هشت دی گزارش می دهد:

فراموش شدن بازار زیبا و قدیمی آستارا/ چرا مسئولان گیلان فکری برای توسعه این بازار نمی کنند؟!

امروزه بازارچه های نظیر بانه و مراغه در غرب کشور به شهرتی رسیده اند که بسیاری از مردم کشور برای خرید اجناس ارزان به این بازارچه مرزی مراجعه می کنند سوال اینجاست در صورتی که قدمت آستارا و آب و هوای آن بسیار بهتر از غرب کشور بوده چرا این بازارچه مهجور واقع شده و مسئولان استان گیلان فکری برای رونق آن نمی کنند؟

فراموش شدن بازار زیبا و قدیمی آستارا/ چرا مسئولان گیلان فکری برای توسعه این بازار نمی کنند؟!

به گزارش ۸دی، ایجاد بازارچه های مرزی یکی از راه های رونق تجارت در مناطق مرزی بوده که تاثیرات شگرفی بر زندگی ساکنین این نواحی دارد. تاسیس و رونق این بازارچه ها به توسعه پایدار مناطق مرزی می انجامد و علاوه بر تاثیرات اقتصادی –اجتماعی در تثبیت و تامین امنیت مرزها نقشی اساسی ایفا می کند. آستارا از لحاظ اقتصادی در سطح استان گیلان و کشور نقش تعیین کننده ای را داراست.وجود بازارچه مرزی در شهر آستارا به عنوان یک پدیده اقتصادی مورد توجه است.

یافته های تحقیق که از طریق تحلیل پاسخ های جامعه آماری بدست آمده نشان می دهد این مولفه ها که از شاخص های تاثیرگذار بازارچه های مرزی می باشند در سطح قابل توجهی (متوسط و یا بالاتر) بر زندگی مردم مرزنشین شهرستان آستارا تاثیرگذار بوده است.

در تمامی کشورهای جهان مرزهای مشترک بین کشورها به عنوان فرصت مدنظر قرار می گیرد. نقاط مرزی معمولافرصت های اقتصادی مطلوبی هستند که با راه اندازی بازارچه های مرزی و رونق اقتصادی و بازرگانی می توانند نقش موثری در اقتصاد کشورها بازی کنند، علاوه بر اینکه به ایجاد اشتغال در جوامع محلی و منطقه ای هم منجر می شوند.

 

 

حسرت بازارچه مرزی در دل آستارا

آستارا در غرب استان گیلان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور و تردد اتباع خارجی محسوب می شود، شهرستان مرزی آستارا در ۲۰۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان و هم مرز با جمهوری آذربایجان است. گمرک آن رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را داراست و بازارچه ساحلی آستارا با بیش از پنج هزار غرفه، زبانزد عام و خاص است و در جذب سالانه ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی به این شهرستان تاثیرگذار بوده است.

بنابراظهار نظر غرفه داران بازارچه ساحلی آستارا، این مجموعه تجاری در جذب گردشگر به این شهرستان مرزی تاثیرگذار بوده است و اوج تردد گردشگران داخلی و خارجی به فصل های بهار و تابستان مربوط می شود.این بازارچه علاوه بر جذب گردشگر در جذب سرمایه گذار نیز موثر بوده اما بیشتر سرمایه گذاری ها به خرید واحدهای تجاری از بازارچه و شهر آستارا سوق یافته و اگر سرمایه ها به احداث هتل ها و مسافرخانه ها هدایت شود، بهتر خواهد بود.

یوسف از فروشندگان کیف و کفش در بازارچه ساحلی آستارا نیز معتقد است که این بازارچه هدف های صادراتی را برآورده نمی کند بلکه زمینه ورود کالاهای خارجی را فراهم آورده و ناتوانی کالای داخلی در رقابت با کالای خارجی از نظر کیفیت و رنگ از دلایل این امر است.

اجناس خارجی در بازار ساحلی آستارا به محض ورود، فروخته می شوند و حتی اگر مقداری از آن به سال آینده بماند مانند طلا بر قیمتش افزوده می شود و مغازه دار هرگز از بابت روی دست ماندن جنس خارجی متضرر نمی شود، اما جنس ایرانی این قابلیت را ندارد و در رقابت با تولید خارجی ناتوان است.

سید سجاد موسوی رئیس شورای اسلامی شهر وقت  آستارا در آبان ۹۵ گفته بود:  تاثیر بازار ساحلی و آوازه خرید و فروش اجناس خارجی در آستارا در جذب گردشگر داخلی و خارجی به این شهرستان آشکار است و همین امر زمینه سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی این شهرستان مرزی را فراهم کرده است.

 

 

موسوی افزایش مراکز تفریحی، اقامتی و غذاخوری های بین راهی در مسیرهای مواصلاتی آستارا در ۱۰ سال اخیر را دلیل آشکاری بر توجه سرمایه گذاران و هدایت سرمایه ها به این شهرستان مرزی می داند.بیشتر این سرمایه گذاری ها از ناحیه سرمایه داران و کارآفرینان غیربومی است و اگر زیرساخت های آستارا به خصوص در اسکله این شهرستان تکمیل شود، زمینه جذب سرمایه گذار مساعد تر خواهد شد.

بازارچه مرزی آستارا از این جهت نیز مهم است که بسیاری از اتباع جمهوری آذربایجان روزانه با ورود و خروج به آستارا اقلام غذایی، خوار و بار و مایحتاج خود را از بازارها و واحدهای تجاری این شهرستان تامین می کنند و اگر بازار ساحلی آستارا توسعه یابد، حجم مبادلات مرزی و رونق اقتصادی آن افزایش خواهد یافت.

به گفته صاحب نظران، سابقه فعالیت بازارچه ساحلی آستارا به حدود ۲۷ سال پیش برمی گردد و ابتدا خرید و فروش اجناس ایرانی و خارجی در آن بازارچه با نام (بازار روس) به طور یک روز در هفته انجام می گرفت و به تدریج با آمد و شد بیشتر و رونق بازارچه، این شهرستان از بن بست اقتصادی خارج و از شهرت لازم برخوردار شد.

سرمایه گذاری های متاثر از شهرت بازار ساحلی آستارا در بخش املاک این شهرستان غیرقابل انکار است و بررسی روند افزایش قیمت ملک و مغازه در آستارا در سال های گذشته، گویای توجه سرمایه گذاران و حجم بالای سرمایه گذاری در این شهرستان است.

هرچند عده ای تاجر در بخش سورتینگ (درجه بندی و بسته بندی) و صدور محصولات کشاورزی در آستارا فعالیت می کنند، اما بازارچه ساحلی این شهرستان در کل، نقشی در رونق صادرات ندارد و بیشتر زمینه واردات اجناس خارجی را فراهم کرده است.

ورود اجناس خارجی و رونق خرید و فروش آن در آستارا زمینه اشتغال و ارتزاق بالغ بر ۱۰ هزارنفر از ۸۶ هزار نفرجمعیت این شهرستان را مهیا کرده و از آنجائیکه مردم استان های مختلف کشور با هدف خرید جنس ارزان قیمت به آستارا مسافرت می کنند، حمایت از بازارچه ساحلی این شهرستان ضرورت دارد.

به گفته کارشناسان یکی از عوامل از رونق افتادن بازارچه آستارا این است که عنوان کالای قاچاق بر بازار ساحلی آستارا سایه انداخته و در افزایش رکود خرید و فروش آن تاثیرگذاشته است و انتظار می رود با تعریف چارچوب قانونی، زمینه داد و ستد کالا و تداوم رونق آن در این بازارچه فراهم شود.

هرچند بازارچه ساحلی آستارا در صادرات کالا به خارج از کشور موثر نبوده اما نمی توان حجم بالای صادرات محصولات کشاورزی از این شهرستان را که به گفته ایرج شیارکار مدیرجهاد کشاورزی آستارا تا مهرماه امسال به ارزش ۶۹ میلیون و ۲۳ هزار و ۴۵۰ دلار بوده، نادیده گرفت.این امر گویای وجود زمینه اقتصادی لازم برای ایجاد بازارچه مرزی در آستاراست و تحقق آن بر رونق صادرات نیز منجر خواهد شد.

در عین حال ولی داداشی نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به معضل بیکاری در این شهرستان، بازارچه ساحلی و قابلیت های گردشگری آستارا را بهترین فرصت سرمایه گذاری می داند و بر استفاده از این ظرفیت ها برای اشتغالزایی و درآمدزایی در این شهرستان تاکید دارد.

ضوابط ایجاد بازارچه های مرزی بر احداث محوطه ای محصور در کنار گمرک در نقطه صفر مرزی تاکید دارد و اهالی دو طرف مرز در قالب تشریفات قانونی به داد و ستد کالا و تجارت با یکدیگر می پردازند؛ در حال حاضر ۴۳ بازارچه مرزی در کشور دایر است و بیشتر آنها در مرز عراق فعال هستند و چون آستارا شرایط داشتن بازارچه مرزی را دارد، در صورت تحقق آن، ضمن برخورداری مرزنشینان این خطه از موهبت و مزایای مرزنشینی، استان های شمالی کشور نیز از مواهب بازارچه مرزی بهره مند خواهند شد.

امروزه بازارچه های نظیر بانه و مراغه در غرب کشور به شهرتی رسیده اند که بسیاری از مردم کشور برای خرید اجناس ارزان به این بازارچه مرزی مراجعه می کنند سوال اینجاست در صورتی که قدمت آستارا و آب و هوای آن بسیار بهتر از غرب کشور بوده چرا این بازارچه مهجور واقع شده و مسئولان استان گیلان فکری برای رونق آن نمی کنند؟ خداوند نعمت را بر استان گیلان تمام کرده و این استان جزو سبزترین، پرجنگل ترین  و بکرترین طبیعت بوده ولی مسئولان گیلان قدر نعمت نمی دانند و از این نعمت الهی قدم چندانی برای توسعه و رفع بیکاری این استان عزیز برنمی دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه