کلاف پیچیده و سردرگم گرانی دلار؛

دلار آرام و قرار ندارد/ ضعف مشهود تیم اقتصادی دولت در کنترل بازار ارز/ راه های کاهش نرخ ارز چیست؟

گرانی دلار کلاف سردرگمی است که چند علت دارد و دولت و تمام دستگاه های نظام باید دست به دست هم داده تا این بحران ارزی را مدیریت کنند زیرا با این شرایط صنایع کشور با شرایط سختی مواجه شده و با تعدیل نیرو و ورشکستگی مواجه خواهند شد.

دلار آرام و قرار ندارد/ ضعف مشهود تیم اقتصادی دولت در کنترل بازار ارز/ راه های کاهش نرخ ارز چیست؟

به گزارش خبرنگار ۸دی، سال گذشته و در فروردین ۱۳۹۶، قیمت دلار ۳۷۰۰تا ۳۷۵۰تومان بوده و اکنون در فروردین ۹۷ از مرز۶هزار تومان گذشته است و در فاصله زمانی یکسال بیش از ۲هزار تومان با افزایش قیمت روبرو بوده است. دقیقا در همین بازه زمانی و در بزنگاه هایی که تلاطمات و نوسانات بازار ارزی جولان داده است، مقامات ذی ربط دولتی یک ادبیات ثابت و تکراری داشته اند و در توجیه افزایش قیمت، معمولا چند جمله روشن را گوشزد کرده اند: الف: این افزایش قیمت حباب است، ب: رییس جمهوری از این افزایش قیمت مکدر هستند پ: مردم دلار نخرند و خیالشان راحت باشد … بسیارخب؛ این روش مواجهه با آشفته بازار ارز نیست و جای خالی برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت خالی است.

عبداله صوفی عضو کمیسیون بازرگانی اتاق تهران درباره گرانی دلار معتقد است: نبود ثبات در روند اقتصادی کشور یکی از دلایل مهم نابسامانی نرخ ارز است. در شرایط فعلی اقتصاد کشور مانند کشتی توفان‌زده است که گرفتار سیاست‌های اشتباه و عدم شفاف‌سازی دولت شده‌ است. معلوم نیست چرا دلار در روزهای اخیر روند افزایشی داشته است.

این  اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا درباره دلایل بودجود آمدن بحران ارزی ۹۷-۹۶ معتقد است: دلایل کلی برای بحران ارزی فعلی همان دلایل بحران ارزی در زمان احمدی نژاد است که عبارت است از ترس مردم از «توقف ناگهانی» درآمد ارزی کشور و ورود آن به کشور، افزایش تقاضا برای ارز بعنوان ابزاری برای سفته بازی و یا جلوگیری از ضرر هر چه بیشتر توسط کسانی که بدهی های ارزی دارند، اختلاف سطح قیمت ها در ایران و کشورهای آمریکا و اروپا ، وجود صرافی‌ها که آزادانه به معاملات سوداگرانه با پول ملی مشغولند و عدم توان بانک مرکزی در دفاع از پول ملی. مجموع این عوامل شرایط روحی در جامعه ایجاد کرده است که به آن بحران ارزی گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه دفاع از پول ملی توسط این دولت بازار گرا، افزایش نرخ بهره است که ریال‌ها را به سیستم بانکی جلب کند گفت اما شیوه دیگر که البته در دراز مدت، مطمئن تر و دارای کار برد بهتری است پیشنهاد ایجاد هیئت مدیره ارزی است.

مطابق این سیستم عرضه پول به اقتصاد بر پایه سبدی از پول های کشورهای دوست که ایران را تحریم بانکی نمی کنند قرار می گیرد و هیچگاه پول بنا بر نرخ تعین شده و میزان موجودی در سبد عرضه نمی‌شود. و با این وضع به نظر نمی رسد که دولت آقای روحانی خواست و یا توان ایجاد هیئت مدیره ارزی را داشته باشد.

به گفته کارشناسان علت دیگر گرانی دلار را باید در خارج از مرزهای ایران جستجو کرد و ۶۰ درصد انتقال ارز در دبی صورت میگیرد و الان با محدودیت مواجه شده است.ریشه افزایش تقاضای کنونی ارز اقتصادی نیست و پدیده‌ای غیر از مسائل اقتصادی است. طبق شنیده‌ها بحث فرار سرمایه مطرح است. در واقع تعدادی از مردم احساس ناامنی می‌کنند و افرادی نیز به جو ناامنی اقتصادی دامن می‌زنند. باید توجه داشت که اگر ترامپ برجام را تایید نکند اوضاع سخت‌تر می‌شود ولی در حال حاضر نیز شرایط مناسب نیست.

نکته بعد این است که در امارات برای صرافی‌های رسمی سختگیری کرده‌اند و برای آنها پنج درصد ارزش افزوده اعمال می‌کنند. این صرافی‌ها هر سه ماه یک‌بار باید گزارش فعالیت دهند.

بانک مرکزی گزارشی داد که پرده از دلیل دیگر گرانی برداشت به گفته بانک مرکزی بعد از برجام ۳۲ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شد کارشناسان یکی از دلایل گرانی دلار را خروج سرمایه از ایران (منفی شدن خالص حساب سرمایه) می‌دانند

نکته دیگر فشل بودن سیستم اقتصادی دولت و ندانم کاری هایی است که بر بانک مرکزی حاکم است، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی با سیاست همه چیز خوب است گرانی دلار دلیل اقتصادی ندارد و قیمت حباب است چند ماه است دست روی دست گذاشته اند و گران شدن دلار و بی ارزش شدن پول ملی را تماشا می کنند در همین راستا کرباسیان وزیر اقتصاد درباره علل گرانی دلار گفت:‌ ناجا و دستگاه‌های امنیتی باید پاسخگوی گرانی دلار باشند چون التهاب‌های اخیر هیچ دلیل اقتصادی ندارد!مسعود کرباسیان پس از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بین دولت و مجلس بر سر راه‌های کنترل بازار تفاهم وجود دارد و قیمت فعلی دلار، منطقی نیست و باید ارزان شود.

اما مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی صحبتی را به زبان آرود که باعث بهت همگان شده و این شائبه را تقویت کرد که سستی دولت برای کنترل قیمت به دلیل دوست داشتن برای بالا بردن قیمت دلار است.

نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به سخنان نیلی دیروز گفت: اینها نظرات شخصی اوست، ما معتقدیم وضعیت فعلی باید کنترل شود

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت مبنی بر کنترل نوسانات اخیر بازار ارز اظهار کرد: روند فعلی به هیچ وجه مناسب نیست حتی اگر یکی از مشاوران دولت درباره موافقت دولت با افزایش نرخ ارز صحبتی داشته کاملا نظرات شخصی بوده و وضعیت فعلی باید کنترل شود.

 

سیف همچنان می گوید قیمت ها حباب است

ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی بعد از گرانی وحشتناک دلار باز هم همان سیاست قدیمی خود را تکرار کرده و تاکید کرد: ان‌شاءالله بازار ارز متعادل می‌شود.

ناکارآمدی سیف شایعات برای تغییر وی در این سمت را تقویت کرده و در این راستا شاپور محمدی رییس سازمان بورس اوراق بهادار شایعه احتمال ریاست خود بر بانک مرکزی را نه تایید کرد نه تکذیب!

 

شاپور محمدی رییس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با شایعه احتمال ریاست او بر بانک مرکزی که رسانه ای نیز شده در سخنانی گفت: بهتر است، که من به این سوال پاسخ ندهم. از این سوال بگذریم. وی در رابطه با این موضوع که این روزها با چنین پیشنهادی مواجه شده است، یا نه نیز گفت: بعدا درباره این موضوع صحبت می کنیم.

سخنان شاپور محمدی نشان می دهد که دولت نیز درک کرده که سیف توانی برای کنترل قیمت ندارد نکته ای که منتقدان بارها در این باره گفته بودند و دولت باز هم همان رویه سیف را تایید کرده بود.

 

** بعد از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت، دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک نرخی شد

طبق گفته جهانگیری بنا بر تصمیم دولت نرخ ارز تک نرخی شد و به ۴۲۰۰ رسید، و نرخ مبادله ای وجود نخواهد داشت. امید است این تصمیم دولت با اقبال عمومی مواجه شود و دلار به همان ۴۲۰۰تومان برسد.

جهانگیری،‌ معاون اول رییس جمهور شامگاه دوشنبه پس از جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت، گفت: نرخ ارز برای تمامی فعالیت‌ها ۴٢٠٠ تومان تعیین شدو دلار از فردا با حجم بالا تامین می‌شود
به هرکسی که بخواهد از فردا دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان از طرف بانک مرکزی و صرافی‌های بانکی عرضه می‌شود.

وی افزود: از فردا دلاری با قیمتی غیر از ۴۲۰۰ تومان عرضه شود، قاچاق است و مانند کالای قاچاق با عرضه کننده و خریدار برخورد می‌شود.

گرانی دلار کلاف سردرگمی است که چند علت دارد و دولت و تمام دستگاه های نظام باید دست به دست هم داده تا این بحران ارزی را مدیریت کنند زیرا با این شرایط صنایع کشور با شرایط سختی مواجه شده و با تعدیل نیرو و ورشکستگی مواجه خواهند شد.

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه