افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند برق و آب از ماه آینده

از مجموع ۹۰ هزار میلیارد تومان حاصل از درآمد اصلاح حامل‌های انرژی تاکنون ۴۵ هزار میلیارد تومان آن توزیع شده که این موضوع در کنار تورم فزاینده و گسترده باعث دامن زدن به رشد صعودی تورم شد به طوری که نرخ تورم در خرداد ماه سال ۹۲ با توجه به رکود اقتصادی به ۴۰ درصد رسید.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند برق و آب از ماه آینده

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، جهانگیری معاون اول رییس جمهور در برنامه شب گذشته پایش با بیان آنکه یکی از سیاست‌های مهم دولت در رابطه با بحث هدفمندی یارانه‌ها حمایت از تولید و گروه‌های سرمایه گذار است گفت: بحث یارانه‌ها همواره یکی از سیاست‌های مهم دولت‌ها در حمایت از بخش تولید و گروه‌های سرمایه گذاری است اما متأسفانه به جای پرداخت یارانه به گروه‌های هدفمند پایین نگه داشتن قیمت‌ها اولویت اصلی آنها قرار گرفت که این موضوع منجر به استفاده بیشتر گروه‌های ثروتمند از حامل‌های انرژی و کمتر بهر‌ه‌ بردن گروه‌های ضعیف از حامل‌های انرژی است.

جهانگیری ادامه داد: همان طور که می دانید قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ تصویب و در یک مقطع کوتاه هم منجر به کند شدن مصرف انرژی در کشور گردید و بعد از یک مدت دوباره مصرف به شرایط قبل بازگشت که این بازگشت روند افزایشی مصرف در نهایت منجر به افزایش آلودگی های زیست محیطی در کشور شد.

***پرداخت یارانه نقدی مهم‌‌تر از حمایت از تولید برای دولت وقت بود

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این نکته که روند پرداخت یارانه نقدی در دولت وقت مهم‌تر از حمایت از بخش تولید و سایر بخش‌های دیگر مانند بهداشت و درمان بوده است تصریح کرد: به همین علت ما شاهد افزایش مصرف انرژی آن هم به میزان ۴ برابر دنیا هستیم در قانون هدفمندی یارانه‌ها گفته شده که باید از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ۳۰ درصد به بخش تولید ۲۰ به درصد به کارهای تولیدی و فقط ۵۰ درصد به خانوارها پرداخت شود که متأسفانه ۱۰۰ درصد منابع حاصل از اصلاح حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده است.

***پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان اسفند سال ۹۲

وی ادامه داد: از مجموع ۹۰ هزار میلیارد تومان حاصل از درآمد اصلاح حامل‌های انرژی تاکنون ۴۵ هزار میلیارد تومان آن توزیع شده که این موضوع در کنار تورم فزاینده و گسترده باعث دامن زدن به رشد صعودی تورم شد به طوری که نرخ تورم در خرداد ماه سال ۹۲ با توجه به رکود اقتصادی به ۴۰ درصد رسید.

***رشد منفی ۵.۸ درصد رشد اقتصادی

وی ادامه داد: این روند فزاینده‌ی تورم در کنار بحث پرداخت بدون هدف یارانه نقدی باعث رشد منفی ۵.۸ درصد اقتصادی کشور شد که پیامد آن ایجاد یک رکود بی سابقه اقتصادی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور است.

جهانگیری ادامه داد: در مجموع هر ماه ۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود که این موضوع در کنار پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان حقوق ماهانه کارکنان رقم بالایی را به خود اختصاص داده که باید بازنگری جدی در آن مرحله به مرحله اجرا گذاشته شود.

***کنترل تورم و مبارزه با رکود اقتصادی مهم‌ترین هدف دولت قبل از هدفمندی یارانه‌هاست

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این نکته که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دو موضوع قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه جدی دولت بوده است گفت: این دو مورد یکی کنترل تورم بالای ۴۰ درصد و دیگری خروج از رکود اقتصادی است که در مورد بحث نرخ تورم مهمترین اتفاق جلوگیری از استفاده از منابع بانک مرکزی است که بر این اساس رییس جمهور با جدیت تمام مانع از استفاده دستگاه‌ها از منابع مالی بانک مرکزی شد که این کار منجر به کاهش تورم نقطه به نقطه در کشور گردید به طوری که نرخ تورم ۴۰ درصدی نقطه به نقطه مرداد ماه ۹۲ در آذرماه سال ۹۲ به ۲۳ درصد رسید.

وی ادامه داد: در مورد رکود اقتصادی هم باید بگویم که این موضوع مهم دو پیش نیاز اجرایی را به خود اختصاص داد که اولین مورد آن پیش فرض آسیب شناسی هدفمندی یارانه‌ها و بحث بودجه سال ۹۳ بود که در مورد هدفمندی یارانه‌ها مجلس از دولت خواست که یک تبصره برای قانون هدفمندی یارانه‌ها به مجلس بفرستد.

جهانگیری افزود: این موضوع منجر به تصویب رسیدن تبصره ۲۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس شد که بر اساس این تبصره دولت باید منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی را به میزان ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأمین کند تا بتواند بودجه موردنیاز رسیدگی به نیازمندان را تأمین نماید و در این مورد بحث تأمین هزینه‌های بخش بهداشت و درمان از اهمیت ویژه برخوردار است.

معاون اول رییس جمهو در ادامه برنامه پایش گفت: یکی دیگر از موارد مهم بحث کنترل تورم به ویژه امنیت غذایی است. متأسفانه من خود به شخصه فیلم‌هایی را دیدم که در آن خانواده‌ها در شرایط فقر زندگی می کنند. بعد از بحث تورم و امنیت غذایی موضوع حفظ محیط زیست نیز یکی دیگر از موضوعات مهم دولت یازدهم است زیرا نمونه بارز آن شرایط ناسالم زیست محیطی در شهر اهواز بود در کنار آن در نظر گرفتن تولید خودروهایی که آلاینده‌های کمتری دارند از اولویت ویژه برخوردار است.

وی ادامه داد: بانک‌ها سال گذشته نتوانستند سپرده‌گذاری جذب کنند به همین دلیل به استفاده از منابع بانک مرکزی روی آورده به طوری که یکی از بانک‌ها فقط ۴۲ میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده کرد که این موضوع تأثیر بسیار سویی بر روی شاخص‌های اقتصادی کشور دارد.

معاون اول رییس جمهور با بیان آنکه اصلی ترین نیاز بنگاه‌های تولیدی تأمین سرمایه در گردش است گفت: کاهش مصرف حامل‌های انرژی و سایر مسائل دیگر از جمله مسائل مدیریتی و نرخ ارز وجلوگیری از ورود کالاهای مختلف به کشور یکی از منابع اصلی حمایت از تولید است که متأسفانه مورد بی‌توجهی جدی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که از ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده چقدر از این رقم را می‌خواهید تأمین کنید؟ اظهار داشت: مجلس تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان به ما اجازه داده که حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان آن باید بین خانوارها و ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد آن برای درمان هزینه شود که در بخش درمان این رقم از اردیبهشت ماه هزینه‌کرد آن آغاز می‌شود. در نهایت آن که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای خانوارهای بد وضعیت و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخش تولید در نظر گرفته شده است.

***امکان تغییر در نرخ حامل‌های انرژی وجود ندارد

وی ادامه داد: دو راه پیش روی دولت است یکی افزایش حامل‌های انرژی که با توجه به موضوع کنترل نرخ تورم و رساندن آن به ۲۵ درصد و حتی زیر ۲۵ درصد برساند به همین علت به هیچ عنوان امکان دست زدن به حامل‌های انرژی وجود ندارد.

وی افزود: بر همین اساس قیمت حامل‌های انرژی همچون برق و گاز فقط حدود ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت که رقم ناچیزی را شامل می‌شود و به همین علت به رقم ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده نخواهیم رسید لذا رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای تقسیم بین خانوارها باید کاهش یابد.

وی افزود: به همین علت نخبگان پیشنهاد دادند که از مجموع ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که یارانه دریافت می‌کنند باید بخشی از آنها که عمدتاً جزو دهک‌های پر درآمد هستند از لیست دریافت یارانه حذف شوند.

وی درباره دستورالعمل تبصره ۲۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: در تبصره ۲۱ قانون هدفمندی یارانه ذکر شده که یارانه نقدی فقط باید به خانوارهای متقاضی و نیازمند داده شود در نتیجه دولت پیگیر انجام ثبت نام مجدد در مورد پرداخت یارانه نقدی شود

جهانگیری عنوان کرد: مردم نباید نگران پرداخت یارانه نقدی باشند کسی که نفرات خانواده‌اش زیاد است و یا بیمار خاصی نیز در خانواده دارد، در این رابطه شرایطش با خانوارهایی که جزء دهک ثروتمند محسوب می‌شوند فرق می‌کند.

معاون اول رییس جمهور با تشکر از نخبگان، اندیشمندان و نمایندگانی که از دریافت یارانه انصراف داده اند گفت: دولت بنای حذف دهک‌های پر درآمد از یارانه را بر اساس اعتماد به مردم گذاشته است به همین علت از مردم خواستیم که خودشان شرایط اقتصادی خود را برای دریافت یارانه اعلام کنند حتی از کسانی که این یارانه تأثیر خیلی زیادی در زندگی آنها ندارد خواستیم که اگر نیاز جدی به این یارانه ندارند از دریافت َآن انصراف دهند زیرا با این کار دولت می‌تواند به اشتغال و بهبود محیط زیست و بهداشت و درمان توجه بیشتر کند.

***دولت قصد ورود به حریم خصوصی افراد را ندارد

وی در ادامه برنامه پایش در پاسخ به این موضوع که برای راستی آزمایی صحت اطلاعات فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت قصد ورود به حریم اقتصادی افراد را دارد یا خیر اعلام کرد: اعتماد مردم به دولت یکی از سرمایه‌های مهم دولت است و ما خود را مکلف به حفظ این سرمایه می‌دانیم و معتقدیم که بخش خصوصی باید پیشتاز توسعه باشد و به هیچ عنوان از خطوط قرمز عدول نخواهیم کرد.

وی ادمه داد: به هیچ عنوان بحث ورود به حساب‌های مردم نبوده و دولت به هیچ عنوان قصد ورود به حساب‌های بانکی مردم را ندارد اگر بخواهد از حساب‌های بانکی استفاده کند از همان حساب بانک مرکزی بر می‌داشت و به هیچ عنوان باز هم اعلام می‌کنم موضوع دسترسب به حساب‌های مردم نبوده ونیست.

وی ادامه داد: دولت فقط دو سوال در فرم‌های جدید ثبت نام هدفمندی یارانه‌ها از مردم کرده است یکی إآنکه میزان درآمد شما چقدر است آیا زیر ۶۰۰ هزار تومان یا بالای ۲۵۰۰ هزار تومان که در مورد زیر ۶۰۰ هزار تومان باید دولت بررسی‌های لازم را انجام داده و برای آنها یک برنامه جامعه تحلیلی دارد و در مورد کسانی‌ هم که در آمد بالای ۲۵۰۰ هزار تومان دارند برای آنها هم برنامه دارد شاید در مرحله اول بخش عمده مشکلات مالی اقشار کم درآمد حل شود ضمن آنکه دولت واقعاً پیگیر رفع مشکلات مالی مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت حاضر به انتشار عدم انصراف دریافت کنندگان یارانه نقدی است یا خیر گفت در پاسخ باید بگویم که بودجه دولت در سال ۹۳ بالغ بر ۲۹۰ هزار میلیارد تومان است. دولت نیاز به پاسخ مثبت مردم دارد تا بتواند در بخش‌های مهم درمان کارهای زیربنایی را به مرحله اجرا بگذارد تا منجر به بهبود وضعیت درمان کاهش هزینه‌های درمان، ارتقا امنیت غذایی مردم شود.

وی ادامه داد: این موضوع در موردمحیط زیست و بهبود تغذیه ای کودکان مدارس محروم هم صدق می‌کند.

***ارائه گزارش هر سه ماه یک بار به مردم

جهانگیری با تأکید بر این نکته که خود را مکلف به ارائه گزارش حاصل از انصراف دریافت کنندگان یارانه نقدی به ویژه تأثیر مثبت آن بر روی اقتصاد کشور می‌داند عنوان کرد: در مورد هزینه کرد استانی انصراف از دریافت یارانه نقدی توسط مردم این موضوع یکی از موارد موردنظر دولت است تا در استان‌ها بر اساس میزان تعداد انصراف دهندگان در هر استان از دریافت یارانه مبالغ حاصل از انصراف دریافت یارانه نقدی به خود استان مربوطه پرداخت شود. اگر ما دولت ببیند در استانی تعداد انصراف دهندگان از انصراف یارانه کم بوده است بودجه موردنیاز استان از محل بودجه‌های دولتی تأمین می‌کند.

***قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال فقط یک بار افزایش می‌یابد

جهانگیری با بیان آنکه افزایش حامل‌های انرژی مانند برق و آب از ماه آینده اجرا می‌شود گفت: در این مورد اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده و این تغییرات فقط حدود ۲۲ درصد است و نرخ آن در واقع بسیار کم است زیرا برنامه اصلی دولت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و کنترل نرخ تورم و رساندن آن به ۲۵ درصد و حتی زیر آن است به همین منظور دولت هیچ برنامه دیگری برای افزایش مجدد قیمت‌ها ندارد و قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال ۹۳ ثابت است.

وی تصری کرد: ثبت نام  در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر اساس مهلت در نظر گرفته شده برای ۲۳ تا ۲۴ میلیون خانوار است ضمن آنکه از خانوارهایی که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند می‌خواهیم در ثبت نام خودداری کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر قیمت کالاها و خدمات عنوان کرد: یکی از دستاوردهای دولت ایجاد آرامش در بازار است که حتی این رقم در بازار ارز هم با روی کار آمدن دولت یازدهم به مرحله اجرا گذاشته شد. به هیچ عنوان از زمان روی کار آمدن این دولت ما شاهد برخورد خشن در این رابطه نبوده‌ایم. در این رابطه باید بگویم که کالاهای مصرفی به دو گروه کالاهای اساسی که دولت به شدت قیمت آن‌ها را از طریق نهادهایی همچون تعزیرات، خود اسناف و سایر دستگاه‌ها کنترل جدی می‌کند در مورد گروه دوم کالاها هم دولت نظارت اصلی را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دارد.

در پایان جهانگیری ضمن تشکر از صدا و سیما، مراجع تقلید، صاحب نظران و هنرمندان و سایر گروه‌های مردم تأکید کرد: از اردیبهشت‌ماه فقط به کسانی یارانه نقدی پرداخت می‌شود که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ثبت نام کرده‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه