درباره جهانبخش؛ صاعقه ایرانی

دست‌های رو به آسمان و ساق‌های خستگی‌ناپذیر. روند خیره‌کننده علیرضا جهانبخش در هلند، این بازیکن را تبدیل به کلیدی‌ترین مهره آلکمار و موثرترین بازیکن اردیویزی کرده است.

درباره جهانبخش؛ صاعقه ایرانی

به گزارش ۸دی، با ۳۳ گل و پاس گل، همه توپ‌ها در آلکمار به علیرضا ختم می‌شوند. تنها دو هفته به پایان این فصل از لیگ فوتبال هلند باقی مانده و جهانبخش با هت‌تریک تماشایی‌اش در صدر جدول گلزنان دیده می‌شود. او از شانس بسیار بالایی برخوردار است تا در پایان فصل، عنوانی را به‌دست بیاورد که پیش‌تر نصیب ستاره‌هایی مثل ممفیس دپای، لوئیس سوارز، کلاوس یان هونته‌لار، درک کویت، رود فن‌نیستلروی، رونالدو و دنیس برگکمپ شده بود. در کنار آقای گلی، جهانبخش یکی از جدی‌ترین گزینه‌های انتخاب به‌عنوان بهترین بازیکن فصل اردیویزی نیز به‌شمار می‌رود. تشویق وحشتناک هواداران آلکمار در زمان خروج صاعقه ایرانی از زمین در مسابقه آخر، محبوبیت این هافبک راست را به تصویر می‌کشد اما این محبوبیت شگفت‌انگیز، تنها به کمک گل زدن و پاس گل دادن به‌دست نیامده است. او با زندکی حرفه‌ای و آرامش مثال‌زدنی‌اش، قاب هلندی‌ها را دزدیده است. هیولایی که امروز هر حریفی را در اردیویزی به زانو درمی‌آورد، در اوج صبر و آرامش ساخته شده است. پرتمرکز و بی‌حاشیه. محجوب و سختکوش.

داخلی با پرسپولیس، خارجی با نایمخن
تنها بعد از چند نمایش خوب در ترکیب داماش، علیرضا جهانبخش با پرسپولیس قرارداد داخلی امضا کرد. او در آستانه پیوستن به پرسپولیس آشفته، شلخته و پرمهره محمد رویانیان قرار داشت اما درنهایت یک تصمیم مهم برای زندگی ورزشی‌اش گرفت و برای یک‌فصل دیگر در داماش ماندگار شد. همان سال، تبدیل به بهترین سال فوتبالی علیرضا در ایران شد. آن‌هم در شرایطی که پرسپولیس در حاشیه و بحران فرورفته بود. نمایش استعداد جهانبخش در داماش و البته چند مسابقه از تیم‌ملی جوانان، فرصت استثنایی انتقال به فوتبال اروپا را پیش روی او قرار داد. امیر هاشمی که زمانی در استقلال بازی می‌کرد، به‌عنوان ایجنت مقدمات انتقال جهانبخش به هلند را فراهم آورد. در فوتبال ایران تقریبا هیچ‌کس نام NAC نایمخن را نشنیده بود اما علیرضا آماده بود تا خودش را در معرض یک آزمایش بزرگ قرار بدهد.

آرامش قبل از طوفان
علیرضا جهانبخش فصل ۱۴-۲۰۱۳ را در ترکیب نایمخن شروع کرد. کنار آمدن با شرایط زندگی در کشور جدید و ناآشنایی با زبان مردم هلند، شروع بسیار سختی را برای این بازیکن رقم زد. با این وجود او زمان نسبتا خوبی برای بازی در ترکیب تیمش به‌دست آورد. علیرضا در لیگ۲۷ بار برای نایمخن به‌میدان رفت و ۱۱بار از ابتدا در ترکیب این تیم قرار گرفت. اوج درخشش او در این فصل به‌ثمر رساندن دو گل در آمستردام آره‌نا در برابر آژاکس بود. حتی با وجود این دو گل در هفته پایانی، نایمخن به پلی‌آف سقوط کرد و سرانجام راهی دسته پایین‌تر شد.

سقوط ستاره‌ساز
تجربه سقوط در اولین فصل حضور در فوتبال اروپا، می‌تواند برای هر بازیکن کشنده باشد اما جهانبخش در دسته دوم فوتبال هلند، برای تبدیل شدن به یک ستاره بزرگ تمرین کرد. او نه تنها انگیزه‌اش را از دست نداد ، بلکه انگیزه به مراتب بیشتری برای اثبات توانایی‌هاش به‌دست آورد. آمار ۱۳گل و ۱۸پاس گل در شرایطی در جوپیلرلیگ برای این بازیکن به‌دست آمد که او ۷مسابقه را به‌دلیل مصدومیت از دست داده بود. سقوط نایمخن، از جهانبخش یک ستاره ساخت. او که پیراهن شماره۷ باشگاه را تحویل گرفته بود، تیمش را با اقتدار به سطح اول فوتبال هلند برگرداند.

یک انتخاب کلیدی
انتخاب‌شدن به‌عنوان بهترین بازیکن فصل سطح دوم فوتبال هلند، موجب شد علیرضا جهانبخش پیشنهادهای متعددی دریافت کند. او از دو باشگاه در چمپیونشیپ انگلیس پیشنهاد داشت و حتی برای بازدید از امکانات این تیم‌های دسته اولی، به انگلستان سفر کرد اما درنهایت تصمیم گرفت خودش را درگیر این رقابت‌های خشن و فرسایشی نکند و در هلند باقی بماند. در نایمخن اما دیگر جایی برای پیشرفت او وجود نداشت. جهان به آلکمار پیوست و ضعیف‌ترین فصل دوران اروپایی‌اش را سپری کرد. او در لیگ اروپا درخششی در ترکیب تیمش نداشت. در لیگ نیز در ۲۳بازی تنها ۳گل زد و ۶پاس‌گل داد. آلکمار در ۹هفته اول لیگ ۸بار شکست خورد تا علیرضا دوباره خطر سقوط را احساس کند. آنها اما در نیم‌فصل دوم احیا شدند و بازی‌های زیادی را با برد پشت‌سر گذاشتند. جالب اینجاست که جهانبخش اولین گل لیگی برای آلکمار را وارد دروازه تیم سابق‌اش نایمخن کرد.

سوپراستار با شماره۷
خو گرفتن به رختکن آلکمار و آشنا شدن با شرایط زندگی در این شهر، جهانبخش را در مسیر پیشرفت قرار داد. او همه تمرکزش را روی فوتبال گذاشته بود و بازی به بازی، آماده‌تر می‌شد. علیرضا در دومین فصل حضور در ترکیب آلکمار در ۲۹بازی لیگ ۱۰گل به‌ثمر رساند و ۹پاس گل برای هم‌تیمی‌ها ارسال کرد. با این وجود بهترین روزهای او در باشگاه سرخپوش هنوز از راه نرسیده بود. ستاره تیم‌ملی ایران در این فصل با اختلاف بهترین بازیکن باشگاهش به‌شمار می‌رود. سوپراستاری که با آمار رویایی ۱۸گل و ۱۵پاس‌گل، چشم‌ها را خیره کرده است. او به تازگی اولین هت‌تریک باشگاهی‌اش را انجام داده و بعد از سال‌ها رکورد گلزنی یک بازیکن در آلکمار در طول یک فصل را از عدد۱۷ بالاتر برده است. او در این فصل ویژگی‌هایی مثل شوت‌زنی به فوتبال‌اش اضافه کرده که قبلا کمتر در بازی‌اش دیده می‌شد. موضوعی که نشان از تکامل یک ستاره دارد. تا امروز هیچ‌کدام از آسیایی‌ها در یک لیگ اروپایی آقای گل نشده‌اند و جهان، می‌تواند اولین فوتبالیست قاره کهن باشد که به این افتخار دست پیدا می‌کند.

سن‌پائولو منتظر است
سرمربی آلکمار تلویحا خبر جدایی جهانبخش در تابستان را تایید کرده است. این بازیکن تا سال۲۰۲۰ با باشگاه قرارداد دارد اما احتمالا خیلی زود به یک تیم بزرگ‌تر خواهد پیوست. از ناپولی به‌عنوان جدی‌ترین مقصد جهانبخش نام برده می‌شود. او که تنها با دومیلیون یورو از نایمخن به آلکمار رفت حالا در بازار اروپا بین ۱۲تا۱۶میلیون یورو قیمت دارد. اگر این انتقال رویایی به وقوع بپیوندد، رقابت علیرضا با کایخون برای بازی در سمت راست تیم مائوریتسیو ساری، جذاب و تماشایی از کار در خواهد آمد.

عادت کن
هم در نایمخن و هم در آلکمار، جهانبخش شروعی طوفانی نداشت. او نیازمند زمان بود تا خودش را با شرایط بازی برای این دو‌تیم وفق بدهد. هر چقدر زمان گذشت، علیرضا به بازیکن بهتری تبدیل شد. او باید برای چنین چالشی در تیم بعدی‌اش نیز آماده باشد. جهانبخش حالا فوتبال هلند را به خوبی می‌شناسند و به‌راحتی به زبان‌های انگلیسی و هلندی صحبت می‌کند اما عادت کردن به زندگی در یک کشور جدید و بازی در یک لیگ بزرگ، روزهای سخت و البته هیجان‌انگیزی را در مسیر این ستاره قرار می‌دهند.

مقصد نهایی؟
جهانبخش از ایتالیا و آلمان چند مشتری دست به نقد دارد اما حضور در لیگ برتر، آرزوی همیشگی این هافبک خلاق بوده است. حتی اگر او به سریA و یا بوندس‌لیگا منتقل شود، احتمالا مقصد نهایی مطلوب‌اش لیگ‌برتر خواهد بود. علیرضا علاقه زیادی دارد تا یک روز برای منچستریونایتد به‌میدان برود. درخشش در جام‌جهانی۲۰۱۸، می‌تواند بهترین فرصت برای نزدیک‌تر شدن علیرضا جهانبخش به باشگاه‌‌های بزرگ دنیای فوتبال باشد.

منبع: همشهری ورزشی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه