ممنوعیت کشت برنج در ۲۸ استان کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تنها استان‌های گیلان،‌ مازندران و بخشی از استان گلستان اجازه کشت محصول برنج را دارند و سایر مناطق کشور که تا پیش از این مبادرت به کشت می‌کردند از این کار منع شده‌اند.

ممنوعیت کشت برنج در ۲۸ استان کشور

به گزارش ۸دی، علیرضا شعبان‌نژاد صبح امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ باتوجه به اینکه سال‌ زراعی کم‌ آبی را در پیش داریم به کشاورزان گیلانی توصیه می‌کنیم کشت ارقام محلی برنج را در دستور کار خود قرار دهند و از کشت ارقام دیر‌رس جداً خودداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ ارقام دیر‌رس و پر محصول برنج نیاز بیشتری به آب دارند و در حدود ۲۰ تا ۲۵ روز دیرتر از سایر رقم‌های برنج به عمل می‌آیند بنابراین برای مدیریت صحیح و بهتر منابع آب به کشاورزان توصیه می‌کنیم از ارقام زودرس برنج استفاده کنند.

‌‌شعبان‌نژاد در مورد تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان شالیکار گیلانی بیان داشت:‌ از همه کشاورزانی که تا به امروز نسبت به تهیه بذر خود اقدام نکردند تقاضا داریم به محل جهاد کشاورزی محل زندگی خود مراجعه و نسبت به دریافت بذرهای اصلاح شده و مقاوم در برابر تهدیدهای کم آبی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تنها سه استان کشور اجازه کشت برنج را دارند افزود:‌ به علت تنش آبی و طبق دستورالمعل‌های صادر شده تنها استان‌های گیلان،‌ مازندران و بخشی از استان گلستان اجازه کشت محصول برنج را دارند و سایر مناطق کشور که تا پیش از این مبادرت به کشت می‌کردند از این کار منع شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: ‌کشور ایران از جمله اقلیم‌های خشک و کم آب است که ساکنان آن سال‌های سال با مدیریت کردن شرایط خاص و ویژه آن توانسته‌اند به‌خوبی در آن زندگی کرده و فعالیت‌های کشاورزی خود را نیز در پیش بگیرند.

‌‌شعبان‌نژاد با بیان اینکه گیلان به نسبت سایر مناطق کشور از بارش‌های بیشتری برخوردار است گفت:‌ با تمام این اوصاف بیش از ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان نیاز به منابع آبی استان‌های بالا دست دارند که در چند ساله اخیر شاهد کمبود آب و بارش‌های باران بسیار کمی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در هر ۱۰ سال یک خشکسالی گسترده اتفاق می‌افتد تصریح کرد:‌ پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله و مواجهه مطلوب با شرایط بحران کم آبی  در استان گیلان از چندی قبل انجام شده است به طوری که انتظار داریم با این تدابیر سال زراعی بدون تنشی را در پیش رو داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ تحقیقات نشان می‌دهد به ازای انجام عملیات شخم در هر هکتار زمین شالیکاری ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب نیاز است بنابراین از کشاورزان خواستیم برای انجام عملیات شخم زمستانه حداکثر استفاده را از روان آب‌ها ببرند.

‌‌شعبان‌نژاد به اراضی که شخم زمستانه آن‌ها به اتمام رسیده اشاره کرد و گفت: تا به امروز عملیات شخم اولیه در بیش از ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان انجام شده است که به نسبت سال گذشته با صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون متر مکعبی آب حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی به برخی راهکارها و روش‌های مقابله با بحران کم‌آبی و استفاده بهینه از منابع موجود اشاره کرد و اظهار داشت:‌ آبیاری تحت فشار و کم فشار،‌ تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری،‌ انتقال آب با استفاده از لوله،‌ پوشش و بتنی کردن انهار و توزیع کودهای پتاس از جمله این اقدامات هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ بحث همزمانی کشت برنج و تقویم زراعی از موضوعات راهبردی مهمی است که می‌تواند برای گذار از شرایط بحرانی بسیار موثر واقع شوند بنابراین انتظار داریم کشاورزان گیلانی همکاری‌های لازم جهت پیاده‌سازی این طرح‌ها را داشته با‌شند.

‌‌شعبان‌نژاد کاهش زمان متوسط جهت انجام عملیات نشاء برنج را ضروری خواند و بیان داشت:‌ در سال گذشته طبق طرح تقویم زراعی پیاده‌سازی شده فاصله نخستین نشاء برنج تا آخرین آن چیزی در حدود ۲۵ روز طول کشید در حالی‌که این عملیات در سال ۹۲  حدود ۴۷ روز به طول انجامیده بود.

وی بالا رفتن ضریب مکانیزاسیون عملیات برنجکاری را در کاهش مصرب آب موثر خواند و عنوان کرد:‌ در حال حاضر ۱۰۰ درصد مراحل آماده‌سازی اراضی کشاورزی گیلان به صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود که این وضعیت ‌مکانیزاسیون در سایر مراحل کاشت و برداشت برنج نیز به‌خوبی مشهود است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه