معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داد

افزایش سهم‌ سوابق تحصیلی از ۳۰ به ۴۰ درصد در کنکور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پیشنهاد افزایش سهم‌ سوابق تحصیلی از ۳۰ به ۴۰ درصد در کنکور، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته مدارس، تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها و ایجاد سامانه ثبت اختراعات دانش‌آموزان در سال جدید خبر داد.

افزایش سهم‌ سوابق تحصیلی از ۳۰ به ۴۰ درصد در کنکور

به گزارش هشت دی،معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پیشنهاد افزایش سهم‌ سوابق تحصیلی از ۳۰ به ۴۰ درصد در کنکور، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته مدارس، تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها و ایجاد سامانه ثبت اختراعات دانش‌آموزان در سال جدید خبر داد.
این بخشی از اخباری بود که دیروز علی زرافشان در نشست با اصحاب رسانه اعلام کرد. او در این جلسه به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سال آینده اشاره کرد. موضوعی که این روزها خیلی از دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی درگیر آن هستند. البته وزارت آموزش و پرورش هر ساله قانون سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را عملیاتی کرده است و معمولاً دانش‌آموزان تلاش می‌کنند بالاترین نمرات را در امتحانات نهایی به‌دست بیاورند. در این میان میزان و نحوه احتساب سوابق تحصیلی امتحانات نهایی دانش‌آموزان از جمله مباحث مهمی است که می‌تواند سرنوشت ساز باشد. مسأله‌ای که حالا دغدغه خیلی از خانواده‌ها و دانش‌آموزانشان شده است. زرافشان در این نشست درباره احتساب سهمیه سوابق تحصیلی در کنکور سراسری گفت: امسال سهم سوابق تحصیلی دانش‌آموزان همان ۳۰ درصد است. باید سهم سوابق به صورت صعودی در هرسال رشد یابد، پیشنهاد ما همچنان در شورای پذیرش دانشجو افزایش این سهم به ۴۰ درصد یا تأثیر قطعی در سال ۹۸ است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه نرخ پوشش تحصیلی برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله، ۹۷ درصد است، افزود: سه درصد از دانش‌آموزان بیرون از مدارس‌اند. یکی از برنامه‌های جدی ما جذب بازماندگان از تحصیل است. فهرست بیرون ماندگان از مدرسه را برای مناطق ارسال می‌کنیم و از مناطق می‌خواهیم به صورت موردی بررسی کنند. زرافشان با بیان اینکه فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس برنامه دوم ما در سال جاری است گفت: این فرآیند با به‌کارگیری ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و با رویکرد داوطلبانه برای انتخاب مدیران اجرا خواهد شد و مدیران مدارسی که قرار است بازنشسته شوند مشخص شده و آنها که داوطلب پذیرش این مسئولیت بودند در سامانه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند. سه هزار و ۶۰ مدرسه در لیست فراخوان قرار گرفته‌اند که بیش از ۱۱ هزار همکار ما برای مدیریت این مدارس داوطلب شده‌اند که ۲۴ خردادماه آزمون هماهنگی برای انتخاب مدیران شایسته انجام خواهد شد.
تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به توسعه کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های ما توسعه کیفی آموزش‌های فنی و کاردانش است. تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستان‌ها در همین راستا انجام شده است. علی‌رغم تنگناهای اقتصادی، دولت بودجه ۵۲۰ میلیارد ریالی برای تخصیص و تجهیز هنرستان‌ها به استان‌ها ابلاغ کرده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تکمیل استقرار ساختار ۳-۳-۶ گفت: با تکمیل این فرآیند توجه به کیفی بخشی برنامه‌ها و آموزش‌ها بیشتر خواهد شد و با عزم بیشتری ادامه می‌یابد. تولید کتب درسی پایه دوازدهم از سوی سازمان پژوهش در حال انجام است. برآورد نیروی انسانی برای پایه دوازدهم را نیز انجام داده‌ایم. تراز نیروی انسانی را بر مبنای جنسیت، رشته تدریس و منطقه فعالیت در سال گذشته تهیه کرده‌ایم. وی درباره جایگاه مشاوره در مدارس با توجه به وجود رخدادهای تلخی چون خودکشی در جامعه دانش‌آموزی گفت: با استقرار پایه نهم و انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه، مشاوران دوره دوم به دوره اول منتقل شدند اما یکی از کاستی‌های جدی ما در حوزه منابع انسانی مشاوران هستند و امیدواریم سند جامع مشاوره در معاونت پرورشی نهایی شده و جذب مشاور از آن طریق انجام شود. این تعداد مشاوران در حال حاضر نمی‌توانند پاسخگوی همه دانش‌آموزان باشند.
زرافشان در ادامه با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی از ابتدای سال آغاز شده است گفت: دو درس در کتاب کار و فناوری داریم و علاوه بر جلسات مشاوره برای خانواده‌ها که در طول سال انجام شده، دانش‌آموزان در آزمون‌های رغبت شرکت کرده‌اند. در سند تحول هدایت تحصیلی به شکل فرآیندی دیده شده است و از پایه هفتم آغاز می‌شود و بچه‌ها باید بتدریج با مشاغل آشنا شوند. وی ادامه داد: امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی مشابه سال گذشته است. سال گذشته تجربه نسبتاً موفقی داشتیم و زمینه انتخاب حداکثری فراهم و توزیع دانش‌آموزان مطلوب بود و طبق هدفگذاری انجام شد. بر این اساس ثبت‌نام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشد ۳۸ درصدی محقق شد. ثبت‌نام در رشته تجربی کنترل شد و در رشته ریاضی ۱۱ درصد حفظ شد و در رشته انسانی در وضع مطلوبی قرار داشتیم. زرافشان افزود: در مجموع ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر در آزمون استخدامی جدید پذیرفته خواهند شد و توزیع نیرو بر حسب نیاز مقاطع صورت می‌گیرد. قرار است ۳۲۰۰ استادکار و هنرآموز از طریق آزمون جذب شوند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه