افزایش بهای دلار مشکل تازه بیماران و خانواده‌هایشان

بالارفتن قیمت دلار در بازار، بین همه حواشی‌اش، همه استرس‌ها و نگرانی‌ها و غافلگیری‌های ناگهانی‌اش، می‌تواند دردناک هم باشد، دردی مرموز و کشنده که رنگ از روی خیلی‌ها می‌برد و نفس خیلی‌ها را به شماره می‌اندازد.

افزایش بهای دلار مشکل تازه بیماران و خانواده‌هایشان

به گزارش ۸دی، بالا رفتن قیمت دلار در بازار، وقتی دردناک است که بند می‌شود به سلامت مردم، به جان‌های رنجور و آسیب‌پذیری که بهبودشان بسته است به خدمات ریز و درشت بهداشتی و درمانی کشور.

آن‌وقت بین همه واکنش‌هایی که در این چند روز اخیر نسبت به سیر صعودی قیمت دلار شده است، آدم‌هایی هم پیدا می‌شوند که چشم شان با نگرانی، عددهای قرمز رنگ نشسته بر تابلوی نرخ ارز صرافی‌ها را دنبال می‌کند، به عددهایی که قیمت دلار را لحظه‌ای اعلام می‌کنند و قیمت هر ساعت از روزشان می‌تواند با ساعت قبل و ساعت بعد متفاوت باشد.

درد این آدم‌ها و نگرانی‌شان از سیر صعودی قیمت دلار، دل خیلی‌ها را به درد می‌آورد، آن قدر که واکنش نشان بدهند، حتی اگر در سیستم بهداشتی و درمانی کشور سمت و مسئولیتی نداشته باشند، مثل پرویز پرستویی و امیر قلعه‌نویی دو چهره سینمایی و ورزشی کشورمان که در صفحات اینستاگرام شان به طور مشترک به این موضوع پرداختند و حرف‌های یکی از بیماران مبتلا به دیابت را به اشتراک گذاشتند و نوشتند: «جوک می‌سازیم با دلار و خبرها را دنبال می‌کنیم، اما یکی مثل من، از صبح چشمش به تابلوی صرافی‌هاست و می‌ترسد از انسولینی که معلوم نیست باید با چه قیمتی خرید!»

انتظار وزارت بهداشت

به نظر می‌رسد این نگرانی به گوش مسئولان هم رسیده باشد، آن قدر که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در تازه‌ترین نشست خبری‌اش به خبرنگاران بگوید: قاعدتا افزایش قیمت دلار در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی موثر خواهد بود و ما منتظریم بحران فعلی در مورد دلار رفع و سپس اقدامات لازم انجام شود.

خبرنگاران حرف‌های حریرچی را در حالی نوشتند که یادشان نرفته بود در آخرین ماه‌های سال گذشته غلامرضا اصغری، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت به آنها گفته بود: قیمت دارو در سال ۹۷ افزایش پیدا نمی‌کند و افزایش قیمت تنها براساس رشد نرخ تورم خواهد بود!

ترس بیماران ‌

اما حالا که فقط ۲۲ روز از شروع سال جدید می‌گذرد، زمزمه‌هایی ناخوشایند در بازار درباره افزایش قیمت دارو و سایر خدمات درمانی و بهداشتی به گوش می‌رسد.

ما این زمزمه‌های نگران‌کننده را وقتی بیشتر می‌فهمیم که پای صحبت‌های حجت‌الاسلام سید حمیدرضا هاشمی‌گلپایگانی، مشاور رئیس بنیاد امور بیماران خاص و رئیس گروه بیماران (ای‌بی) یا پروانه‌ای و احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران می‌نشینیم.

وقتی هاشمی‌گلپایگانی به ما می‌گوید: بیماران ای‌بی، از پانسمان‌های مخصوص استفاده می‌کنند و بقیه پمادها و داروهای مکمل شان، چه حالا و چه در گذشته، در تعرفه بیمه جایگاهی ندارد و به دید مواد آرایشی به اینها نگاه می‌شود، درحالی که آرایشی نیستند و برای مبتلایان به این بیماری نقش ترمیم کننده دارند.

مشاور رئیس بنیاد امور بیماران خاص، در توضیح بیشتر می‌گوید: پانسمان مورد استفاده بیماران ای‌بی، بسیار گرانقیمت است، به طوری که یک برگ پانسمان قطع A4، حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد و الان با این اتفاقاتی که برای دلار می‌افتد، قطعا قیمت این محصول هم بی‌تاثیر نخواهد ماند.

رئیس گروه بیماران ای‌بی، به یک نگرانی دیگر هم در رابطه با شایعات بالارفتن قیمت دلار اشاره می‌کند و به ما می‌گوید: بچه‌های مبتلا به ‌ای‌بی، وضعشان به این شکل است که استرس و نگرانی، بی‌نهایت روی شدت بیماری‌شان اثرگذار است، مثلا اگر متوجه بشوند به خاطر بالارفتن قیمت دلار و حاشیه‌های اینچنینی ماه دیگر شاید پانسمان نداشته باشند، بیماری‌شان تشدید می‌شود و امیدواریم مسئولان به این نکته توجه کنند اگر قاطبه مردم گرفتار این افزایش ناگهانی می‌شوند، اما افرادی که بیماری خاص دارند، خواه ناخواه بیشتر درگیر می‌شوند و بیشتر ضربه می‌خورند.

حرف‌های هاشمی‌گلپایگانی را احمد قویدل هم تائید می‌کند و به ما می‌گوید: افزایش قیمت ارز می‌تواند ظرفیت‌های مالی دولت را برای تامین داروهای بیماران ما کاهش بدهد؛ یعنی قدرت خرید دولت را برای تامین این داروها کم کند و به این ترتیب سطح دسترسی بیماران به این داروها کاهش پیدا کند. البته این موضوع فقط در مورد بیماران هموفیلی نیست و سایر بیماران خاص دیگری هم هستند که ممکن است مستقیم با این موضوع درگیر شوند.

نوسان، دارو و انبار‌

اما بجز بیماران خاص، افراد مبتلا به سایر بیماری‌های همه گیر هم نگران افزایش قیمت دلار در بازار هستند. یگانه یکی از همین بیماران است؛ دختر جوانی که از دو سال پیش به دیابت نوع یک مبتلا شده و مجبور است انسولین تزریق کند؛ انسولینی که بدون بیمه و در بازار آزاد، هر قلمش ۲۹ هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد و با بیمه یک بسته پنج تایی‌اش ۱۸ هزار تومان. نگرانی این بیمار حالا این است که قیمت داروی مصرفی‌اش بالاتر برود .

او به ما می‌گوید: من انسولین نوورپید مصرف می‌کنم و فعلا خرید قبلی دارم، اما از وقتی قیمت دلار این طوری بالارفته نگرانی من و خیلی از بیمارانی که می‌شناسم هم برای تهیه انسولین مصرفی‌مان بیشتر شده، ما به مصرف انسولین وابسته‌ایم و مجبوریم آن را به هر قیمتی تهیه کنیم.

گفت‌وگو با این بیمار مبتلا به دیابت، ما را به‌ شناسه تلگرام مدیر قسمت مالی یکی از شرکت‌های واردکننده دارویی و تجهیزات پزشکی می‌رساند، کسی که می‌خواهد نامش محفوظ بماند. او اما خبرهای خوبی برای بیماران نیازمند داروهای خارجی در کشور ندارد و از تصمیم جمعی تعدادی از این شرکت‌ها برای بستن انبارهای دارویی‌شان خبر می‌دهد.

او به ما می‌گوید: شرکت‌های واردکننده دارو کاملا تحت تاثیر قیمت دلار هستند، از قبل از عید بحث نفروختن دارو برای ما اصلا مطرح نبود، اما کم کم تعدادی از شرکت‌ها اصلا جنس نفروختند و تعدادی هم مثل ما فقط نقد کار کردند. اما حالا که اوضاع این قدر به هم ریخته شده و ما با هر قیمتی دارو بفروشیم باز هم به قیمت فردایش ضرر کردیم، تصمیم گرفتیم تا ثابت شدن نرخ دلار و قیمت‌گذاری جدید داروها، فعلا داروها را در انبار نگه داریم.

او که یکی از قدیمی‌های بازار داروست، می‌گوید قبلا هم چنین تصمیمی گرفته شده، آن هم وقتی قیمت دلار با افزایشی ناگهانی در دولت‌های قبلی از ۱۲۰۰ تومان به بالای ۲۰۰۰تومان و از۲۴۰۰‌ تومان به بالای ۳۰۰۰ تومان رسید.

ما این زمزمه را به گوش رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس می‌رسانیم و همایون هاشمی با انتقاد از نوسانات اخیر نرخ ارز، آن را به عنوان مانعی در مسیر واردات دارو و عامل ایجاد مشکل در چرخه مالی صنعت داروسازی مطرح می‌کند.

هاشمی به ما می‌گوید: البته با توجه به نوساناتی که در حوزه ارز ایجاد شده، واردکنندگان مواد اولیه دارو هم با مشکل مواجه شده‌اند، چرا که با قیمت روز، ارز را می‌خرند، اما قیمت‌گذاری داروها با نرخ دلار ۳۴۰۰تومانی انجام می‌شود که خود این موضوع مشکل مضاعفی ایجاد کرده است.

داروهای داخلی گران می‌شود؟ ‌

این نگرانی مورد توجه مهدی پیرصالحی، مدیرعامل شرکت کارخانجات داروپخش هم قرار می‌گیرد. او به ما می‌گوید: داروهای تولید داخل ما برای تهیه مواد اولیه ودستگاه‌ها و تجهیزات‌شان، نیاز به ارز دارند، این ارز با قیمت ۳۵۰۰ تومان برای قبل از عید در بودجه‌ها دیده شده بود و انتهای سال به ۳۷۵۰ تومان رسیده بود و حتی با همین نرخ ۴۲۰۰ تومانی هم که اعلام شده باز تقریبا انگار ۲۰ درصد نرخ ارز ما افزایش داشته که قطعا در افزایش قیمت داروهای تولید داخل هم می‌تواند موثر باشد.

پیرصالحی البته به عامل دیگری هم در افزایش نرخ داروها اشاره می‌کند و می‌گوید: از طرف دیگر امسال ۱۹.۸ درصد حقوق کارگری افزایش یافته و در نتیجه ما باید حداقل افزایشی ۲۰ درصدی برای قیمت داروها در سال جدید داشته باشیم تا بتوانیم خدمات‌مان را جبران کنیم. این، البته در مورد داروهای داخلی است و داروهای وارداتی مستقیم تحت‌تاثیر نوسانات قیمت ارز هستند. اینجا همان جایی است که همه چشم به دولت و وزارتخانه‌هایش دارند تا ببیند تدبیر مسئولان منتخب‌شان برای افزایش پیدا نکردن خدمات بهداشتی و درمانی در کشور چه چیزی است. تدبیری که خیلی‌ها انتظار دارند بارقه‌ای از امید داشته باشد!

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه