بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به صرع

مواد غذایی‌ای که می‌توانند به اُفت انرژی در افراد مبتلا به صرع منجر شوند، شامل نان سفید، غلات تصفیه‌شده، بیسکویت‌ها و کیک‌ها، عسل، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شدیدا شیرین، آب‌میوه‌ها، چیپس،‌ خرما و هندوانه هستند. مواد غذایی فرآوری‌شده اساسا برای این افراد مضر هستند.

بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به صرع

به گزارش ۸دی: اگرچه مدارک علمی محدودی نشان می‌دهند که رژیم غذایی متعادل دارای تاثیر مستقیمی بر حملات صرع دارد، اما این رژیم غذایی قطعا مواد مغذی ضروری را برای بدن تامین می‌کند و سطح انرژی را پایدار نگه می‌دارد. یک رژیم غذایی متعادل همچنین می‌تواند به همه افراد، ازجمله افراد مبتلا به صرع، در حفظ الگوی خواب منظم و فعالیت بدنی مطلوب کمک کند که هر دو برای سلامت عمومی مناسب ضروری هستند.
خواب کافی نیز می‌تواند به کاهش خطر مواجهه با حملات صرع در بعضی از افراد کمک کند. رژیم غذایی مناسب برای فرد مبتلا به صرع، می‌تواند احساس مثبتی در او ایجاد کند، قدرت تمرکز را در او افزایش بدهد، توانایی کنترل زندگی را در او بیشتر کند و تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت صرع را برای او راحت‌تر کند.

مواد غذایی لازم برای انرژی پایدار

مصرف آن دسته از مواد غذایی که انرژی را به‌ آرامی و به‌صورت پایدار در بدن آزاد می‌سازند، هم احساس سیری طولانی‌تری را ایجاد می‌کند و هم فیبر بیشتری به بدن می‌رساند. بهترین مواد غذایی از این نظر به ترتیب زیر هستند:
غلات سبوس‌دار، نان‌های سبوس‌دار و حاوی دانه‌ها، برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نودل سبوس‌دار، جو محصولات تهیه‌شده از جو، لوبیا، عدس، ‌ماست، مغزهای خام، سیب‌زمینی شیرین، سبزی‌های غیرنشاسته‌ای مانند کلم بروکلی، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب، گلابی و انواع توت‌ها.
مواد غذایی‌ای که می‌توانند به اُفت انرژی در افراد مبتلا به صرع منجر شوند، شامل نان سفید، غلات تصفیه‌شده، بیسکویت‌ها و کیک‌ها، عسل، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شدیدا شیرین، آب‌میوه‌ها، چیپس،‌ خرما و هندوانه هستند. مواد غذایی فرآوری‌شده اساسا برای این افراد مضر هستند.
پایدار نگه داشتن انرژی می‌تواند به این بیماران در حفظ فعالیت بدنی کمک کند و اگر در کنار اثرات مثبت ورزش قرار بگیرد، می‌تواند میزان مواجهه با حملات صرع را نیز کاهش بدهد.

آیا رژیم غذایی خاصی می‌تواند از حملات صرع جلوگیری کند؟

درمان‌های تغذیه‌ای می‌توانند به بعضی از افرادی که با حملات صرع کنترل‌نشده مواجه می‌شوند، تا حدودی کمک کنند. این درمان‌ها با استفاده از دوز مصرفی خاصی از چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها انجام می‌شود و بر فعالیت مغز تاثیر می‌گذارد.

پیروی از رژیم کتوژنیک، نوعی درمان پزشکی است که باید تحت نظارت متخصص تغذیه و یک متخصص صرع انجام شود. بنابراین، هیچ فردی نباید رژیم کتوژنیک را بدون نظارت متخصص آغاز کند. امروزه از این رژیم عمدتا برای درمان کودکان مبتلا به صرع استفاده می‌شود که واکنش مثبتی نسبت به داروهای ضدصرع (AEDs) نشان نمی‌دهند.

آیا بعضی از مواد غذایی می‌توانند عامل محرکی برای حملات صرع باشند؟

درحال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد دال بر این‌که مواد غذایی بتوانند نقش محرک را در حملات صرع داشته باشند. فقط در «صرع بازتابی» (reflex epilepsy) است که فرد بیمار نسبت به بعضی از ماده‌های غذایی خاص حساسیت دارد.
البته بعضی از افراد مبتلا به صرع با مصرف بعضی از رنگ‌ها و نگهدارنده‌ها، گلوتامات مونوسدیم (MSG) و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، با حملات صرع مواجه می‌شوند. بسیاری از مواد غذایی کم‌چرب نیز حاوی همین ترکیبات مصنوعی هستند. آب گریپ‌فروت و آب انار نیز از عوامل محرک در حملات صرع نیستند، اما می‌توانند شانس بروز عوارض جانبی بعضی از داروهای صرع را بیشتر کنند.

منبع: سلامتیسم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه