رییس کمیته امداد:

وضعیت نیازمندان خوب نیست/ باز هم از فقر عقب افتادیم

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سال گذشته در کشور خبر داد.

وضعیت نیازمندان خوب نیست/ باز هم از فقر عقب افتادیم

به گزارش ۸دی، سید پرویز فتاح در نشست هم‌اندیشی زکات با بیان اینکه ۲۱۷ میلیارد تومان از زکات پرداخت شده به شکل کمک‌های نقدی بوده است گفت: ۱۵۳ میلیاردتومان از این میزان نیز به صورت زکات کالایی پرداخت شده است . همچنین ۶۸ درصد از این زکات به صورت زکات واجب و ۳۲ درصد نیز زکات مستحبی بوده است.

وی با تاکید بر این اینکه ۷۲ درصد از زکات کشور به محرومان پرداخت شده است اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای زکات ۶۰ درصد از زکات به نیازمندان و ۴۰ درصد از آن باید به کارهای عمرانی اختصاص می‌یافت اما عاملین زکات فراتر از این نیاز عمل کردند و  ۷۲ درصد میزان زکات را به نیازمندان اختصاص دادند.

 رییس کمیته امداد با بیان اینکه زکات نیازمندان شامل اموری مانند تامین معاش، مسکن ،جهیزیه و درمان و … می شود ادامه داد: زکات اختصاص یافته در بخش عمران نیز صرف اموری مانند ساخت مساجد، حوزه‌های علمیه و حسینه‌ها و حمام و … می‌شود.

به گفته فتاح، میزان درآمدهای مردمی کمیته امداد در سال گذشته ۲۱۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم زکات از این میزان ۱۸ درصد بوده است.۸۲درصد از مابقی درآمدهای کمیته امداد از محل سایر انفاقات مردم تامین شده است. با این وجود ما باید سهم زکات را برای تامین نیازمندان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تبلیغ در حوزه زکات با کم و کاستی‌هایی همراه است تصریح کرد: باید تبلیغات گسترده‌تری روی زکات صورت گیرد و از ظرفیت‌ر رسانه‌هایی مانند صدا و سیما در این حوزه بیشتر استفاده شود.

پخش تیزرهای تبلیغاتی  در صدا و سیما تاثیر زیادی روی روحیه مردم داشته است و باید کار بیشتری دراین زمینه انجام شود برای مثال باید مصادیق و نتایج تاثیرات زکات دراختیار مردم قرار بگیرد.

رییس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به این که وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که فشار بیشتری بر نیازمندان وارد می‌شود اضافه کرد: اطمینان می دهیم که تمام زکات جمع آوری شده به دست محرومان می‌رسد این میزان اگرچه چشم‌گیر است اما در مجموع برای تامین همه نیازمندان ناکفی است و باید کمک‌های مردمی را اضافه کنیم و سهم بیشتری را به زکات اختصاص دهیم.

فتاح به تاکید بر اهمیت نگاه کلان در حوزه زکات افزود: باید تولید کنندگان اصلی در هر استان شناسایی شوند و متولیان این حوزه برای دریافت زکات به سراغ آنها بروند نباید تنها زکات را از روستاییان و تولیدکنندگان خرد دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه امسال قراربود تا دولت ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه برای زکات کمک کند اظهار کرد: متاسفانه دولت به دلیل مضیقه‌ای که در سال گذشته داشت نتوانست این مبلغ را پرداخت کند.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه پیش‌بینی شده است که برای سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان زکات از مردم دریافت شود تصریح کرد: این مبلغ در شورای زکات تصویب شده و از استان‌ها نیز در این مورد نظر خواهی شده است.حدود ۱۰ درصد به میزان این زکات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اضافه شده است.

فتاح به بیان اینکه در حوزه فقر با چالش‌های جدی روبرو هستیم افزود: واقعیت این است که وضعیت نیازمندان خوب نیست و با تلاطم‌های اقتصادی فروردین‌ماه  آنها بامشکلات جدی روبرو شدند و صدای آنها به جایی نمی‌رسد تنها راه قرآنی حل این مسائل زکات ، اطعام و انفاق مردم است.

فتاح بااشاره به اینکه تورم سال گذشته ۸.۹ درصد بوده است و افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد بیش از میزان تورم بوده است گفت: در سال گذشته ما توانستیم از فقر جلو بیفتیم اما بر اساس تورم اعلام شده در فروردین ماه افزایش ۱۰ درصدی بودجه مربوط به مستمندان نشان می دهد ما بار دیگر از فقر عقب افتاده‌ایم و این مسئله عواقب غیر قابل پیش‌بینی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
جواد
چراراهبردهای امام جامعه برزمین می ماند؟ چون مسئولین در اداره کشور،بجای اسلام ،سازکارهای لیبرالی را پیاده می کنند.؛!! چرا انفاق وزکات درجامعه جاری نیست؟ چرا کسی به حرف های هفت تن ازمراجع تقلیدترتیب اثرنمی دهد،؟ که یکی ازاین مراجع به گریه افتاد.!! چون مسئولین اعتقادی به سازکاراقتصاد اسلامی ندارند؛!! چرا بار دیگر از فقر عقب افتاده‌ایم؟ چون پول ملی کشور توسری خور است؛ چرا اینگونه گونه است؟ چون مسئولین نمی دانند!! این پیاده کردن استراتژی جنگ ارزی توسط دشمنان ،برای زمین زدن اسلام وجمهوری اسلامی ست؛!! چندتا دلال خرده پای ارز را تحت فشار قراردن که نشد راهکارحفظ ارزش پول ملی کشور!! جنگ ارزی نیاز به متخصص دارد؛ که خوشبختانه متخصصین کاربلدی هم هستند؛ تربیت یافته مکتب ولایت در داخل کشورخودمان هستند؛ ومهم تر، انقلابی اند،نه خسته از انقلاب؛ اما مسئولین آنان را بکارنمی گیرند؛....!!! هرچه می کِشیم از لیبرال های داخل کشور ولیبرالیسم است. بنا به گفته آقای نوبخت درسانه جمعی سراسری در چند دفعه ؛ ما دراقتصاد ؛ اقتصاد کتاب آقای رئیس جمهور را پیاده و اجرا می کنیم؛ دراین کتاب آورده شده اقتصاد مکتب نئو کینزی ..... مکاتب اقتصادی کینزی ها و نئوکینزی ها(اروپائی) - فرید من و نئو فریدمن، همه شان برگرفته از آدام اسمیت و کلا مُرّ لیبرالیسم است. از مسئول عزیز این صفحه و کاربران گرام عذر خواهم طولانی شد.
در حاشیه