مدیرکل شیلات استان گیلان خبر داد

تولید و رهاسازی ۱۵۰ میلیون انواع بچه ماهیان استخوانی تا یک گرم

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاربه به رهاسازی حدود ۱۵۰ میلیون انواع بچه ماهیان استخوانی در دریای خزر گفت: مجموع تکثیر طبیعی با توجه به شرایطی که در رودخانه‌ها وجود دارد شاید به ده میلیون نرسد.

تولید و رهاسازی ۱۵۰ میلیون انواع بچه ماهیان استخوانی تا یک گرم

به گزارش هشت دی، اسحاق شعبانی با بیان اینکه هرساله صید از ۲۰ مهرماه شروع‌شده و تا ۱۵ فروردین سال بعد ادامه دارد اظهار کرد: گاهی شرایط جوی مساعد نبوده و صیادان همانند امسال در این مدت به صید اقتصادی نمی‌رسند.

وی با اشاره به اینکه شرایط برای ادامه صید به علت سردی هوا مساعد است افزود: پیشنهادی را استان‌های شمالی به تهران دادند و سازمان شیلات تهران هم پذیرفت که به مدت ۱۰ روز صیادان بتوانند در این ایام کسری موجود را جبران کنند.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه صیادان در این مدت صید دو هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند گفت: در مقایسه با سال قبل که دو هزار و ۲۸۰ تن بوده، چهار تن کسری دارد.

 شعبانی با بیان اینکه غالب صید، ماهی سفید است افزود: در این مدت یک هزار و ۶۰۱ تن ماهی سفید صیدشده که ۷۳ درصد صید را به خودش اختصاص داده و ۵۳۰ تن ماهی کفال که ۲۴ درصد و حدود ۵۶ تن هم سایر گونه‌ها که حدود سه درصد را تشکیل می‌دهد.

وی با اذعان به اینکه فعالیت صید غیرمجاز نیز در دریا وجود دارد بیان کرد: همیشه صید غیرمجاز در شیلات بوده و به دلیل مشکلاتی مانند بیکاری و افزایش جمعیت که در جامعه وجود دارد مردم به دریا و منابع طبیعی هجمه می‌کنند و صید غیرمجاز نیز بیشتر می‌شود که این تأثیر منفی در فعالیت و‌ میزان صید صیادان دارد.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه شیلات تلاش می‌کند تااندازه‌ای که توان دارد جلوی این کار بگیرد تا صید صیادان را بیشتر کند افزود: آلودگی دریا و‌ رودخانه‌ها، مهاجرت ماهی را به سمت ساحل دچار مشکل می‌کند و معمولاً صید ما صید ساحلی بوده و ماهی نیز به دلیل مهاجرت دمایی، تغذیه‌ای و تولیدی باید به سمت ساحل بیاید.

شعبانی با اشاره به اینکه ماهی برای تولیدمثل باید به رودخانه‌ها بیاید افزود: ماهی‌ها به دلیل آلودگی مدتی است که به رودخانه‌های نمی‌آیند و زیستگاه‌های طبیعی از بین رفته و ماهی‌ها زادوولد طبیعی ندارند.

 وی با بیان اینکه شیلات برنامه دارد که حدود ۱۵۰ میلیون انواع بچه ماهیان استخوانی را تا یک گرم تولید و رهاسازی کند گفت: مجموع تکثیر طبیعی در امروز شاید به ده میلیون نرسد و با توجه به شرایطی که رودخانه‌ها و‌ آب‌هایی که ماهیان باید کوچ کنند وجود دارد ازنظر کیفی فقط تکثیر طبیعی برای ما مهم است اما روی مقدار تأثیر خاصی ندارد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه