پورابراهیمی در نشست علنی مجلس:

از چند ماه قبل از دولت پرسیدیم که برنامه‌اش برای کنترل بازار ارز چیست؟/نهاوندیان و کرباسیان نیز مخالف افزایش نرخ سود سپرده‌ها بودند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه به دولت اعلام کرده بود افزایش نرخ سود، بازار ارز را کنترل نمی‌کند، گفت: هم نهاوندیان و هم کرباسیان به من گفتند که ما خود افزایش نرخ سود سپرده را قبول نداریم.

از چند ماه قبل از دولت پرسیدیم که برنامه‌اش برای کنترل بازار ارز چیست؟/نهاوندیان و کرباسیان نیز مخالف افزایش نرخ سود سپرده‌ها بودند

به گزارش ۸دی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ فروردین) پارلمان و پس از ارائه گزارش ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از تلاطم بازار ارز گفت: ما به طور متوسط سالانه ۴۵ میلیارد دلار واردات کالا به کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه مجموع صادرات نفتی کشور ۵۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت:امروز به میزان ۲ تا ۲.۱۰ برابر میزان مصارف ارزی‌مان منابع ارزی داریم.

پورابراهیمی با تصریح بر اینکه در نیمه دوم سال ۹۶ پیش‌بینی می‌شد که بیشترین اقلام صادراتی کشور با افزایش قیمت مواجه خواهد شد، گفت: ما امروز نفت را بشکه ای بالای ۶۰ دلار می‌فروشیم و قیمت سنگ آهن صادراتی هم به دو برابر رسیده است. به علاوه قیمت جهانی پتروشیمی ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: با این شرایط تاسف می‌خوریم که چنین وضعی را در بازار ارز شاهدیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ عامل اقتصادی برای وضع امروز بازار ارز وجود ندارد، گفت:‌ما از چند ماه قبل از عید از تیم اقتصادی دولت پرسیدیم که برنامه‌شان برای کنترل بازار ارز چیست؟ همچنین به آنها گفتیم که ظرفیت کمیسیون اقتصادی در این زمینه در اختیار دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: دولت با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده را بالا برد که به بازار سرمایه و تولید کشور صدمه زد و ما همان زمان هم گفتیم که این تصمیم بازار ارز را کنترل نمی‌کند.

پورابراهیمی گفت: در پی این تصمیم ۲۴۰ هزار میلیارد تومان فقط تغییرات در حساب‌های کوتاه مدت و بلندمدت صورت گرفت.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه هم نهاوندیان هم کرباسیان به وی گفته‌اند که خود مخالف افزایش نرخ سود سپرده هستند، گفت: مردم امروز در کوچه و بازار از ما می‌پرسند که برای کنترل بازار ارز چه می‌کنیم؟

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه