دفنگاه زباله ی سراوان سبز می شود

با کنترل تکثیر حشرات موذی و کاهش آلایندگی زباله‌ها که با تثبیت خاک و استفاده از شیرابه‌های آن‌ها به وسیله‌ی گونه‌ی گیاهی «وتیور» انجام می‌شود، چندی نخواهد گذشت که دفنگاه زباله دیگر دغدغه‌یی برای اهالی منطقه ایجاد نخواهد کرد

دفنگاه زباله ی سراوان سبز می شود

به گزارش ۸دی، «علیرضا حاجی‌پور» در توضیح اجرای طرحی جدید که از ۱۵ اسفندماه امسال همزمان با روز درختکاری و هفته‌ی منابع طبیعی در لندفیل سراوان انجام شده است، گفت: مطالعه و اجرای این طرح به وسیله‌ی دکتر «افشین پورعلی» از همکاران این سازمان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: پس از تحقیق و بررسی روی بیست گونه‌ی گیاهی دو گونه‌ی «وتیور» و «جونی پروس» برای کاشت روی پشته‌های خاکی در دفنگاه انتخاب شدند.

حاجی‌پور گفت: این گیاهان سبب تثبیت خاک لندفیل شده و با آبیاری و نگهداری در مدتی مشخص با رشد و نمو خود سبب سبز شدن محل دفنگاه زباله و خارج شدن این‌ مکان از وضعیت گذشته می‌شود.

وی ادامه داد: گونه‌ی گیاهی «وتیور» که نقش اساسی در پالایندگی دارد، با ریشه‌های انبوه خود سبب استحکام خاک می‌شود و مقاومت بسیاری هم در برابر شیرابه‌ها و آلودگی دارد هم‌چنین فرصت و امکانی مناسب برای رشد و نمو «سرو رونده» که در کنار آنها کاشته شده‌اند، ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت همچنین گفت: در مجموع این دو گونه‌ی گیاهی که به فاصله‌ی ۲۰ متر «سرو رونده» و دو متر «وتیور» روی پشته‌های خاکی کاشته می‌شوند و رشد و نمو این گیاهان چندی نخواهد گذشت که محل دفنگاه سراوان کاملاً سرسبز می‌شود.

حاجی‌پور اظهار کرد: البته موضوع مهم‌تر از کاشت این گیاهان، نگهداری آن‌هاست که برای تحقق این هدف با خرید یک‌دستگاه کمپرسی و تجهیز آن به تانکر آب می‌کوشیم با آبیاری منظم از خشک شدن گونه‌های گیاهی کاشته شده جلوگیری شده و شرایط مطلوب نگهداری گیاهان به وجود آید.

وی با اشاره به این‌که اجرای این طرح تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۷ تکمیل می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌راستا با اجرای این طرح با کنترل تکثیر حشرات موذی و کاهش آلایندگی زباله‌ها که با تثبیت خاک و استفاده از شیرابه‌های آن‌ها به وسیله‌ی گونه‌ی گیاهی «وتیور» انجام می‌شود، چندی نخواهد گذشت که دفنگاه زباله دیگر دغدغه‌یی برای اهالی منطقه ایجاد نخواهد کرد و تا زمان راه‌اندازی زباله‌سوز مشکلات و سختی‌های مردم کاهش یابد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه