رئیس اداره بهزیستی رشت :

چهره‌های نخبه باید از میان کودکان کار شناسایی شوند/ حضور ۱۲۰ کودک کار در رشت

رئیس اداره بهزیستی رشت با بیان اینکه رشت حدود ۱۲۰ کودک کار دارد گفت: باید چهره‌های نخبه از میان کودکان کار شناسایی‌شده تا به پرورش استعدادهای خود بپردازند.

چهره‌های نخبه باید از میان کودکان کار شناسایی شوند/ حضور ۱۲۰ کودک کار در رشت

به گزارش هشت دی،ام‌البنین انسان‌دوست  در رشت با بررسی شرایط کودکان کار در شهر رشت اظهار کرد: بهزیستی شهرستان رشت ۱۲۰ کودک کار را شناسایی کرده است که از بین این ۱۲۰ کودک کار در غالب طرح کودک و خانواده، بهزیستی آن‌ها را در مراکز خود دعوت کرده و فرایند مددکاری و توانمندسازی را برای آن‌ها به انجام خواهد رساند.

وی با بیان اینکه فرایند مددکاری اجباری نبوده و مددکاران و روانشناسان در سطح شهر مراجعه کرده و کودکان را مورد شناسایی قرار می‌دهند افزود: مددکاران کودکان را به مراکز بهزیستی دعوت کرده و از طریق آن‌ها با خانواده‌هایشان ارتباط برقرار می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی رشت با اذعان به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد کودکان کار مهاجرانی هستند که نیاز مالی دارند بیان کرد: اکثر این کودکان والدین داشته و بنا به نیاز مالی کار می‌کنند و از بین این کودکان نیز نخبگان علمی و ورزشی شناسایی‌شده که علاوه بر کار به پرورش استعداد خود نیز می‌پردازند.

انسان‌دوست با بیان اینکه در بین کودکان کار نخبه، کودکی وجود دارد که در باشگاه نوجوانان ملوان توپ می‌زند تصریح کرد: فرزند نخبه‌ای را شناسایی کرده‌ایم که در موسسه قلم‌چی آموزش می‌بیند و اکثریت قریب به‌اتفاق این کودکان کار، مدرسه می‌روند زیرا تحصیل و درس خواندن خط قرمز بهزیستی محسوب می‌شود و معتقدیم که این کودکان در هر شرایطی باید درس خود را ادامه دهند.

وی با اذعان به اینکه کودکانی که جزو دستورالعمل‌های ما محسوب می‌شوند تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند گفت: با هماهنگی صورت گرفته با کمیته امداد، کودکانی که توانایی کاردارند به آن‌ها سرمایه کار داده می‌شود تا از این طریق از سطح خیابان ساماندهی شوند.

رئیس اداره بهزیستی رشت با تأکید بر اجباری نبودن برنامه‌های بهزیستی گفت: در ساماندهی این کودکان از سطح خیابان هیچ اجباری وجود ندارد زیرا این کودکان کمک‌خرج خانواده محسوب می‌شوند و اگر کار نکنند از خرج تحصیل و امرارمعاش خانواده خود جا می‌مانند.

انسان‌دوست با ابراز علاقه‌مندی بهزیستی به همکاری با سایر دستگاه‌ها برای ساماندهی مشکلات این افراد و جمع شدن همیشگی آن‌ها از سطح خیابان بیان کرد: ما در سال ۹۵، ۱۱ کوک کار را از سطح خیابان ساماندهی کردیم به‌طوری‌که آن‌ها دیگر برای امرارمعاش به سطح خیابان بازنگشتند.

وی با تأکید بر اینکه در سال ۹۶ تعدادی از کودکان از سطح خیابان‌ها سازماندهی‌شده‌اند افزود: سیاست بهزیستی، توانمندسازی و فرایند مددکاری است تا بتوانیم خانواده‌های این کودکان را مجاب کرده تا آن‌ها به‌هیچ‌وجه برای کار در سطح خیابان حاضر نشوند.

رئیس اداره بهزیستی رشت یکی از وظایف بهزیستی را شناسایی کودکان کار برشمرد و گفت: کودکان کاری که خانواده‌هایشان جزو دستورالعمل‌های بهزیستی باشد موردحمایت قرارگرفته و حتی در مواردی برای توانمندسازی خانواده‌ها به NGO ها و خیریه‌ها معرفی می‌شوند.

انسان‌دوست با اشاره به فعالیت برخی از کودکان کار در گروه‌های هنری موسیقی همچون نواختن ساز دف تصریح کرد: بهزیستی در سال چندین همایش را با حضور کودکان کار، خانواده‌هایشان و خیرین برگزار می‌کند که در آن این کودکان هنر و استعداد خود را به نمایش می‌گذارند.

وی یکی از مشکلات کودکان کار را آشنایی آن‌ها با پول درشت دانست و افزود: وقتی کودکان با پول‌های درشت آشنا می‌شوند حمایت ما را نمی‌پذیرند، بنابراین باید فرهنگ کمک‌رسانی به این افراد را در جامعه طوری مدیریت کنیم که به پول‌های خیلی درشت عادت نکنند.

رئیس اداره بهزیستی رشت استفاده از کودکان برای تکدی گری را کودک‌آزاری دانست و گفت: اگر این موارد را مشاهده کنیم با ورود اورژانس اجتماعی ممکن است پس از توجه نکردن به تذکرات حتی کودک را از مادرش بگیریم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه