هشت دی گزارش می دهد:

افزایش نرخ کارگری به افزایش قیمت ارز نرسید/ جای خالی اتاق تعاون در خدمات دهی به کارگران + جدول

طبق گفته دولت تورم در سال ۹۶ تک رقمی بوده و افزایش پایه حقوق چون بالاتر از این میزان است دستاورد بی نظیری است، اما این اظهارات در صورتی درست بوده که تمام شاخص های اقتصاد نسبت به سال قبل در حالت ثبات یا افزایش اندکی باشد.

افزایش نرخ کارگری به افزایش قیمت ارز نرسید/ جای خالی اتاق تعاون در خدمات دهی به کارگران + جدول

به گزارش ۸دی، سرانجام چانه زنی بر سر دستمزد ۹۷ که هر ساله بین نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولتی ها انجام می شد به اتمام رسید، حداقل مزد ماهانه از ۹۳۰ هزار تومان به یک میلیون و صد هزار تومان رسیده که افزایش ۱۹.۵ درصدی را نشان می دهد، این افزایش طبق گفته دولت در شرایطی که تورم سال ۹۶ تک رقمی بوده افزایش خوبی است.

 

 

همانطور که ذکر شد طبق گفته دولت تورم در سال ۹۶ تک رقمی بوده و افزایش پایه حقوق چون بالاتر از این میزان است دستاورد بی نظیری است، اما این اظهارات در صورتی درست بوده که تمام شاخص های اقتصاد نسبت به سال قبل در حالت ثبات یا افزایش اندکی باشد، اما در شرایطی که دلار به صورت وحشتناکی در ایام عید و فروردین ۹۷ رشد کرد دیگر ۱۹.۵درصد افزایش پایه حقوق نه تنها کارساز نیست بلکه باز هم کارگران از سال قبل عقبتر حرکت می کنند، در سال گذشته تمام داروها و کالاهایی که در قانون ارز مبادله ای قرار می گرفتند با دلار ۳۷۰۰ تومان به کشور وارد می شدند که یک باره این میزان به ۴۲۰۰ تومان رسید.

واردکنندگان برای ضرر نکردن مجبور هستند تمام اجناس خود را با این قیمت وارد کنند و این افزایش تاثیر خود را بر بازار ایران خواهد گذاشت زیرا مواد اولیه بسیاری از صنایع با واردات تامین می شود حتی اجناسی که به نام ایرانی به بازار می آیند مانند قرص استامینوفن که نمونه کوچک آن است.

متاسفانه با کم کاری های صورت گرفته در پژوهش و تحقیق و مدرک گرایی بی نتیجه در کشور امروزه در بسیاری از صنایع که فکرش را نمی کنیم وابسته به واردات هستیم مانند درب سرم.

به بحث اصلی خود بازگردیم، در دستمزد۹۷  علاوه بر پایه حقوق تنها حق اولاد افزایش یافته  و حق مسکن با وجود افزایش نرخ مسکن، بن کارگری با وجود افزایش قیمت مواد غذایی و حتی پایه سنوات افزایش نیافته است.

نرخ حقوق ناامیده کننده ای که تامین اجتماعی برای کارگران اعلام می کند حتی با خوشبینی هم قابل پذیرش نیست و با این دستمزد شاید بتوان در روستاها و شهرهای کوچک زندگی متوسطی برای خود دست و پا کرد و قطعا نمی توان در کلانشهرها با هزینه های کمر شکن اجاره مسکن و خوراک و پوشاک روز گذراند.

مسئولان خود می دانند که با این نرخ حقوق نمی توان زندگی کرد به همین خاطر نیز حقوق مدیران کشور پایین تر از ۴ میلیون نیست.

سوال اینجاست که چرا بخش تعاونی در این حقوق دیده نشده است، یعنی می توان با خدمات اجتماعی و رفاهی به کارگران که متولی آن اتاق تعاون در کشور است نگرانی کارگران را از مسکن، خدمات اجتماعی، درمانی، خوراک و پوشاک و سایر مزایا حل کرد پس فلسفه تشکیل اتاق تعاون چیست؟

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه