عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

“دولت” ارز مورد نیاز جهت واردات داروی بیماران خاص را تأمین کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ‌با اشاره به اینکه نوسانات ارزی روی قیمت داروهای وارداتی تاثیرگذار است گفت:‌ دولت باید ارز مورد نیاز جهت واردات داروهای بیماران خاص را تأمین کند.

“دولت” ارز مورد نیاز جهت واردات داروی بیماران خاص را تأمین کند

به گزارش ۸دی، ذبیح‌الله نیکفر اظهار داشت:‌ نوسانات ارزی اخیر تاثیرات زیادی بر روی قیمت انواع کالاها به‌ویژه داروهای وارداتی ایجاد کرد که انتظار داریم دولت جهت واردات داروهای خاص، ارز مورد نیاز را بر پایه قیمت جدیدی که تعیین کرده تأمین کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:‌ التهابات شدید ارزی به‌وقوع پیوسته در داخل کشور علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده برای آحاد مردم در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف و افزایش قیمت برخی کالاها و محصولات،‌ کاهش ارزش پول ملی کشور را نیز در پی داشته است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس بیان داشت:‌ افزایش افسارگسیخته و بدون توجیه نرخ ارز، قیمت برخی از داروهایی که مربوط به بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر ام اس هستند را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد زیرا مقداری از داروهایی که مربوط به این حوزه است از خارج کشور تأمین می‌شود.

نیکفر با تأکید بر لزوم حمایت جدی از مصرف‌کنندگان داروهای خاص ابراز داشت:‌ دولت باید برای اینکه مردم و مصرف‌کنندگان این نوع از داروها برای تأمین داروی مورد نیاز خود دچار دردسر و آسیب‌ جدی نشوند ارز مورد نیاز را بر اساس قیمت مصوب در اختیار واردکنندگان این اقلام قرار دهد.

وی ضمن اشاره به بدهی‌های وزارت بهداشت و درمان نیز خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر این وزارتخانه حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و به اعتقاد بنده اگر وضعیت به همین ترتیب پیش‌ برود احتمال اینکه این میزان بدهی در سال ۹۷ افزایش پیدا کند دور از ذهن نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مهم‌ترین چالش‌های طرح تحول سلامت در سال ۹۷ را برشمرد و اظهار داشت:‌ طرح تحول نظام سلامت کشور یکی از بزرگترین و ارزشمندترین طرح‌هایی است که در کشور به اجرا درآمده است اما در حال حاضر با مشکل تأمین منابع مالی مواجه است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با تأکید بر اجرای راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات اجرای طرح تحول سلامت گفت:‌ دولت و مجلس باید منابع مالی ثابت و پایداری را برای اجرای این طرح در سال ۹۷ تعریف و نسبت به عملیاتی کردن آن در کشور اقدام کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس میزان و حجم واردات انواع داروها و لوازم پزشکی به داخل کشور را نیز برشمرد و عنوان کرد:‌ در حال حاضر در حدود ۳۰ درصد داروهای مورد استفاده در داخل کشور و ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز از خارج از کشور به‌صورت واردات تأمین می‌شوند.

نیکفر به برخی از این منابع درآمدی پایدار اشاره کرد و بیان داشت:‌ منابعی که از محل دریافت ارزش افزوده،‌ مالیات بر واردات انواع مواد دخانی و یا از این قبیل اخذ می‌شود باید به‌عنوان منابع پایدار در اختیار وزارت بهداشت و درمان جهت اجرای طرح تحول نظام سلامت قرار گیرد.

وی به بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌ای به بیمارستان‌ها و مطالبات آن‌ها از سایر نهادها اشاره کرد و ابراز داشت:‌ یکی از علل ایجاد این مشکلات در سازمان‌های بیمه‌ای و تشدید آن،‌ افزایش تعرفه‌های پزشکی است و امیدواریم در سال پیش‌رو این نقیصه با اهتمام دولت و وزارت بهداشت رفع شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه