عکاس: نادر نیک کار

آخرین روزهای صید پره در بندرانزلی + تصاویر

 صید پره یا تور گستر یکی از قدیمی ترین روش های صید ماهیان استخوانی در بندرانزلی است.

آخرین روزهای صید پره در بندرانزلی + تصاویر

به گزارش خبرنگار ۸دی، صید پره یا تور گستر یکی از قدیمی ترین روش های صید ماهیان استخوانی در دریای خزر است که قدمتی چند صد ساله دارد.

بنابر بعضی از شواهد این نوع ماهیگیری از شهرستان بندر انزلی ابداع و به تدریج در مناطق دیگر حاشیه جنوبی دریای خزر رواج یافته است.

بر این اساس در فصل صید حدود چهار هزار صیاد گیلانی در ۳۵۰ کیلومتر ساحل دریای خزر در گیلان از آستارا تا چابکسر ماهی استخوانی صید می کنند.

ماهیگیرانی که باید ۶۰ سال کار کنند تا بازنشسته شوند

فصل صید ماهیان استخوانی هر سال از ۲۰مهر ماه آغاز می‌شود، ماهی سفید و کفال و سوف و سیم از گونه‌های اصلی ماهیان دریای خزر هستند و شرایط جوی در میزان صید ماهیان استخوانی بسیار تاثیرگذار است.

اما یکی از مشکلات صیادان این است که باید ۶۰ سال کار کنند تا بازنشسته شوند چون آنها فقط ۶ ماه از سال بیمه هستند.

جلوگیری از صید غیرمجاز، بازنشستگی صیادان کهنسال، بررسی و حل مشکلات مربوط به بیمه صیادی و نگاه ویژه مسئولان به این قشر سخت‌کوش که شغل دشوارشان حتی جزو مشاغل سخت و زیان آور هم نیست و روزگار را با شرایط نامناسب اقتصادی به سختی می‌گذرانند، از جمله خواسته‌های صیادان گیلان است.

اتحادیه صید پره گیلان بارها در طول سال‌های گذشته به نمایندگی از صیادان خواستار حل مشکلات بیمه‌ای صیادان، تعدیل پره‌های صیادی و هماهنگی و وحدت تعاونی‌ها برای جلوگیری از صید غیرمجاز شده است.

کارشناسان و صیادان یکی از دلایل اصلی کمبود صید را تعداد زیاد شرکت‌های تعاونی پره در گیلان می‌دانند، به طوری که ساحل گیلان که ۲۸۰ کیلومتر یعنی نصف ساحل استان‌های گلستان و مازندران است، اما تعداد مجوزهای صادر شده برای پره در گیلان ۷۵ پره یعنی به ‌اندازه این ۲ استان است در حالی‌که پره‌های گیلان بسیار به هم نزدیک‌اند و این مهم، باعث استفاده برخی از پره‌ها از ذخایر مشترک می‌شود.

تصاویر زیر صیادی ماهی گیران گیلانی را در آخرین روزهای صید پره در این استان نشان می دهد:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه