کارشناس و پژوهشگر کودکان کار:

کودکان کار قربانیان مسائل و معضلات اجتماعی هستند

کارشناس و پژوهشگر کودکان کار با بیان اینکه برخی از مسئولین کودکان کار را چهره‌ای زشت برای شهر قلمداد می‌کنند گفت: مهم‌ترین علت وجود کودکان کار در جوامع، مشکلات اقتصادی، نابرابری و دست مزد ناعادلانه کارفرمایان بوده که منتج به تولید مسئله اجتماعی به نام کودکان کار می‌شود.

کودکان کار قربانیان مسائل و معضلات اجتماعی هستند

به گزارش هشت دی،حسین احمد دوست  در رشت با  اشاره به حضور کودکان کار در خیابان‌ها جهت تأمین و امرارمعاش خود اظهار کرد: کودکان کار قربانیان مسائل و معضلات اجتماعی هستند و به‌خودی‌خود برای جوامع معضل محسوب نمی‌شوند.

  وی با بیان اینکه برخی از مسئولین کودکان کار را چهره‌ای زشت برای شهر قلمداد می‌کنند گفت: مهم‌ترین علت وجود کودکان کار در جوامع، مشکلات اقتصادی، نابرابری و دست مزد ناعادلانه کارفرمایان است که منتج به تولید مسئله اجتماعی به نام کودکان کار می‌شود.

کارشناس و پژوهشگر کودکان کار با  اذعان به اینکه  این کودکان  همانند تبی هستند که در جوارح اجتماع ظهور پیداکرده و هشداردهنده مشکلاتی در ساختارها هستند تصریح کرد: کودکان کار از روی اجبار بیرونی و درونی جهت امرارمعاش خود در خیابان‌ها حاضر می‌شوند و اگر دغدغه مالی سد راهشان نبود همانند دیگر کودکان به زندگی عادی خود می‌پرداختند.

احمددوست با تأکید به اینکه قریب به‌اتفاق کودکان کار در مجموعه شهرستان رشت دارای تنگناهای اقتصادی هستند گفت: با توجه به تحقیقات و بررسی‌های پژوهشی و حمایتی، حتی  یک مورد کودک کاری  که برای فرد یا باندی  فعالیت کند یافت نشده و صرفاً دغدغه امرارمعاش خود و خانواده،  آن‌ها را به خیابان می‌کشاند.

وی با اذعان به اینکه ذهنیت مردم مبنی بر کار کودکان  برای گروهای مختلف باهدف کسب درآمد بیشتر از طریق برخی سریال‌ها جهت پیداکرده است بیان کرد: این ذهنیت پیش‌آمده، نگاه مسئولیت انسانی را از افراد کم  می‌کند  زیرا مردم  نفع  خرید از  آنان را برای گروه‌های خاصی می‌پندارد که منتج به بی‌توجهی به این کودکان می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه حامی شایستگان با بیان اینکه کودکان کار در معرض خشونت، بی‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌گیرند افزود: این کودکان اکثر درآمد خود را  صرف والدین به‌خصوص مادرانشان می‌کنند و به رفع نیازهای روزمره خود به‌عنوان یک کودک و نوجوانی که از کمک اقتصادی والدین محروم است می‌پردازد.

کارشناس و پژوهشگر کودکان کار با تأکید بر اینکه اغلب این کودکان در خانواده‌ای زیست می‌کنند که به لحاظ ساختاری، قدرت تأمین اقتصادی  آن‌ها را ندارند گفت:  نزدیک به ۵۰ درصد کودکان کار در خانواده‌هایی زیست دارند  که نان‌آور خانه یعنی پدرانشان با اعتیاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از کودکان کار فرزندان کارگران فصلی و ساختمانی  هستند تصریح کرد:  این خانواده‌ها به دلیل داشتن خانواده پرجمعیت، کار فصلی، دستمزد ناکافی، زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی، زندگی در حواشی شهر،  از پس مخارج زندگی برنیامده و کودک ناچار است باکار کردن، بخشی از ناکامی‌های خود و خانواده  را جبران کند.

احمد دوست بیان کرد: ما ادعا نمی‌کنیم که در ایران باندهایی مبنی بر کار کودکان وجود ندارد اما این باندها در قبال کودکانی که غیر از باند به تأمین معاش و نیاز خانواده می‌پردازند میزان کمی را تشکیل می‌دهند، لذا می‌توان گفت  اگر پنج درصد کودکان در کشور متصل به باندها باشند ۹۵ درصد آن کمک‌خرج خانواده‌های آسیب‌دیده خود هستند.

رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه حامی شایستگان با بیان اینکه از ۱۳۰ کودک کاری که در سطح شهرستان شناسایی‌شده است بالاتفاق کمک‌خرج خانواده‌های خود بوده و به هیچ باندی متصل نیستند افزود: این کودکان  در معرض درگیری خیابانی  با افراد شرور و دارای اعتیاد قرارگرفته و مستعد  آسیب‌های فراوانی  هستند.

کارشناس و پژوهشگر کودکان کار با اشاره به اینکه دو نوع کودکان کار آشکار و پنهان داریم تصریح کرد: کودکان کار آشکار، با حضور در سیمای شهری  آشکار می‌شوند وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به کودکان کار پنهانی دارند که در ساختمان‌ها  و زیرزمین‌ها با کارفرمایانی کار می‌کنند که  آن‌ها را در معرض آسیب بیشتر قرار داده و  از دیده‌ها  پنهان هستند.

احمددوست آینده این کودکان را غیرقابل‌پیش‌بینی دانست و افزود:  بسیاری از کودکان کار به دلیل شرایط سخت خانوادگی، مستعد ترک تحصیل بوده و در طول روز در معرض خشونت‌های خیابانی قرارگرفته که زمینه‌ساز کم کردن عزت‌نفس آنان  می‌شود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه