بسیج، موتور محرکه اقتصاد مقاومتی

آنچه که در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است موضوع آموزشی و تغییر سبک زندگی به سبک ایرانی اسلامی است.

بسیج، موتور محرکه اقتصاد مقاومتی

به گزارش هشت دی نیوز، عباس بایرامی کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی به مناسبت نام گذاری سال ۱۳۹۳ به نام سال “اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” از سوی رهبر معظم انقلاب ،یادداشتی نوشت که مشروح آن را در زیر می خوانید:

برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و برای مقابله با تهدیدات مکرر دشمن در حوزه اقتصاد، با تدبیر رهبر معظم انقلاب و به کوشش اندیشمندان و صاحب نظران، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در اسفند ماه سال ۹۲ ابلاغ شد.

همگان می دانند که در میان تئوری های عدیده اقتصادی، موضوع اقتصاد مقاومتی جایگاهی ندارد و آنچه که از سوی جمهوری اسلامی صورت گرفته کاری بدیع و نو می باشد که البته در میان ده ها نقد و نظر و حتی طعنه و کنایه و تمسخر از میان اشخاص و گروههای  سیاسی داخلی و خارجی، آنانی که با نگاه منصفانه و با هوشمندی به موضوع نگریسته اند آنرا تحسین نموده و حتی به تبیین و تشریح و تفسیر آن پرداخته اند.

برای ورود به هر موضوع جدید و بسط و گسترش هر سیاست جدید نیاز به کسانی می باشد که ضمن باور و قبول آن، توانایی ایجاد تحرک لازم را داشته باشند. از آنجایی که از ابتدای مبارزات امام راحل (ره) و در دوران خفقان و در شرایطی که جبهه نیروهای انقلابی هیچ گونه امکاناتی نداشته اند تنها کسانی در خط امام (ره) باقی ماندند که به راه و حرکت امام اعتقاد و اعتماد کافی داشته و معتقد به نصرت الهی حتی در شرایط قلت نیرو بوده اند که به فرموده قرآن کریم (کَم مِّن فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللّهِ)، پس از پیروزی انقلاب و در همه صحنه ها ی چون: مبارزه با جریانات مخالف نظام،  تسخیر لانه جاسوسی ، دفاع هشت ساله ، مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمن و دهها موضوع دیگر آنانی توانستند تا پایان راه با امام و مقتدای خود بایستند که اعتقاد راسخ به آن راه داشته اند. امروز نیز برای عبور از گذرگاه سخت جنگ تمام عیار اقتصادی آنچه که می تواند کشور ما را به سر منزل مقصود برساند توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و ورود جدی و مجاهدانه به عرصه کار و زار اقتصادی است که نگارنده معتقد است که ظرفیتی که در بسیج مستضعفین وجود دارد می تواند برای تحقق آن بکار گرفته شود.

اکنون پس از ۳۴سال از عمر پربرکت بسیج و نیز پس از کسب تجربیات گرانبها در عرصه های مختلف خصوصا” ۸ سال دفاع مقدس به لطف الهی با تخصصی شدن اقشار بسیج به ۲۲ قشر، توانمندی آن را دو چندان نموده است.

بسیج طلاب و روحانیون  وبسیج اساتید بعنوان دو بال علمی بزرگ می توانند در تبین و تحلیل سیاست های اقتصاد مقاومتی و نیز در تبلیغ درست آن موثر باشد.

بسیج حقوقدانان و وکلا با تشریح ابعاد حقوقی و نیز شفاف سازی نواقص ومطالبات بحق در موضوع سهل انگاری ها و موانع تعمدی می تواند کار بزرگی انجام دهد.

بسیج دانش آموزی در سطوح مختلف نونهالان (دبستانی ها)- نوجوان (راهنمایی ها) و جوانان (دبیرستانی ها) می تواند طرح نهادینه سازی و آموزش و ترویج حرکت های جهادی را دنبال نماید. و دراین راستا شبکه بزرگ بسیج فرهنگیان برای هدایت بخشی، آموزش و همراهی دانش آموزان بسیجی اثر گذار است.

بسیج مداحان در ترویج شبکه ای اقتصاد مقاومتی در محافل مذهبی می تواند نقش ایفا کند و بسیج هنرمندان با بکارگیری ظرفیت های هنری و ادبی در روشنگری هنرمندانه نقش بنیادی دارد.

 در این راستا بدنه اداری کشور می بایست بروکراسی و دیوان سالاری زاید را کنار گذاشته تا بتواند به اقتصاد مقاومتی کمک نماید که در این خصوص حضور کارمندان بسیجی و شبکه سازمان بسیج کارمندان باید نقش ایفا نماید.

آنچه که در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است موضوع آموزشی و تغییر سبک زندگی به سبک ایرانی اسلامی است.چند صباحی است بسیج دانشجویی با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها تجربیات خوبی در این رابطه دارد و برای ایجاد روح جنبشی در آحاد دانشجویان بسیار توانمند نشان داده است از طرفی دانشجویان بسیجی با تجربه بسیار گرانبها در حرکت های خود جوش جهادی و حضور در دل روستاهای محروم و دور دست تاکنون توانسته اند از بعد آموزشی و سازندگی بسیار موفق ظاهر شوند که نیاز است این حرکت در دوره جدید چند برابر ظرفیت افزایش یابد.

ظرفیتی با نام بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت با دارا بودن هزاران پیشکسوت عرصه جهاد و شهادت می تواند روح جهادی از جنس دفاع مقدس را به بدنه اجتماعی تزریق کند.

بسیج جامعه پزشکی با کوله باری از کار جهادی در عرصه بهداشت و درمان امروز بخوبی می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی عرض اندام نماید.

و سازمان بسیج علمی و پژوهشی برای تهیه نرم افزار لازم و خصوصا” بومی نمودن نیازمندی های اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت های استانی و شهرستانی با طرح های مطالعاتی درست، راهبرد مناسبی را در عرصه عمل و اجرا در پیش روی دیگران قرار دهد.

در موضوع اقتصاد یکی از موارد مهم بخش توزیع است که امروزه به جهت عدم وجود شبکه منسجم و گاها” دلسوز با نوسان زیادی روبرو می باشد این مهم می تواند با کمک بسیج اصناف ساماندهی شود.

در امر تولید موتور محرکه تولید، کارگران عزیز می باشند که در صورت توانمند سازی می توانند با خلاقیت لازم کار را به جلو ببرند که بسیج کارگری بیشترین سهم را می تواند در آن داشته باشند.

سازمان بسیج مهندسین عمران و صنعت با به کارگیری متخصصین بسیجی شاید بیشترین سهم را در دور زدن تحریم ها و تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی نقش عملیاتی را دارا می باشد.

بسیج سازندگی امروز رفته رفته پا درجای جهاد سازندگی گذاشته و تاکنون توانسته پروژه ها ی عظیمی را با نگاه جهادی به سرانجام برساند که به قطع یقین این توانایی در آن وجود دارد که در عرصه اقتصاد مقاومتی جهادی تر عمل نماید.

 بسیج رسانه و بسیج صداوسیما بعنوان محوری ترین نیروهای رسانه ای در دل بسیج با نگاه به کلیت نظام نه جریان و گروه خاص، در امر تحقق اقتصاد مقاومتی نقش سازنده ای می توانند ایفا کنند.

و البته ما برای عملیاتی نمودن و میدانی کردن کار، بسیج عشایری و بسیج محلات و مساجد را در اختیار داریم که هر یک با مخاطب بسیار انقلابی و بسیجی سروکار دارند و بخوبی می توانند موج ساز این حرکت شوند. باید یادمان باشد که مساجد محور حرکت های انقلابی و جهادی مان بوده اند و امروزه حضور حلقات صالحین بسیج در مساجد بیشترین نقش را می تواند برای ترویج تفکر مقاومت ایفا نماید.

و بالاخره آنچه را که باید در ابتدا می گفتیم در انتها می آوریم و آن هم نقش بسیج جامعه زنان می باشد.

هر جایی که زنان جامعه ما دست در دست هم  و دوشادوش مردان ما توانسته اند در هر عرصه ای ورود نمایند آن عرصه تبدیل به یک حماسه برای نظام شده است.

اکنون در عرصه اقتصاد مقاومتی زنان ما در خصوص موضوع تولید و خصوصا” مصرف با نگاه جهادی و انقلابی نقش حیاتی دارند و با بکارگیری قاطبه زنان انقلابی می توانند محرک بزرگی برای فضای اجتماعی برای تصحیح سبک زندگی باشند.

و در پایان ذکر این نکته مهم است که همانطور که امام خامنه ای عزیز در حرم رضوی در ابتدای سال فرمودند یکی از بزرگترین سرمایه های نظام جوانان عزیز می باشند که البته بخش اعظم این جوانان امروز در سازمان بسیج حضور دارند که فرصت مغتنمی برای ایران اسلامی ما باشد. والسلام

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
قدسیان
بسیار عالی نوشته اند خوب تقسیم وظایف شده ولی مشکل ما اینجاست، به جوانان اطمینان نمی شود ولی احتمالش هست که باز هم سپاه به جوانان میدان دهد.
مهدوی
سلام و درود خدا بر سردار انقلابی گیلان حاج عباس عزیز
در حاشیه