هر ایرانی روزانه حداقل سه کیسه نایلونی استفاده می‌کند

شعار روز زمین پاک با هشدار درباره تأثیر پلاستیک روی محیط زیست جهان اختصاص یافت به‌گزارش «ایران» براساس آمارهای جهانی، روزانه ۳.۵ میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران در این میان به ۵۶ هزار تن در روز می‌رسد یعنی هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط ۷۵۰ گرم زباله تولید می‌کند که اگر این رقم را در جمعیت ۷۵ میلیون نفری ضرب کنیم، به رقمی بیش از ۵۶ هزار تُن در روز خواهیم رسید که رقم بالایی است.

هر ایرانی روزانه حداقل سه کیسه نایلونی استفاده می‌کند

به گزارش هشت دی،بنابراین گزارش براساس همین تحقیقات روزانه بیش از سه تن زباله پلاستیکی در ایران تولید می‌شود که حجم قابل توجهی از آن شامل ظروف یک بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی است. از طرفی آمارهای تفکیکی نشان می‌دهد هر ایرانی‌ها روزانه حداقل از سه کیسه نایلونی استفاده می‌کند. برای مثال آمارهای «مهدی نوروززاده» کارشناس حوزه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نشان می‌دهد که مشهدی‌ها روزانه ۲۰۰ تُن پسماند پلاستیک تولید می‌کنند. این آمار با توجه به وجود گردشگران مذهبی مشهد متفاوت است اما میانگین روزانه تولید پسماند در آن بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن است. از آنجا که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد پسماند شهری را ضایعات پلاستیک تشکیل می‌دهد؛ بنابراین روزانه در مشهد چیزی بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن پسماند پلاستیک تولید می‌شود. کارشناسان بحث آموزش را یکی از مهم‌ترین کلیدها برای جایگزینی مواد قابل بازیافت به‌جای لاستیک و پلاستیک می‌دانند. «کاوه مدنی» معاون سابق آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در چالش «بی زباله» توانست توجه بسیاری از اقشار مختلف مردم را به مقوله زباله و تأثیر آن روی محیط زیست و سلامت سرزمین جلب کند. چالشی که به‌حضور افراد زیادی منجر شد. در همین چالش بود که توجه بسیاری به حجم زباله‌های متراکم شده در مناطق توریستی، جنگلی و سواحل کشور جمع شد. حجم بالای حضور ایرانی‌ها در سواحل شمالی باعث شد تا پلاستیک بلای جان خزر شود. همچنین آلودگی‌های پلاستیکی و نفتی یکی از زخم‌های عمیق خلیج فارس است که ایران هم در ایجاد آن نقش کمی ندارد. براساس آمارهای «مینو فرشچی» معاون دریایی سازمان محیط زیست، روزانه ۱۴ هزار تن زباله در استان‌های ساحلی ایران تولید می‌شود و ادامه روند فعلی دفع این زباله‌ها، تهدیدی جدی علیه زیست‌بوم دریاها خواهد بود. هرچند این عدد منحصر به زباله‌های پلاستیکی نمی‌شود اما بی‌شک زباله‌های پلاستیکی حجمی قابل توجه با نتیجه‌ای مخرب را در این آمار دارند. علاوه بر چالش «بی زباله» معاونت آموزش و پژوهش سازمان، فعالان محیط زیست کرمانشاه چند سال پیش پویش درهای آبی را راه انداختند. امروز بسیاری از خیریه‌ها با فروش درهای پلاستیکی بطری‌ها به خرید ویلچر برای معلولین اقدام می‌کند. حرکتی که هم باری از روی دوش محیط زیست برمی دارد هم مشکل افراد معلول را حل می‌کنند.
«زاهد احمدی» عضو هیأت علمی دانشگاه امیر کبیر، ایران را جزو ۵ کشور اول تولید پلاستیک دنیا می‌داند و می‌گوید: « پلاستیک ماده‌ای شیمیایی است که بر سلامت افرادی که از این ظروف استفاده می‌کنند در دراز مدت اثرات منفی به جا می‌گذارد.» با‌وجود اینکه کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست آموزش و فرهنگ‌سازی صدا و سیما را یکی از پاشنه‌های آشیل کاهش مصرف پلاستیک می‌دانند، پخش تبلیغ مصرف پلاستیک در تلویزیون به واکنش‌های انتقاد‌آمیز کاربران فضای مجازی منجر شد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه