آغاز پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیونی از اول اردیبهشت

وام ازدواج در آغاز سال جدید با اما و اگرهای زیادی همراه بود. در حالی که در لایحه بودجه امسال اعلام شده بود که وام ازدواج از فروردین ۹۷ به ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد، اما در هفته اول بانک‌ها از پرداخت وام‌های ۱۵ میلیونی امتناع می‌کردند.

آغاز پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیونی از اول اردیبهشت

به گزارش هشت دی،وام ازدواج در آغاز سال جدید با اما و اگرهای زیادی همراه بود. در حالی که در لایحه بودجه امسال اعلام شده بود که وام ازدواج از فروردین ۹۷ به ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد، اما در هفته اول بانک‌ها از پرداخت وام‌های ۱۵ میلیونی امتناع می‌کردند. علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفته بود:«پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی ازدواج از نخستین روز سال جدید لازم الاجرا است، اما بانک‌ها از دریافت درخواست وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی ازجانب زوج‌ها امتناع می‌کنند. از نگاه مجلس قانون بودجه سنواتی از نخستین روز سال قابلیت اجرایی دارد.»
در چنین شرایطی زوج‌ها نیز سردرگم بودند، روز شنبه تا ساعات میانی ظهر در سامانه ثبت وام ازدواج درج شده بود:«تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال است.» و البته مشخص هم نبود که در صورت انجام ثبت‌نام جدید، مبلغ وام دریافتی چقدر خواهد بود. در همان زمان در استان تهران، ظرفیت بانک‌های ملت، ملی و پارسیان پر شده بود و در بانک‌های شهر، آینده، قرض‌الحسنه رسالت، سامان و پاسارگاد ثبت‌نام انجام می‌شد. در بانک شهر ۱۱۳۰ نفر در صف قرار داشتند و بعد از آن بانک پاسارگاد و سامان با ۶۲۱ و ۶۰۳ نفر بیشترین میزان افراد منتظر در صف را داشتند اما عصر شنبه، اعلام شد که وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی اجرایی می‌شود.
وقتی کمتر از یک ساعت ظرفیت تهران تکمیل می‌شود
کمتر از یک ساعت از اعلام این خبر گذشته بود که در استان تهران، ظرفیت ثبت‌نام تکمیل و امکان انتخاب بانک‌های جدید، بسته شد و زوج‌هایی که از تخصیص وام ۱۵ میلیون تومانی مطمئن شده بودند، از ثبت‌نام بازماندند. در هر حال از ابتدای اردیبهشت ماه وام‌های ازدواج با مبلغ جدید عرضه می‌شود.
شهرزاد دانشمندی، سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی، با اشاره به ابلاغیه این بانک به بانک‌های عامل در ۱۴ فروردین گفت: «پیش‌بینی می‌شود با ابلاغیه این بند قانونی لایحه بودجه سال ۹۷ مدیران عامل بانک‌ها به شعب بانک‌های عامل کار پرداخت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آغاز شود.» او تأخیر در اعطای این وام را نیز چنین توضیح داد: «هفته گذشته که ابلاغیه آن به بانک‌های عامل ارسال شد تا به زیرمجموعه برسد و از آن پس به سرپرستی‌ها و شعب استانی ابلاغ و منابع آن تأمین شود زمانبر است که به نظر می‌رسد اجرای آن در کوتاهترین زمان آغاز شود.» دانشمندی درباره مشمولان دریافت وام ۱۵ میلیون تومانی گفت:«متقاضیانی که در موعد مقرر در سامانه ازدواج ثبت‌نام کرده، پرونده تشکیل داده و در نوبت دریافت قرار گرفته‌اند اما تسهیلات دریافت نکرده‌اند، مشمول دریافت هستند.»
۲ ضامن برای هر وام ازدواج
البته وام‌های جدید، ضامن‌های بیشتری نیز نیاز دارند. در وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی، هر شخص باید یک ضامن داشت و به عبارتی، هر زوج با داشتن دو ضامن می‌توانستند وام ۲۰ میلیونی دریافت کنند. حالا نیاز به داشتن دو ضامن است، یعنی یک زوج باید برای دریافت ۳۰ میلیون تومان وام، ۴ ضامن داشته باشند. سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره وضعیت ضمانت وام ازدواج می‌گوید: «قطعاً از درخواست‌کنندگان این وام تضامین بیشتری دریافت خواهد شد؛ چرا که طبق مصوبات شورای پول و اعتبار تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیون تومان تنها به یک ضامن نیاز دارد؛ اما وام‌های بیشتر از آن به تشخیص بانک‌های عامل باید با تضامین کافی در اختیار متقاضیان مشمول قرار گیرد.» بر اساس اظهارات دانشمندی، در سال ۹۶ با افزایش مبلغ تسهیلات به ۱۰ میلیون تومان، یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر از این نوع تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار شدند که مجموع وجوه پرداختی به این تعداد، یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال است که از نظر تعداد دریافت‌کنندگان ۱۴.۶ درصد و به لحاظ مجموع مبلغ پرداختی، ۲۴ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت.
سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره نحوه عملکرد در سال جدید نیز گفت:«با توجه به اینکه مبلغ وام ازدواج امسال ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد دارد و سایر تکالیف قرض‌الحسنه‌ای هم طبق بودجه برای نظام بانکی دیده شده، تلاش می‌شود میزان پرداختی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال‌جاری دست کم با پارسال یکسان باشد.»

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه