میزان تاثیر دستمزد کارگران بر قیمت تمام شده تولید

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه امسال میزان دستمزد کارگران با توجه به تورم ۹ درصدی تعیین و ۱۰ درصد نیز برای تقویت قدرت خرید و معیشت کارگران به آن اضافه شد، افزود: تاثیر دستمزد جامعه کارگری در قیمت تمام شده تولید ۵.۵۶ درصد است.

میزان تاثیر دستمزد کارگران بر قیمت تمام شده تولید

به گزارش ۸دی، علیرضا محجوب روز دوشنبه این مطلب را در حاشیه اعلام برنامه های هفته کارگر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان تاثیر دستمزد بر قیمت کالاهای تولیدی بیان کرد و افزود: از سال ۱۳۸۲ این دومین بار است که با توجه به نرخ تورم سالیانه کشور به خواست جامعه کارگری ۱۰ درصد نیز به آن اضافه می شود.

** جامعه کارگری همچنان ۳۰ درصد افزایش دستمزد طلب دارد
وی با بیان اینکه هنوز جامعه کارگری ۳۰ درصد افزایش دستمزد ادا نشده مطالبه دارد، گفت: بدون شک با توجه به تورم موجود، تاثیر دستمزد جامعه کارگری در قیمت تمام شده تولید در کشور آنچنان بر بازار تاثیرگذار نیست؛ در واقع این افزایش در راستای تقویت قدرت خرید کارگران برای حمایت از رونق تولید و کالای ایرانی انجام شده است.
دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: تعیین دستمزد کارگران در سال ۹۷ به تایید شورای عالی کار رسیده و نمایندگان دولت کارفرما و کارگران نیز آن را تایید کرده اند.
وی خاطرنشان ساخت: تعیین دستمزد با بررسی همه جوانب معیشتی کارگران بوده و وزیران صنعت و تعاون به عنوان نمایندگان دولت در این شورا برای تایید آن درهیات دولت تلاش کردند.
محجوب تصریح کرد: دستمزد کارگران در هزینه های تمام شده تولید کالا باید بین ۱۳ تا ۱۸ درصد باشد، اما اکنون میزان تاثیرگذاری آن در هزینه های تمام شده تولید کالا در کشور به طور متوسط ۵.۶۶ درصد است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فکر می کنیم آن چیزی که به درخواست جامعه کارگری کشور به عنوان دستمزد کارگران در سال ۹۷ تعیین شده مناسب است و همه کارفرمایان باید آن را در کارگاه های خود اجرایی کنند.
وی با یادآوری تورم موجود و افزایش حجم نقدینگی در کشور گفت: اکنون میزان نقدینگی به ۱۵ تریلیون رسیده و دولت خود قربانی اصلی این افزایش نقدینگی است و بانک ها با عرضه پول پرقدرت در افزایش آن نقش مهمی داشتند.
محجوب گفت: برخی از افراد با دریافت تسهیلات از بانکها آن را در موسسه های غیرمجاز برای دریافت سود ۴۳ درصدی سپرده گذاری کردند و با عدم توانایی این موسسه ها در پرداخت سود، مشکلات زیادی به دولت تحمیل کردند.
به گفته وی،اگر دولت نتواند نوسانات ارزی را در کشور کنترل کند تورم کشور به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید و این می تواند در کاهش قدرت خرید مردم بسیار تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه به برنامه های هفته کارگر اشاره و بیان کرد: همزمان با ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر، شاهد عدالت و حق خواهی کارگران در سراسر کشور خواهیم بود و تامین حق و حقوق آنها از مهمترین هدف ما از برگزاری هفته کارگر در کشور است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه