کم خونی ارثی و قابل کنترل است

کم خونی ارثی و ژنتیکی‌ای به نام تالاسمی‌ مینور در برخی از خانواده وجود دارد که در کشور ما و در برخی از مناطق کشور بیشتر از حد معمول دیده می‌شود.

کم خونی ارثی و قابل کنترل است

به گزارش هشت دی، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان گفت: کم خونی بیماری‌ای ارثی اما قابل کنترل است، خانواده‌ها باید با علائم این بیماری آشنایی داشته باشند تا در زمان مشاهده آن برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

دکتر آزیتا آذرکیوان با بیان این مطلب افزود: کم خونی<Anemia> ارثی و ژنتیکی‌ای به نام تالاسمی‌ مینور در برخی از خانواده وجود دارد که در کشور ما و در برخی از مناطق کشور بیشتر از حد معمول دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان و همچنین استان هرمزگان در جنوب موارد تالاسمی‌ مینور بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این نوع تالاسمی‌ با فقر آهن متفاوت است چراکه زمینه ژنتیکی داشته و شرح حال مثبتی در خانواده دارد، یعنی مادر یا پدر کم خونی تالاسمی‌ مینور داشته‌اند که اینها همه به نوعی زمینه ژنتیکی دارند و با شرح حالی که پزشک می‌گیرد این موضوع به خوبی مشخص می‌شود.

آذرکیوان اظهارداشت: بنابراین می‌توان گفت یک نوع کم خونی اکتسابی و یک نوع ارثی است که افراد در مراجعه به پزشک و تشخیص وی براساس علائم و آزمایش‌هایی که صورت می‌دهد می‌تواند برای این افراد درمان را پیش بگیرد.

این متخصص اطفال، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان تاکید کرد: توصیه ما برای بهبود کم خونی استفاده از مکمل‌های درمانی است، به ویژه در دوران شیرخواری و نوزادی که باید از مولتی ویتامین و از پس از دوران پنج ماهگی به بعد از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

وی گفت: ضمنا بعد از اینکه بچه به خورد و خوراک افتاد باید تغذیه مناسب و کاملی داشته باشد و هر وعده غذایی باید دارای موادی مثل گوشت یا ترکیبات پروتئینی که حاوی آهن است، باشد.

آذرکیوان اضافه کرد: والدین باید آگاهی لازم درباره علائم و اثرات کم خونی در فرزندان‌شان را داشته باشند تا زمانیکه فرد دچار تغییرات رفتاری شد و این رفتار ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنند.

منبع: شفا آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه