. قرار است «دن کیشوت»، اثر ماندگار سروانتس در طی دو روز به صورت کامل برای عموم خوانده شود. علاوه بر این پادشاهی اسپانیا برنده جایزه «سروانتس» را به نویسنده‌ای اسپانیایی زبان اهدا خواهد کرد.

امسال در سوئد و آمریکا نیز برای بزرگداشت این روز چندین نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه