جای خالی ایران در بازار کشورهای سوریه و عراق پس از ایجاد آرامش/ حضور ایران در بازار کشورهای مقاومت دیپلماسی اقتصادی دولت را می‌طلبد

با توجه به نقش جمهوری اسلامی در ایجاد امنیت و آرامش در کشورهای مقاومت متأسفانه هنوز ایران نتوانسته در بازار عراق و سوریه نقش پررنگی داشته باشد درحالی‌که دولت می‌تواند با رایزنی‌های دیپلماتیک-اقتصادی زمینه حضور متخصصان و کالای ایرانی را در سوریه و عراق فراهم کند.

جای خالی ایران در بازار کشورهای سوریه و عراق پس از ایجاد آرامش/ حضور ایران در بازار کشورهای مقاومت دیپلماسی اقتصادی دولت را می‌طلبد

به گزارش هشت دی، امنیت پایدار در هر جامعه‌ای اساس توسعه برشمرده می‌شود و دولت‌ها برای تعالی و رشد خود در جهت اهداف توسعه ملی و منطقه‌ای و حتی بین‌المللی نیازمند امنیت هستند.

لازمه استقرار بازار و سرمایه‌گذاری در هر کشوری نیز امنیت است و اگر سرمایه‌گذار بخواهد در محلی سرمایه‌گذاری کند نیازمند امنیت پایدار برای بازگشت سرمایه و اساساً سود مورد انتظار است.

کشورهای همسایه جمهوری اسلامی در صادرات کالا و خدمات از نخستین مناطق برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی هستند و با توجه به اینکه امنیت به کشورهای همسایه ایران برگشته توجه به بازارهای آن‌ها قابل‌تأمل است.

در ایجاد امنیت منطقه نمی‌توان حضور ایران را بی‌تأثیر دانست و کشورهایی همچون سوریه و عراق امینت داخلی خود را تا حدودی مدیون ایران می‌دانند و جمهوری اسلامی نیز در این مجال باید فرصت را مغتنم شمرده و نباید از بازار کالا و خدمات کشورهای همسایه ایران ازجمله کشورهای مقاومت جا بماند.

پس از جنگ و آشوب در کشورهای جبهه مقاومت نظیر عراق و سوریه تمام و یا بخش اعظمی از زیرساخت‌های آن‌ها از بین رفته است و در این کشورها نیاز به نیروی کار متخصص و کالاهای زیرساختی و توسعه بیش‌ازپیش احساس می‌شود و لازم است جمهوری اسلامی در این زمینه گامی بلند بردارد و از قافله ساخت‌وساز و توسعه زیربنایی عراق و سوریه بازنماند.

طبق شواهد و گزارش‌ها کشورهای نظیر روسیه، ترکیه و سایر دولت‌ها از این ظرفیت ایجادشده نهایت استفاده را برده‌اند و با رایزنی‌های دیپلماتیک-تجاری ساخت‌وساز زیرساخت‌ها را در کشورهای درگیر جنگ دیروز شروع کرده‌اند و علاوه برآبادانی و نقش سازندگی عمرانی در منطقه ظرفیت اشتغال خود را افزایش داده‌اند.

ارزیابی ظرفیت‌های اشتغال و توسعه کسب‌وکار کشورهای سوریه و عراق از زبان فرمانده لشکر عملیاتی سپاه قدس گیلان نیز قابل‌تأمل است و مرور آن خالی از لطف نیست.

به گفته سردار محمدعلی حق‌بین ظرفیت ایجادشده در کشورهای مقاومت که امنیت به آن‌ها برگشته برای اشتغال بسیار حائز اهمیت است و اگر امروز مدیران و استانداران ما جرئت داشته باشند باید از زمینه اقتصادی که در کشورهای منطقه ازجمله عراق و سوریه به همت رزمندگان اسلام فراهم‌شده، نهایت استفاده را ببرند.

وی تمام تأسیسات کشورهای عراق و سوریه پس از جنگ را از بین رفته توصیف می‌کند و می‌گوید: کشورهای مقاومت درست است که جنگ‌زده هستند اما ازجمله کشورهای قدرتمند اقتصادی هستند و بهترین فرصت برای کشور ایران است تا انقلابی در حوزه اشتغال فراهم کند.

به گفته فرمانده لشکر عملیاتی سپاه قدس گیلان فضای کشورهای مقاومت نیازمند مهندسین، کارگران، محصولات و غیره است که می‌تواند آورده مالی بسیار و وفوری برای ایران اسلامی داشته باشد.

حق‌بین معتقد است عراق و سوریه هرگز بازسازی تأسیساتی خود را به کشورهای روسیه و یا ترکیه نمی‌دهند بلکه پیوسته زمزمه آن‌ها برای حضور ایرانیان شنیده می‌شود.

وی می‌گوید: اگر دولتمرد یا استانداری از فضای ایجادشده استفاده نمی‌کند به خاطر ضعف مدیریتی خودش هست وگرنه فرصت اشتغال و کار برای ایرانیان فراهم‌شده و حضور اقتصادی ایران در بازسازی کشور عراق سوریه هم کمک به هم نوعان در کشورهای مقاومت است و هم می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

به گفته فرمانده لشکر عملیاتی سپاه قدس گیلان اگر ما برای بازسازی در کشورهایی همچون عراق و سوریه اقدام نکنیم کشورهایی نظیر ترکیه جای ما را خواهند گرفت درحالی‌که تا دیروز مناطقی از سوریه را نیز به بمباران نیز گرفته بود.

ظرفیت‌های کشورهای مقاومت در ایجاد اشتغال و توسعه کسب‌وکار ایرانی بیش مار است و به گفته جبار کوچکی نژاد کشورهای عراق و سوریه ازجمله کشورهایی هستند که ظرفیت بالایی برای صادرات خدمات فنی و زیرساختی برخوردار هستند.

وی معتقد است که ایران باید اقتصاد خود را به کشورهای حاضر در منطقه گره بزند و از تشنه داشتن رابطه با کشورهای اروپایی پرهیز و ظرفیت‌های اشتغال و بازار سوریه و عراق را دریابد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر فعال شدد دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت تاکید می‌کند و می‌گوید دولت اگر بخواهد ارتباط صحیح و مؤثری در کشورهای منطقه داشته باشد می‌تواند صادرات کالا و خدمات را با سرعت بیشتری رقم بزند.

به گفته رئیس مجمع نمایندگان گیلان دولت باید برنامه‌های اقتصادی خود را با سرعت بیشتری به اجرا درآورد و مردم را از قول‌هایی که داده‌اند بیش‌ازپیش معطل نکنند.

محمدصادق حسنی نیز با اشاره به ظرفیت عظیم کشورهای مقاومت برای توسعه اشتغال و کسب‌وکار نیروی ایرانی معتقد است ما زحمات بسیاری زیادی را در کشور عراق و سوریه کشیده‌ایم و باید بازار کشورهای مقاومت را در دست بگیریم.

به گفته وی عراق و سوریه نیازمند اجناس و کالای باکیفیت ایرانی است درحالی‌که کالاهای باکیفیت و باقیمت کمتر از کشورهای دیگر به عراق صادر می‌شود که به‌تناسب با ایران هم از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است ما به عراق کمک کرده‌ایم اما قرار نیست هر کالا و با هر کیفیتی را به عراق صادر کنیم بلکه کالای ایرانی باید توان رقابت با کالاهای خارجی را به لحاظ قیمت و کیفیت داشته باشد.

به گفته این نماینده مجلس بازار خارجی برای ایران منحصر به عراق سوریه نیست بلکه کشور پهناوری همچون روسیه نیازمند کالای ایرانی ازجمله صیفی‌جات شمال ایران است.

حسنی معتقد است استان گیلان و مازندران به دلیل داشتن شرایط آب‌وهوای مطلوب بهترین بازار را در روسیه دارد اما تاکنون اقدام قابل‌توجهی برای در دست گرفتن آن بازار صورت نگرفته است.

علی‌ای‌حال جمهوری اسلامی نقش پررنگی در ایجاد امنیت منطقه ازجمله کشورهایی نظیر عراق و سوریه داشته و لازم است با توجه به شرایط اقتصادی کشور بازار سوریه و عراق به دست متخصصان و تولیدکنندگان ایرانی اداره و یا حداقل سهم قابل‌توجهی در اختیار ایران باشد.

بر دولت واجب است با توجه به هزینه‌های نیروی انسانی و تحمل فشارهای روانی از سوی جامعه جهانی با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی لازمه حضور ایران در کشورهای مقاومت را فراهم کند و سهم بالای تراز تجاری در کشورهای مقاومت را تا قبل از تکمیل فرصت‌ها به دست آورد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه