جرم زائران سیگاری و معتاد در عربستان

براساس قوانین عربستان در اماکن عمومی شهرهای مکه و مدینه، استعمال دخانیات «ممنوع» است و احتمال دستگیری وجود دارد.

جرم زائران سیگاری و معتاد در عربستان

به گزارش ۸دی، سازمان حج و زیارت به زائران ایرانی که قصد سفرِ حج را دارند، درباره مصرف سیگار هشدار داده و اعلام کرده؛ در سال‌های پیش موارد متعددی از دستگیری افراد سیگاری در محوطه حرمین شریفین و سایر اماکن مقدس و مساجد این دو شهر گزارش شده است.

در حرم‌های مقدی مکه و مدینه تابلوهایی با عوان «تدخین ممنوع» دیده می‌شود که زائران باید به آن توجه نشان دهند تا دچار مشکل نشوند.

علاوه بر ممنوعیت مصرف دخانیات در دو شهر زیارتی عربستان، ورود و حمل مواد مخدر در این کشور نیز جرم محسوب می‌شود که حکم سنگینی دارد.

در قوانین جاری عربستان، حمل داروهای کدئین‌دار شامل دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام و لورازپام و هرگونه داروی گیاهی مانند شیرین‌بیان که شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و ممکن است در کشور مقصد شناخته نشده باشد، نیز جرم محسوب می‌شود.

از آنجا که برخی زائران به سبب بیماری به مصرف برخی از این داروها نیازمندند، سازمان حج توصیه کرده با پزشک معتمد این سازمان و آگاه به قوانین عربستان مشاوره داشته باشند، چون اگر از زائری توسط پلیس آن کشور، مواد مخدر و یا داروهایی از مشتقات آن کشف شود، مجازات بسیار سخت با حبس‌ طولانی در زندان‌های سعودی در انتظار خاطیان خواهد بود.

ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان در گزارش‌هایی اعلام کرده بود؛ حمل یک گرم مواد مخدر توسط حجاج در عربستان حتی حکم اعدام دارد که قطع گردن با شمشیر است.

قوانین سختگیرانه و هشدارهای جدی عربستان درباره حمل مواد مخدر و موارد مشابه آن، پلیس مبارزه با مواد مخدر در ایران را بر آن داشته تا برخوردهای سختگیرانه‌تری هنگام خروج زائران از کشور داشته باشد و در زمان عملیات پروازهای حج تمتع با تمام امکانات از جمله سگ‌های موادیاب حاضر باشد.

به استناد ماده ۱۷ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوبه ۱۳۹۵/۵/۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام، اگر از زائری انواع مواد مخدر و روانگردان به هر میزان کشف شود، ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه، وی در مرحله اول به مدت یک تا پنج سال و در مرحله دوم پنج تا ۱۵ سال ممنوع‌الخروج از کشور می‌شود.

گزارش های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد؛ اگرچه در سال های اخیر زائری از ایران به جرم حمل مواد مخدر در عربستان دستگیر نشده‌اند، اما در حج ۹۶، ۱۳۲ نفر به خاطر داشتن مواد مخدر نتوانستند به حج بروند.

هادی‌نژاد ـ معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ـ در پایان اعزام زائران به حج ۹۶ گزارش داده بود: در فاصله یک ماه از اعزام زائران به عربستان جمعاً ۱۰۶۴.۵۰ گرم انواع مواد مخدر و ۱۸۰۳ عدد قرص متادون از ۱۳۲ نفر دستگیر شده‌ها (۹۲ نفر مرد و ۴۰ نفر زن) کشف شد که این مقدار کشفیات از بین ۷۴ هزار و ۲۱۵ زائری صورت گرفت که با ۲۸۴ پرواز عازم حج شده بودند.

به گفته او، میزان کشفیات و دستگیری‌های امسال در مقایسه با سال ۱۳۹۴، به ترتیب ۱۶۵ درصد و ۳۰ درصد افزایش داشته است، در سال ۹۴ به طور متوسط به ازای هر ۷۴۶ نفر زائر، یک نفر دستگیر شد و در سال گذشته به طور متوسط به ازای هر ۵۶۲ نفر زائر، یک نفر دستگیر شد. همچنین میانگین کشفیات مواد مخدر نیز از ۱۶ گرم به ازای هر نفر دستگیری در سال ۹۴ به ۱۸ گرم در سال‌ ۹۶ افزایش یافته بود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه