در جلسه شورای شهر رشت مطرح شد:

فرماندار رشت: بر اساس قانون بر مصوبات شورا نظارت می شود نه دخالت/عضو شورا: برخی از ایرادات اشکال شکلی است نه قانونی!

جلسه شورای شهر رشت با حضور سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت به منظور تعامل و تسریع در اجرایی شدن مصوبات شورای شهر رشت برگزار شد.

فرماندار رشت: بر اساس قانون بر مصوبات شورا نظارت می شود نه دخالت/عضو شورا: برخی از ایرادات اشکال شکلی است نه قانونی!

به گزارش ۸دی، جلسه شورای شهر رشت با حضور سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت به منظور تعامل و تسریع در اجرایی شدن مصوبات شورای شهر رشت برگزار شد.

امیر حسین علوی رئیس شورای شهر رشت با تبریک روز ارتش و فرا رسیدن اعیاد شعبانیه ضمن خیر مقدم به فرماندار رشت گفت: بواسطه حضور اعضای شورا، سطح تعامل بین شورا و سایر دستگاه ها افزایش یافته و برای برنامه های توسعه ای رشت رشد فزاینده ای داشت.

وی افزود: وزارت کشور و فرماندار و استاندار رشت همراهی خوبی با مجموعه شورای شهر رشت دارند و این قابل تقدیر است.

علوی ضمن تقدیر از فرماندار رشت در پذیرفتن این دیدار تصریح کرد: آنچه در ترکیب شورای رشت محسوس است، رویکرد تلاش و تکاپویی است که در کمیسیون های تخصصی شورا قابل مشاهده است و شورا نسبت به برنامه ریزی در حوزه های مختلف کاری فضای مناسبی فی مابین خود و دستگاه شهداری دارد.

رییس شورای شهر رشت از تعامل خوب شهردار با مجموعه شورا نیز تقدیر کرد و افزود: شهردار میهمان شورا نیست و تعامل شورا و شهردار در سطح اعتماد بالاست.

وی ادامه داد: شورا مسایل اساسی شهر را بررسی کرده و نیازمندیهای اصلی دارد و امروز تحت عنوان بسته قاصد و در حضور فرماندار ارایه می شود تا به کمک دیگر نهادهای فرادست بتوانیم این مسایل شناسایی شده را بررسی و سند چشم اندازی برای حل آن داشته باشیم.

علوی همچنین گفت: مسایل مرتبط به کالبد شهری، زیر ساخت های شهر و زیست محیطی، توسعه گردشگری و برند سازی، مسایل مرتبط به حوزه شهروندی و مشارکت شهروندان و… از جمله مسایل بررسی شده است.

وی تراکم رشت را بسیار بالا خواند و افزود: طرح تفصیلی بسیار مرتبط به حوزه شهری است و باید بحث بافت های فرسوده با طرح جدید و همچنین بازافرینی و منظر شهری مورد بررسی قرار گیرد.

وی ترافیک شهر و کمبود پارکینگ عمومی را هم از جمله مشکلات عدیده شهر خواند و تصریح کرد: تلاش ما افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است.

علوی یادآور شد: برنامه های خدمت برای اقشار مختلف با ۵۰ برنامه خدمت در دستور کار شورا قرار دارد و برای حل این مشکلات نیازمند همراهی و همکاری دیگر دستگاه های خدماتی هستیم. به عنوان نمونه هنوز در برخی مناطق شبکه فاضلاب سنتی مشهود است و فقدان تونل انرژی مشکلاتی را در توسعه شهر ایجاد می کند.

علوی در مورد معضل سراوان و رودخانه های رشت و ضرورت تکمیل تصفیه خانه نیز توضیحاتی ارایه داد و تاکید کرد: کمیسیون تخصصی شورا در حوزه محیط زیست و بهداشت عمومی تلاش زیادی می کنند ولی نیازمند همکاری بیشتر دیگر دستگاه های متولی با مدیریت شهری است.

رئیس شورا در مورد توسعه گردشگری و ایجاد زیر ساخت ها گفت: با رویکرد خوب استاندار و فرماندار محترم، تلاش ما این است که با توسعه گردشگری اقتصاد شهر را شکوفا نماییم. و امیدواریم بتوانیم برای شهر رشت یک چشم انداز ایده آل ایجاد نموده و برندهای مشخصی نظیر: شهر اولین ها، شهر خلاق خوراک، شهر فرهنگی و شهر شب های روشن و ایده های اسلامی و.. داشته باشیم.

علوی از تخصیص اعتبار برای خرید سینما آبشار خبر داد و تاکید کرد: تلاش ما این است که جاذبه های فرهنگی رشت را توسعه دهیم.

رئیس شورا همچنین گفت: درصد مشارکت شهروندان با مدیریت شهری بسیار ناچیز است. امروز شهروندان در پرداخت عوارض مشارکت کمی با شهرداری دارند.

وی فقدان مدیریت واحد شهری و ابهام در قوانین را یکی از عوامل عدم توفیق شورا در برنامه هایش خواند و افزود: واگذاری بخشی از خدمات شهرداری به بخش خصوصی و کوچک سازی این بدنه، از برنامه های شوراست.

علوی ابراز امیدواری کرد این دیدار سرآغازی برای دیدارها و تعامل های فی مابین باشد.

اسماعیل حاجی پور دیگر عضو شورای شهر رشت در ادامه گفت: رشت پیشانی استان است و کمک به توسعه رشت، زمینه را برای پیشرفت استان فراهم می کند.

عضو شورا شورای عملگرای پنجم را فرصتی برای تعامل مدیریت شهری و فرمانداری و وزارت کشور خواند و تاکید کرد: ۲۹۰ روستا در حوزه رشت است که باید به آن خدمات دهیم. امروز شهردار کاربلدی داریم که می توان از توان ان استفاده کرده و با روحیه تعامل پذیری وی مشکلات را دوستانه برطرف نمود.

وی افزود: در کمیته برنامه ریزی از فرماندار انتظار داریم. یک دوم جمعیت استان در رشت مستقر است ولی هنوز اعتبارات رشت دریافت نشده است. از فرماندار تقاضا می شود حق شهرستان رشت را دریافت نمایید. استحقاق رشت بیش از اینهاست.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا، ترافیک رشت را مهمترین مشکل رشت خواند و تصریح کردکه رشت دچار بن بست شده است. شورا اعتبار برای احداث دو کمربندی (کانال ژ۵ و محدوده مسکن مهر) را کد دار نموده است ولی اعتبارات شهرداری هزینه اجرای این دو کمربندی را که در ۳فاز قرار است اجرایی شود، ندارد از فرماندار می خواهیم حداقل اعتبار اجرای یک فاز را فرمانداری تامین نماید. باید درنظر داشت که کل استان را رشت به تنهایی پوشش می دهد.

وی خواستار تخصیص اعتبار تخصیص یافته فرمانداری که سال پیش مصوب شده بود شد و تاکید کرد: مرکز کنترل ترافیک به همت شهرداری و شورای ترافیک راه اندازی شد ولی هنوز میزان اعتباری که می باید از شهرستان تخصیص می یافت، بدین منظور پرداخت نشده است و شهرداری هنوز پول پیمانکاران مرکز کنترل ترافیک را نپرداخته است.

فاطمه شیرزاد نیز ضمن خیر مقدم به فرماندار و همراهان گفت: رویکرد جدید فرماندار برای اداره رشت را به فال نیک می گیریم. رشت با وجود آنکه مرکز استان است اما در دریافت اعتبار شهرستان رشت بی نصیب مانده است.

سخنگوی شورا تصریح کرد: تلاش فرماندار برای دریافت مطالبات مردم رشت از بودجه استان باعث خرسندی است.و امیدوار هستیم که دیگر مدیران مسئول نیز پاسخگوی مطالبات مردم رشت باشند.

وی خواستار اتمام تالار مرکزی رشت شد و تاکید کرد: با وجود پیگیری های مدیر کل ارشاد، هنوز اعتبار ملی آن دریافت نشده است. و این پروژه ۱۰ سال است که اجرای آن طول کشیده شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت شورا خواستار ساماندهی در حوزه فاضلاب رشت شد و تاکید کرد: اصلاح شبکه فاضلاب و حل آن به حل معضل رودخانه ها کمک بزرگی می کند. اجرای تصفیه خانه رشت نیز به کندی پیش می رود. اکنون برخی محلات فاضلاب سنتی ندارند و یا در برخی محلات هنوز شهروندان از آب چاه استفاده می کنند و آب شرب بهداشتی ندارند.

شیرزاد همچنین در مورد معضل حاشیه نشینی و رشد آن هشدار داد و تاکید کرد: باید برای حل این مشکل با شاخصه های تعریف شده در حوزه گستره شهر نشینی اقدام جدی کرد.

عضو شورا احیای کارخانه های تعطیل شده در اطراف رشت را فرصتی برای ایجاد اشتغال نمود و ابراز کرد: طرح شب های روشن علاوه بر نشاط در شهروندان می توانند برای حوزه اشتغال نیز درآمدزا باشد. اکنون بیش از ۲۰۰۰ جوان فقط در رشت بیمه بیکاری دریافت می کنند و باید برای توسعه رشت گام های موثری برداریم.

رضا رسولی نیز در این نشست گفت: فارغ از همه مشکلات و مسایل در حوزه های مختلف، اگر ادعا داریم می توان در حوزه گردشگری ایجاد فرصت نمود، شناخت واقعیت های اجتماعی و تکیه بر داشته هاست.

عضو شورا با ابراز تاسف از فرصت های از دست رفته که منجر به از بین رفتن بخشی از میراث فرهنگ و آلودگی رودخانه ها شده است، ابراز کرد: برای اجرایی کردن طرح شب های روشن رشت کاری سخت بود که با تلاش فرماندار در شورای تامین استان ایجاد شد.

وی اعلام امادگی کرد می تواند در حوزه های مرتبط با شهرداری بر این طرح نظارت داشته باشد.

رسولی فقدان مدیریت واحد شهری را عامل بازدارنده توصیف کرد و افزود: فرمانداری می تواند در چنین فقدانی به این نقش کمک نموده و پیوند دهنده دیگر نهادهای خدماتی برای رفع معضلات داشته باشد.

عضو شورا خواستار برگزاری جلسات اجرایی بیشتر با فرماندار و معاون ایشان شد و تاکید کرد: این نشست ها فرصت بهتری برای حل مشکلات فراهم می آورد.

رسولی خواستار همکاری بیشتر فرمانداری برای تایید مصوبات شورا شد و تاکید کرد: برخی از ایرادات فرمانداری اشکال شکلی است و نه قانونی. پیشنهاد می شود با تشخیص و تعیین فرماندار ، یک نماینده یا کارشناس به عنوان رابط بین شورا و فرماندار مشخص شود تا بتوانیم پروسه مصوبات شورا را بهتر به پیش ببریم.

محمد حسن علیپور نیز گفت: مردم به ما رای داده اند تا صدای مردم رشت را به گوش مسئولان ارشد استان برسانیم. وضعیت رشت پایین تر از دیگر شهرهاست. همدلی مسئولان استان حلقه مفقوده حل مشکلات است.

عضو شورا افزود: شهردار اتاق شکوفایی را راه اندازی نموده است اما جای استاندار و فرماندار در جلسات این اتاق خالی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: در راستای همدلی، تاکید می کنم که همه مسئولان وظیفه داریم بدور از هرگونه نگاه سیستمی بفکر حل مشکلات مردم باشیم. فرهام زاهد ابراز کرد: شب های روشن یک امتیاز برای توسعه گردشگری رشت است.

محمد حسن عاقل منش در ادامه ابراز کرد: با توجه به حجم جمعیت رشت، تا برنامه هدفمند برای افق ۱۴۰۰ نداشته باشیم، نمی توانیم موفق عمل نماییم. باید همه توان خود را بخرج دهیم تا با یک برنامه هدفمند و جذب اعتبارات استانی و شهرستان، بتوانیم برای هرسال یک خروجی مشخص داشته باشیم.

عضو شورا ابراز امیدواری کرد: قطار رشت هفته دولت به بهره برداری برسد و گفت: آمارها نشان می دهد اینهمه گردشگر تنها یک روز در رشت ماندگار بوده است. باید تسهیلات لازم برای افزایش ماندگاری مسافر در رشت را در دستورکار خود قرار دهیم تا به درآمد شهر کمک کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا افزود: در محلات کم برخوردار کتابخانه و فرهنگسرا نداریم. زمین های خالی زیادی داریم که برای نهادهای دولتی است و بلااستفاده مانده است و با کمک فرماندار می توانیم با تملک این زمین ها و هزینه شهرداری کتابخانه ومراکز فرهنگی ورزشی ایجاد نماییم.

عاقل منش خواستار کمک فرمانداری برای ایجاد زیر ساخت ها برای رشت پایتخت کتاب ایران شد و افزود: شهردار در جلسات شهرستانی و استانداری حضور می یابد و انتظار داریم مسئولان ارشد استانی کمک بیشتری به مدیریت شهری داشته باشند.

نایب رئیس شورا نیز گفت: همدلی بین مدیران شهری و شهرستانی اهمیت زیادی دارد. حجت جذب تاکید کرد: اگر مسئولان بواسطه برخی مسایل شانیت هم را رعایت نمی کنند. مدیران سرمایه های ما هستند و نباید با بی حرمتی سرمایه ها را تضعیف کرد.

وی ظرفیت های رشت را برشمرد و گفت: رودخانه ها و تالاب عینک یک فرصت گردشگری است و می تواند قطب گردشگری شمال کشور باشد.

جذب پیرامون شهر خلاق خوراک نیز گفت: نیازمند زیر ساخت برای این برند گردشگری هستیم و آنگونه که شایسته است برای شهر خلاق اقدام نشده است.

عضو شورا در مورد حل ترافیک شهر هم گفت: رشت دومین کمربندی خود را در دستور کار قرار دارد ولی اعتبارات مدیریت شهری اجازه نمی دهد و لازم است از ظرفیت های ملی و استانی کمک گرفت.

جذب در مورد لندفیل سراوان نیز ابراز کرد: فرماندار می تواند نقش موثری برای اجرایی شدن لندفیل سراوان داشته باشد.

نصرتی، شهردار رشت نیز اظهار کرد: پیگیری بازگشایی چند مسیر در قالب طرح جامع مصوب عمده ترین درخواست مدیریت شهری است و با اعتبارات شهرداری امکان چنین بازگشایی نیست و باید با امتیاز دهی از سوی استان یا طرح جامع در همان پروژه یا مشابه های مشابه، این بلوارها قابل بازگشایی شود. راهکار دیگر املاک معاوض است که در اختیار دولت و مسکن و راه و شهرسازی است و اگر این موضوع به درستی تبیین شده و دیگر دستگاه ها نیز کمک کنند، می توانیم معضل ترافیک را که بر زیر ساخت های گردشگری ما هم سایه افکنده، فایق شویم.

فرماندار شهرستان رشت نیز در این دیدار گفت: انقلاب در آستانه چهل سالگی به شکوفایی رسیده است و چاره ای نیست که باید از حکمرانی خوب تبعیت نماید.

سید محمد احمدی فر تاکید کرد: توسعه باید متوازن و همه جانبه باشد. و شرط آن داشتن افراد دور اندیش است. شورای پنجم، یک شورای حرفه ای است هم تجربه کارکرد در امور شورایی را دارد و سابقه مدیریت در رزومه ایشان است. شورای پنجم ظرفیت هایی دارد که می باید از آن استفاده نمود.

وی تاکید کرد: همه ما مستقیم و غیر مستقیم منصوب مردم هستیم و هدف ما خدمت به مردم است و باید قانون را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم. در کنار تعامل می توانیم به نقطه خدمت برسیم.

فرماندار رشت ابراز کرد: واقعیت های رشت در جلسه های محدودتری قابل بررسی است. در راستای خدمت رسانی یکصدا هستیم. ۱۲ منطقه ای حاشیه ای داریم که در تمام جلسات استانی و ملی مشکلات آن را به تفصیل بیان می کنم.

وی همچنین گفت: همه ما از مشکلات رشت خبر داریم، باید تلاش نماییم در کنار هم برای حل معضلات راهکار عملی ارایه دهیم.

احمدی مطالبات مردم را بحق خواند و تاکید کرد: این مطالبات باید در چارچوب برنامه های مدون دولت و حوزه شهرداری ها با برنامه های مدون در وزارت کشور پیگیری شود.

فرماندار رشت همچنین گفت: اگر نتوانیم وضعیت کشاورزی را توسعه دهیم، به مشکل برمی خوریم. در نوروز امسال ۳۶درصد افزایش گردشگر داشتیم ولی این جمعیت تا چه اندازه به اقتصاد رشت کمک کرد.

وی شادابی مردم با اجرای طرح شب های روشن را هدف همه مسئولان خواند و تصریح کرد: معنای اشتغال را باید تغییر داد و بجای پشت میز نشینی، امورات به مردم واگذار شود.

احمدی همچنین گفت: تعامل یک نگاه دو طرف است. بنده قصد مداخله در امورات شورا و مصوبات شورا را ندارم. قانون این اختیار را به مجموعه فرمانداری داده که بر مصوبات شورا نظارت نماید و نه دخالت.

فرماندار رشت تصریح کرد: اگر ایرادی به مصوبه شورا گرفته می شود، بر مبنای قانون است. آبادانی و توسعه رشت به شخص بنده هم برمی گردد و بنده نیز به عنوان شهروندان از توسعه رشت خوشحال می شوم و باید به این روند کمک کنم.

احمدی خواستار مذاکره پیرامون مصوبات اختلاف برانگیز شد و تاکید کرد: مصوباتی که پشتوانه قانونی داشته باشد، فرمانداری هم حمایت می کند.

فرماندار رشت همچنین گفت: تالار مرکزی شهر باید در همین امسال بازگشایی شود.

وی ابراز کرد: در شهر رشت ساختار صنعت و معدن نداریم. و همچنین شبکه بهداشت و درمان برای رشت نداریم. باید یک متولی داشته باشیم. اداراه ارشاد اسلامی در ساختار خود ارشاد شهرستان رشت نداریم و همین فقدان متولی در حوزه های مختلف برای مدیران شهرستانی مشکل ساز شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه