پیشنهاد تعطیل کردن مذاکرات غیرمنطقی است

این قطعنامه را می‌شود از چند نگاه بررسی کرد. نخست اینکه قطعنامه‌های پارلمان اروپا ضمانت اجرایی ندارد و همانند پارلمانهای آسیایی، اعراب، ‌افریقایی و سایر مجالس قاره‌ای دنیا است.

پیشنهاد تعطیل کردن مذاکرات غیرمنطقی است

به گزارش ۸دی نیوز، نماینده مردم لاهیجان با انتقاد از موضع گیری‌های مختلف علیه قطعنامه پارلمان اروپا گفت: نخست باید ببینیم که پارلمان بوده است و نه اتحادیه ادوپا دوم اینکه پارلمان اروپا قدرت اجرایی ندارد و علاوه بر آن در این قطعنامه مسائل خوب زیادی نیز وجود دارد و بعضی از مسائلی که در رسانه‌ها و رسانه ملی مطرح می‌شود در قطعنامه نیست.

ایرج ندیمی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص واکنش نمایندگان به قطعنامه پارلمان اروپا در مورد ایران اظهار کرد: تعطیل کردن مذاکرات خودش یک نوع اعلان جنگ است و ما می‌خواهیم با دنیا صحبت کنیم و رهبری چنین عزمی برای قطع ارتباط با دنیا اعلام نکرده است و آنچه از مذاکره کنندگان خواسته‌اند توجه به حقوق ملت ایران بوده است.

وی در تشریح صدور قطعنامه پارلمان اروپا ابراز کرد: این قطعنامه را می‌شود از چند نگاه بررسی کرد. نخست اینکه قطعنامه‌های پارلمان اروپا ضمانت اجرایی ندارد و همانند پارلمانهای آسیایی، اعراب، ‌افریقایی و سایر مجالس قاره‌ای دنیا است.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: همه پارلمان‌های قاره‌ای و منطقه‌ای پارلمان‌های کوچکی در داخل پارلمان بزرگی به نام IPU هستند که ما به آن بین المجالس می‌گوییم و من که رئیس شورای اجرایی آن هستم می‌گویم خود IPU هم نفوذ اجرایی ندارد و بیشتر نقش رهنمود دهی دارد و بیانگر مسائل پشت پرده هستند.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: در نگاه دیگر باید توجه کنیم قطعنامه‌ای که صادر شده است به اتحادیه اروپا اختصاص ندارد و مربوط به پارلمان اروپا است و این پارلمان نقش تعیین کننده‌ای در مناسبات بین الملی ندارد.

وی عامل سوم را عدم توجه کامل به خود قطعنامه دانست و گفت: تمام متن قطعنامه برضرر ایران نیست و بسیاری از آن به نفع ما است و بر پیشبرندگی مذاکرات تاکید می‌کند البته مواردی در متن وجود دارد که ما آنرا تایید نمی‌کنیم و اگر قرار باشد اجرایی شود ما محکم جلوی آن می‌ایستیم.

ندیمی تاکید کرد: بسیاری از آنچه که در رسانه‌ها و رسانه ملی مطرح می‌شود و برخی نمایندگان هم روی آن موضع گرفته‌اند اصلا در متن قطعنامه نیست و بسیاری از آن‌ها بیانات شفاهی غربی‌ها است و آنچه که مهم است خروجی، قانون و مکتوبات است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد تعطیل کردن مذاکرات را غیر منطقی خواند و عنوان کرد: ما نباید به هیچ وجه جلو‌تر از رهبری حرکت کنیم زیرا رهبر انقلاب از نرمش قهرمانانه صحبت به میان آورده‌اند و از هر گونه مذاکره حمایت می‌کنند و بر حکمت، مصلحت و عزت در روابط خارجی تاکید دارند.

ندیمی افزود: اکنون مصلحت ما در قطع مذاکرات نیست و در بحثهای کار‌شناسی که صورت گرفته پیشرفت‌های خوبی به وجود آمده است.

نماینده مردم لاهیجان با بیان اینکه طرحی که برخی نمایندگان در واکنش به قطعنامه‌های اتحادیه اروپا تدوین کرده‌اند طرفداران کمی دارد، اظهار کرد: هم حداد عادل و هم علی لاریجانی به ارائه این طرح اعتقاد نداشتند و می‌خواستند طراحان این طرح را مجاب کنند که آن را متوقف کنند.

وی در پاسخ به این سوال که علت موضع گیری‌های شدید و دنباله دار برخی از نمایندگان چیست؟ گفت: این حرف‌ها پیش از آنکه بیان واقعیت و ضرورت باشد دیدگاه شخصی است و از لحاظ شخصی نمایندگان حق اظهار نظر دارند و می‌توانند دیدگاههای خود را بیان کنند اما باید توجه کرد که آیا اظهار نظر تبدیل به قانون می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور همه توان خود را بر روی مسائل دیپلماسی واقتصادی قرار داده است کسانی هم مایل هستند از باب رقابت، شاید نصیحت و شاید عدم مفاهمه، این دو بُعد به موفقیت نرسد و اگر روی دلسوزی یا  برداشت غلط باشد به یک معنا است و اگر از در رقابت باشد یک معنای دیگر می‌دهد و متاسفانه می‌بینیم بسیاری از اقدامات و اظهار نظر‌ها هم برای کاهش موفقیت‌های دولت است.

وی در بیان اهمیت مذاکره با اروپا تاکید کرد: ما باید با دنیا صحبت کنیم و موضع مظلومیت و نقاط مشترکمان را مشخص کنیم به خصوص مذاکره با اروپا بسیار حائز اهمیت است و نباید اروپا را در مقابل آمریکا تضعیف کنیم و معنی ندارد اروپایی‌ها را ضد خودمان جلوه دهیم.

وی افزود: اروپایی‌ها در چند ماه گذشته از مذاکره استقبال کردند و به دنبال این هستند که مشکلات فی‌مابین را حل کنند و دیدیم در جریان اتفاقات اوکراین نیز آلمان تلاش می‌کرد که اقداماتی که آمریکا مد نظرش بود در مورد روسیه اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه مصلحت ملی ایجاب می‌کند که به مذاکرات توجه کنیم، ابراز کرد: مذاکره و گفتمان با دنیا خودش یک نوع اعتبار است و دنیایی که با تلاش صهیونیست‌ها و امپریالیست‌ها داشت به این باور می‌رسید که ایران منزوی است الان می‌بیند هیات‌های دیپلماتیک زیادی به ایران سفر می‌کنند و این اقتدار بین الملی ما را نشان می‌دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه