تونل وحشت؛ کدام تیم «لیگِ یکی» می‌شود؟

فوتبال مثل مرگ و زندگی است اما در دوراهی بقا و سقوط در هفته‌های پایانی لیگ، ماجرا شاید حتی از مرگ و زندگی هم مهم‌تر می‌شود. در جدول ۱۶تیمی لیگ‌برتر، مشکی‌پوشان خیلی زود به دسته پایین‌تر سقوط کرده و قربانی دوم، از بین ۶تیم دیگر انتخاب خواهد شد.

تونل وحشت؛ کدام تیم «لیگِ یکی» می‌شود؟

به گزارش ۸دی، در این فصل نیز درست مثل فصل گذشته، خبری از جنگ قهرمانی تا ثانیه‌های پایانی نیست اما نبرد سقوط با هیجان بسیار زیادی دنبال می‌شود. چرا که از رده دهم به بعد، همه تیم‌ها با خطر تبعید به لیگ دسته اول روبه‌رو هستند. ۳هفته پایانی لیگ برای فانوس ‌به‌دست‌ها، در ژانر وحشت سپری خواهد شد. این فیلم ترسناک اما، تنها یک مقتول خواهد داشت.
تراکتورسازی: در هفته بیست‌و‌هشتم باید در زمین سپیدرود بازی کنند و با هواداران پرشمار باشگاه رشتی روبه‌رو شوند. تیم ساغلام در ۲۷بازی گذشته ۳۰امتیاز به‌دست آورده و فعلا در خطر نیست اما اگر این هفته شکست بخورد، برای دو بازی بعدی با چالش روبه‌رو خواهد شد. تیمی که قرار بود با ساغلام احیا شود، ۹بازی گذشته‌اش در لیگ‌برتر و لیگ قهرمانان آسیا را بدون کسب پیروزی پشت‌سر گذاشته است. تراکتور بحران‌زده در دو هفته پایانی با صنعت‌نفت‌آبادان و فولاد خوزستان مسابقه خواهد داد. آنها در این ۳هفته تنها میزبان صنعت هستند.
سپاهان: تیم کرانچار در شروع فصل برای قهرمانی بسته شد اما زیاد طول نکشید تا در بن‌بست قرار بگیرد. انتظار می‌رفت ورود ابراهیم‌زاده حداقل شرایط روحی باشگاه را تغییر بدهد اما طلایی‌ها که روزگاری درباره قهرمانی متوالی‌شان برای رقبا کری می‌خواندند، حالا در منطقه‌ای خطرناک از جدول رده‌بندی دیده می‌شوند. سپاهان در ۲۷بازی گذشته فقط ۲۸امتیاز جمع کرده و حالا تیم یازدهم جدول لیگ است. تیم اصفهانی این هفته در خانه با صنعت‌نفت مسابقه می‌دهد. یک هفته بعد در جدالی بسیار حساس در زمین استقلال خوزستان به‌میدان می‌رود و فصل را با میزبانی از استقلال در نقش‌جهان به پایان می‌رساند. ۳بازی دشوار که اگر امتیازی برای این تیم به ارمغان نیاورند، ترس بزرگ فوتبال اصفهان به حقیقت تبدیل می‌شود. سپاهان در ۹بازی گذشته ۵بار شکست خورده و فقط دوبار برنده شده است.
پدیده مشهد: اگر ۶امتیاز کسرشده پدیده همین حالا به این تیم برگردانده شود، آنها پشت‌سر گسترش فولاد قرار می‌گیرند و دیگر خطر سقوط را احساس نمی‌کنند. با این وجود نه تنها این اتفاق نخواهد افتاد، بلکه صحبت‌هایی در مورد شکایت پراهیچ و کسر ۶امتیاز دیگر از این تیم نیز مطرح شده است. بدون تردید تاثیر حکم فیفا بر روی تیم مهاجری به مراتب بیشتر از ۶امتیاز بود. این رأی عملا آنها را به لحاظ روحی دچار فروپاشی کرد. شاگردان مهاجری در دو هفته پایانی لیگ، دو مسابقه نسبتا ساده پیش‌رو دارند. این تیم در هفته بیست‌و‌نهم در مشهد با مشکی‌پوشان بازی می‌کند. بعید به‌نظر می‌رسد همشهری سقوط کرده، مشکلی برای پدیده به‌وجود بیاورد. پدیده در هفته سی‌ام نیز روبه‌روی تیم بی‌انگیزه گسترش فولاد قرار می‌گیرد. سخت‌ترین تقابل این تیم اما همین هفته در جدال با نفت تهران شکل خواهد گرفت. اگر پدیده ۲۶امتیازی در این بازی شکست بخورد، در جدول پایین‌تر از نفت قرار خواهد گرفت. با این وجود با توجه به دو بازی پایانی، به نظر می‌رسد آنها مثل تراکتورسازی و سپاهان، مشکل چندانی برای بقا در لیگ نخواهند داشت.

سپیدرود رشت: سخت‌ترین برنامه بازی در بین تیم‌هایی فانوس به‌دست در ۳هفته پایانی، به رشتی‌ها تعلق دارد. تیم علی کریمی در این ۳هفته باید با تراکتور، فولاد و پرسپولیس روبه‌رو شود. البته به‌جز مسابقه اول با تراکتورسازی، دو حریف دیگر این تیم انگیزه جدولی خاصی نخواهند داشت. اگر سپیدرودی‌ها فصل را با علی کریمی آغاز می‌کردند، حالا در جدول شرایط بهتری داشتند. قرمزهای رشت یکی از تیم‌های خوب نیم‌فصل دوم به شمار می‌روند اما برای عبور از آخرین گردنه دشوار لیگ، از ترکیب پرستاره‌ای برخوردار نیستند. بخش مهمی از قدرت سپیدرود، به حضور تماشاگران‌اش بستگی دارد و این تیم در هر دو نبرد حیاتی با تراکتور و فولاد، میزبان است. تیمی که در ۴ مسابقه خارج از خانه اخیرش شکست خورده، آخرین جدال فصل را در ورزشگاه آزادی پشت سر خواهد گذاشت.
استقلال خوزستان: دو سال قبل در چنین روزهایی برای قهرمانی لیگ می‌جنگیدند و حالا باید برای فرار از سقوط به مبارزه تن بدهند. استقلال خوزستان نیز مثل سیپدرود و پدیده در جمع ۲۶امتیازی‌های لیگ قرار گرفته است. پیکان، سپاهان و صنعت‌نفت، ۳حریف نهایی تیم عبدالله ویسی در لیگ به‌شمار می‌روند. این تیم تنها در مسابقه با سپاهان میزبان خواهد بود. گلزنی، بزرگ‌ترین معضل این روزهای آبی‌های اهواز محسوب می‌شود. آنها بعد از مشکی‌پوشان ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند و در طول فصل فقط ۱۹گل به ثمر رسانده‌اند. استقلال خوزستان در ۴هفته اخیر دوبار در لیگ برنده شده و به لطف آمادگی یونس دلفی، هنوز در جنگ بقا باقی مانده است.
نفت تهران: اتوبوس هومن افاضلی، نفت را از منطقه سقوط دور کرده بود اما این تیم حالا دوباره در مسیر دره قرار گرفته و بیشتر از هر تیم دیگری با احتمال سقوط روبه‌رو شده است. افاضلی از ۳مسابقه اول روی نیمکت نفت ۷امتیاز گرفت و در ۷مسابقه اول با این تیم شکست نخورد اما هر ۳بازی بعدی را به استقلال خوزستان، استقلال و سایپا واگذار کرد تا امتیازات‌اش روی عدد۲۴ متوقف بمانند. نفت در هفته بیست‌و‌هشتم در خانه با پدیده روبه‌رو می‌شود، در هفته بیست‌و‌نهم در جم با پارس جنوبی بازی می‌کند و سرانجام در بازی اختتامیه به مصاف ذوب می‌رود. پرتغییرترین و پرحاشیه‌ترین باشگاه لیگ، ماموریت دشواری برای فرار از لیگ یک خواهد داشت.

همشهری ورزشی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه