ایمپلنت های دندانی سرطان زا هستند

این روزها در فضاهای مجازی مطالب زیادی در مورد خطرات درمان‌های دندان‌پزشکی، به‌خصوص ایمپلنت منتشر می‌شود. در مورد سرطان‌زا بودن درمان‌های دندان‌پزشکی با تاکید روی ایمپلنت‌های دندانی مدام مطالبی در قالب ادعا، مقاله یا خبر منتشر می‌شود.

ایمپلنت های دندانی سرطان زا هستند

به گزارش ۸دی، دنیای آزاد اطلاعات، امکان دسترسی بیشتر مردم را به دانش در تخصصی‌ترین حالت فراهم کرده، اما حقیقت این است که صرف دسترسی به داده‌های تخصصی بدون وجود دیدگاه لازم یا قدرت تفسیر این داده‌ها به تنهایی کمک زیادی به فهم علم نمی‌کند و حتی ممکن است به برداشت اشتباه از علم در دنیای عمل منجر شود.

این روزها در فضاهای مجازی مطالب زیادی در مورد خطرات درمان‌های دندان‌پزشکی، به‌خصوص ایمپلنت منتشر می‌شود. در مورد سرطان‌زا بودن درمان‌های دندان‌پزشکی با تاکید روی ایمپلنت‌های دندانی مدام مطالبی در قالب ادعا، مقاله یا خبر منتشر می‌شود. همچنین بحث‌های زیادی در مورد حساسیت به ایمپلنت‌های دندانی (حساسیت به تیتانیوم) وجود دارد. آیا این شایعات صحت دارند؟

آیا ایمپلنت‌ها سرطان‌زا هستند؟

هیچ یافته‌ای در مورد سرطان‌زا بودن ایمپلنت‌ها به دست نیامده است. تمام مطالبی که در مورد ارتباط ایمپلنت‌ها و سرطان وجود دارد در حد شایعه است و هیچ مطالعه علمی‌ای ارتباط این دو را نشان نداده است. یک نفر ممکن است بین اطرافیان یا دوستان خود فردی را مشاهده کند که درمان ایمپلنت انجام داده و بعدها به سرطان مبتلا شده است. این قضیه به معنای ارتباط علت و معلولی نیست.

ایمپلنت یک درمان برای بی‌دندانی است. اغلب افراد مسن به این درمان‌ها نیاز پیدا می‌کنند. طبیعی است که بیشتر این افراد در معرض بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، ناراحتی قلبی و… باشند و لزوما ۱ یا ۲ مورد مشاهده به معنای ارتباط حقیقی بین این موارد نیست. ارتباط واقعی علت و معلولی زمانی است که مطالعه طراحی‌شده نشان دهد بروز سرطان میان افرادی که ایمپلنت دندانی دارند، بیشتر از افرادی است که ایمپلنت دندانی ندارند. تاکنون هیچ مطالعه‌ای نتوانسته کوچک‌ترین ارتباطی بین کاشت ایمپلنت دندانی و سرطان نشان دهد بنابراین در حال حاضر نتیجه می‌گیریم نگرانی بابت سرطان‌زا بودن ایمپلنت‌های دندانی وجود ندارد.

آیا درمان‌های دندان‌پزشکی برای سلامت شما خطر دارند؟

امروزه به کمک درمان‌های دندان‌پزشکی علاوه بر اینکه می‌توانیم دندان‌های خود را حفظ کنیم و از دست ندهیم، به سلامت کلی بدنمان هم کمک می‌کنیم. بهداشت پایین دهان، دندان‌ها و لثه می‌تواند باعث بروز و تشدید بسیاری از بیماری‌ها شود. درمان‌های دندان‌پزشکی به سلامت کلی ما کمک می‌کنند. پس نباید به شایعاتی که ممکن است از روی ناآگاهی در مورد خطرات درمان‌ها رد و بدل می‌شود، اعتنا کرد.

آیا درمان‌های دندان‌پزشکی حساسیت‌زا هستند؟

برخی از مواد دندان‌پزشکی ممکن است به‌ندرت برای برخی افراد حساسیت‌زا باشند، اما شیوع این حساسیت‌ها آنقدر زیاد نیست که نگرانی زیادی در مورد آنها داشته باشیم.

نیکل موجود در پروتزهای دندانی، اوژنول، کامپوزیت رزین، آکریل، مواد قالبگیری و… موادی هستند که می‌توانند برای برخی از افراد به‌ندرت حساسیت‌زا باشند، اما در مورد حساسیت‌زا بودن ایمپلنت‌ها یافته قابل‌استنادی وجود ندارد. در مجله‌‌های پوست، مطالعاتی در مورد حساسیت‌زا بودن تیتانیوم منتشر شده، اما تاکنون شواهدی دال بر حساسیت‌زا بودن ایمپلنت‌های دندانی وجود نداشته است.

نگرانی در مورد حساسیت به مواد دندان‌پزشکی محدود نیست. حتی حساسیت به دستکش‌های دندان‌پزشکان از نوع لاتکس در موارد بسیار نادری به واکنش‌های حساسیتی حتی خطرناک منجر شده است. واکنش‌های حساسیتی به مواد و درمان‌های دندان‌پزشکی شایع نیستند و در موارد بروز هم بیشتر حساسیت‌ها ممکن است در حد یک واکنش مخاطی یا پوستی ساده باشند و خود به خود بدون درمان برطرف شوند. پس نباید در مورد آنها نگرانی داشته‌باشیم.

بیشتر شایعات علمی در فضای مجازی صحت ندارند

علم یک‌روزه به دست نیامده است. سال‌های‌سال تلاش محققان آجر به آجر بر بنای ساختمان دانش بشری افزوده است. علم دچار تغییر و تحول می‌شود ولی این تغییر و تحول یک‌شبه با چاپ نتیجه یک مطالعه در یک مجله به دست نمی‌آید، بلکه تایید یا رد یک روش درمانی بارها و بارها به مطالعه و اثبات نیاز دارد. بنابراین نمی‌توان فقط به شنیده‌ها و شایعات اتکا کرد و آنها را در زندگی روزمره به کار بست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه