ویلچری که معلولان را قادر به ایستادن می‌کند/مقاومت بالا در برابر واژگون شدن

پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد پردیس ویلچری را طراحی کردند که قادر تغییر وضعیت معلولان از حالت نشسته به ایستاده است که این امر علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی آنها، موجب می‌شود که آنها فعالیت‌های روزانه خود را به طور مستقل انجام دهند.

ویلچری که معلولان را قادر به ایستادن می‌کند/مقاومت بالا در برابر واژگون شدن

به گزارش هشت دی، دکتر فرزاد چراغپور سماواتی از محققان این طرح و استادیار مهندسی مکانیک گرایش دینامیک و کنترل آزمایشگاه سیستم‌های رباتیک و مکاترونیک پیشرفته دانشگاه آزاد پردیس  با بیان اینکه در این طرح موفق به طراحی و ساخت ویلچر چند منظوره شدیم، گفت: این ویلچر امکان قرارگیری کاربر در وضعیت‌های نشسته، ایستاده و خوابیده را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما از اجرای این طرح این بود که معلولانی که بر روی ویلچر زندگی خود را می‌گذرانند و بیشترین ساعات بر روی ویلچر هستند امکان این را فراهم کنیم تا بتوانند در حالت ایستاده قرار گیرند.

چراغپور بهبود شرایط سیستم‌های گوارشی و تنفسی معلولان را از جمله مزایای استفاده از این ویلچر چند منظوره عنوان کرد و یادآور شد: این امر بهبود قابل ملاحظه‌ای در سلامت آنها ایجاد خواهد کرد ضمن آنکه در شرایط ایستاده و آزاد شدن دست‌ها، آنها می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را به طور مستقل انجام دهند.

عضو هیات دانشگاه آزاد پردیس با اشاره به عملکرد این ویلچر چند منظوره توضیح داد: این صندلی چرخدار توسط دو سیستم کنترلی دستی و موتورهای الکتریکی خطی، موجب حرکت و قرار گرفتن صندلی در موقعیت‌های مختلف می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن این ویلچر مجهز به ۳ جک است و با استفاده از یک دکمه، موتور خطی، آن را از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت می‌دهد.

به گفته این محقق در کمتر از ۳۰ ثانیه فرد نشسته بر روی ویلچر در حالت ایستاده قرار می‌گیرد.

چراغپور با تاکید بر اینکه فرد نشسته با استفاده از کمربندهایی ایمنی آنها تضمین می‌شود، اضافه کرد: در حالت ایستاده این ویلچر قابلیت حرکت دارد.

وی با تاکید بر اینکه این ویلچر مجهز به یونیورسال جویستیک با قابلیت فرمان ۳۶۰ درجه و سه موتور خطی بالابرنده با نیروی هشت هزار نیوتن است، اظهار کرد: علاوه بر آن این ویلچر مجهز به سیستم فنربندی تعلیق است که این امر موجب می‌شود کاربر به راحتی از موانع عبور کند.

کمربندهای ایمنی ویلچر چند منظوره که معلولان را در حالت ایستاده محافظت می‌کند

محقق این طرح، کنترل پذیری آسان در تغییر وضعیت صندلی در کمتر از ۳۰ ثانیه و مقاوم در برابر واژگونی به دلیل نوع طراحی چرخ‌های کاستر را از دیگر مزایای این ویلچر نام برد و خاطرنشان کرد: همچنین این صندلی مجهز به سیستم هشدار دهنده فاصله تا مانع است.

چراغپور با اشاره به باتری استفاده شده در این ویلچر گفت: باتری استفاده شده در این ویلچر قادر به سه ساعت کار دائم است.

وی مجهز بودن به فلاشر برای عملکرد در شب و سیستم روشنایی فلاشر را از دیگر ویژگی‌های این سیستم نام برد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه