معاون درمان وزارت بهداشت:

نوسازی ۴۵هزار تخت بیمارستانی با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی/ اعزام سالانه ۲۳۰۰ پزشک متخصص به مناطق محروم

معاون درمان وزارت بهداشت با تشریح دستاوردهای وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت گفت: نوسازی کامل ۴۵ هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی از جمله دستاوردهای مهم وزارت بهداشت بشمار می‌رود.

نوسازی ۴۵هزار تخت بیمارستانی با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی/ اعزام سالانه ۲۳۰۰ پزشک متخصص به مناطق محروم

به گزارش ۸دی، قاسم جان بابایی معاون درمان وزرات بهداشت در خصوص دستاوردهای وزرات بهداشت در حوزه درمان اظهار داشت: سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شده از جانب مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم به ویژه طرح تحول نظام سلامت چشم‌انداز مأموریت‌های معاونت درمان را در راستای تأمین و ارتقای سلامت مردم مشخص کرده است.

وی ادامه داد: شعار روز جهانی امسال نیز با عنوان «سلامت برای همه: پوشش همگانی «سلامت برای همه، در هر مکان» مؤید همین امر است. در راستای دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت سلامت و حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های سلامت در وزارت بهداشت اقدامات مؤثری صورت گرفته که مثال بارز آن برنامه تحول نظام سلامت است.

جان بابایی ادامه داد: برنامه تحول نظام سلامت که در حقیقت در برگیرنده مجموعه فعالیت‌های حوزه سلامت کشور اعم از بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش و فناوری است کوشیده است تا در حوزه درمان سیاست‌های اصلی و تحولی سلامت را در راستای بهبود ارائه خدمات درمانی چنانکه در شأن هموطنان عزیزمان باشد تبیین نماید که امید است با اجرا و نهادینه شدن آن در تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیصی، درمانی، به ویژه بیمارستان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعالی سلامت مردم در جهت نیل به افق سند چشم‌انداز رخ دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: اهداف کلان این برنامه پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات و مراقبت‌های سلامت با کیفیت، حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و مدیریت بیماری‌ها و مدیریت منابع مالی و افزایش بهره‌وری است.

وی در خصوص دستاوردهای این برنامه در طول ۴ سال توضیح داد: کاهش سهم مردم از هزینه بستری از ۳۷ درصد به ۵ درصد برای روستاییان و ۱۰ درصد برای شهرنشینان و حمایت مالی از ۳۲. ۲۰۰. ۰۰۰ میلیون بیمار بستری، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت (دولتی – خصوصی، بستری – سرپایی) از ۵۳ درصد به ۴۰ درصد، حفاظت مالی از بیماران بستری در برابر هزینه‌های کمرشکن در بیمارستان‌های دولتی برای ۷۷. ۴ درصد جمعیت کشور به صورت هدفمند از جمله دستاوردهای مهم این حوزه به شمار می‌روند.

جان بابایی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های جمعیتی توضیح داد: انجام ۱. ۹۵۸. ۴۷۱ زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور، آموزش رایگان به ۷۰۲ هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری جهت توانمندسازی برای باروری و زایمان طبیعی، ساخت ۱۸۰۰ واحد اختصاصی زایمان (LDR) در ۳۶۶ بیمارستان، پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج‌های نابارور، ایجاد ۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در ۶ استان فاقد مرکز (یاسوج، زاهدان، بندرعباس، شهرکرد، گلستان، لرستان) و توسعه و تجهیز ۲۴ مرکز درمان ناباروری موجود، از جمله اقدامات مهم در این راستا به شمار می‌رود.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در راستای بازسازی بیمارستان‌های فرسوده نیز گفت: نوسازی کامل ۴۵ هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی از جمله دستاوردهای مهم وزارت بهداشت بشمار می‌رود.

جان بابایی با اشاره به حضور پزشکان در مناطق مختلف کشور گفت: حضور ۶۲۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص در ۳۳۸ بیمارستان در ۳۰۲ شهر کمتر توسعه یافته و محروم و تمام وقت شدن همگی آنان در بیمارستان‌های دولتی و حضور ۶۶۵۰ و به عبارتی ۸۶۰ نفر پزشک متخصص مقیم در هر شب در ۱۹ تخصص در ۴۱۲ بیمارستان اصلی کشور در ۲۱۲ شهر برای درمان بیماران اورژانسی از جمله اقدامات صورت گرفته برای خدمت رسانی به بیماران محسوب می‌شود.

وی افزود: انجام ۱۶۰ میلیون بار ویزیت توسط ۱۴۰۰۰ متخصص و فوق تخصص در ۶۵۸ کلینِیک ویژه در ۳۸۵ شهر کشور با نرخ ارزان دولتی به منظور دسترسی اقشار محروم همراه با ساخت ۲۵۰ پلی‌کلینیک تخصصی جدید شامل ۶۴۴۰ مطب برای فعالیت این پزشکان و راه‌اندازی کلینک ویژه در ۱۲۸ شهر منطقه محروم از ۳۱ استان کشور، راه‌اندازی ۳۴ پایگاه اورژانس هوایی و انتقال ۱۹ هزار مصدوم و بیمار بدحال به بیمارستان‌ها، ساخت و گسترش ۱۲۵بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور و نوسازی بخش اورژانس در سایر بیمارستان‌ها و افزایش ۱۵۰۰ تخت اورژانس و بهسازی و استانداردسازی ۱۸۰ بخش اورژانس در سراسر کشور از اقدامات خوبی بوده که در این مدت انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت توجه خاص به بیماران سرطانی با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در ۳ سطح در کشور و همچنین توجه ویژه به بیماران سرطانی با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در ۳ سطح در کشور را از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای درمان بیماران سرطانی دانست.

وی در ادامه توسعه ۱۳۰۰ تخت جدید بستری و روانپزشکی ۱۵ بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش‌های موجود را از اقدامات صورت گرفته برای درمان بیماران دانست و گفت: آغاز ساماندهی خدمات دندانپزشکی با ایجاد کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاهی با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور از جمله اقداماتی است که برای درمان بیماری‌های دهان و دندان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌ ملی درمانی پیشرفته سکته‌های قلبی به صورت شبانه روزی در ۵۴ بیمارستان کشور در ۲۴ شهر به عنوان اولین علت مرگ ایرانیان گفت: در طی ۲ سال اجرای برنامه، ۲۷ هزار نفر از خدمت پیشرفته و حیات‌ بخش Primary PCI (باز کردن عروق قلبی با آنژیوگرافی) بهره‌مند شدند.

معاون درمان وزارت بهداشت از اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی به صورت شبانه روزی در ۵۵ بیمارستان کشور در ۲۵ شهر به عنوان دومین علت مرگ ایرانیان یاد کرد.

وی در پایان گفت: به صورت سالانه بیش از ۲۳۰۰ پزشک متخصص در سراسر کشور به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته اعزام شده‌اند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه