مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست:

قانونی برای کنترل مصرف پلاستیک وجود ندارد/ لزوم تعریف مالیات برای مصرف پلاستیک

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر که در مرحله تدوین دستورالعمل مدیریت مصارف و بازیافت محصولات پلاستیکی هستیم، گفت: نیازمند قانون و تعیین مالیات در این زمینه هستیم.

قانونی برای کنترل مصرف پلاستیک وجود ندارد/ لزوم تعریف مالیات برای مصرف پلاستیک

به گزارش ۸دی، علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شعار «پایان آلودگی پلاستیکی» که امسال به عنوان شعار جهانی روز زمین پاک و با توجه به تبعات استفاده از پلاستیک بر اکوسیستم  انتخاب شده است، گفت: ما در کشورمان از استفاده به صورت بی‌رویه پلاستیک مصرف می شود و به همین منظور شعار («نه» به کیسه‌های پلاستیکی) را به عنوان شعار سال زمین پاک انتخاب کردیم.

وی در ادامه اظهار داشت: از سه ماه گذشته «چالش بی‌زباله» در کشور آغاز به کار کرده است، و یکی از مباحث آن مربوط به کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما در مصرف و تولید پلاستیک با مشکلاتی روبرو هستیم، گفت: باید بدانیم محصولات پلاستیکی غیرقابل تجزیه اند و به شکل ذرات ریز و درشت وارد چرخه اکوسیستم می‌شوند.

مریدی خاطرنشان کرد: برای کاهش مصرف پلاستیک در قالب چالش «بی‌زباله» فرهنگسازی را آغاز کردیم اما این مسئله نیازمند قانون و مالیات نیز هست.

وی در ادامه اظهار داشت: به دنبال این هستیم که مثل کشورهای پیشرفته با قرار دادن مالیات برای مصارف پلاستیک، میزان مصرف پلاستیک را در کشور مدیریت کنیم.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در برخی کشورها هر عدد پلاستیک با مبلغ قابل توجهی (۵۰۰-۶۰۰ یا هزار تومان) به مشتری فروخته می‌شود که همین امر باعث کاهش مصرف پلاستیک‌ها شده است.

مریدی با اعلام این خبر که در مرحله تدوین دستورالعمل در خصوص مصارف و بازیافت محصولات پلاستیکی هستیم، ابراز داشت: جلسات داخلی در سازمان محیط زیست در این زمینه انجام شده و در گام بعدی با شهرداری‌ها وارد مذاکره خواهیم شد.

وی ادامه داد: تدوین دستورالعمل‌ها و بحث قوانین و مقررات در این زمینه تا پایان سال به نتیجه نمی‌رسد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه