تور جهانی بن‌سلمان علیه ایران!

تحلیلگران معتقدند زمانی که ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از بهبودی روابط با ایران و حفظ برجام سخن گفت، محمد بن سلمان در مقابل بر ایجاد روابط نزدیک‌تر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تاکید کرد.

تور جهانی بن‌سلمان علیه ایران!

به گزارش ۸دی، امروز یکشنبه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در سفری دو روزه عازم فرانسه می‌شود. او قبل از این سفر، به کشور‌هایی مانند مصر، بریتانیا و آمریکا سفر کرده بود. رسانه‌ها معقتدند که بررسی مسائل ایران، یکی از اهداف اصلی سفر بن سلمان به پاریس خواهد بود. وبگاه شبکه الجزیره، طی گزارشی از تمرکز ولیعهد عربستان در سفرش به فرانسه بر یمن، سوریه، قطر و توافق هسته‌ای ایران خبر داد.

 

قرار است بن سلمان در فرانسه، در جشنواره‌های فرهنگی، جلسات سیاسی و اقتصادی شرکت کند. علاوه بر این، پروژه‌های گردشگری بین دو کشور نیز امضا خواهد شد. به گفته الجزیره، بین دو کشور‌ها توافقنامه‌های کلان امضا نخواهد شد. مقامات فرانسوی این دیدگاه که عدم امضای قرارداد‌های بزرگ بین دو کشور نشان‌دهنده ضعف روابط دو کشور است را رد کرده‌اند و می‌گویند آن‌ها به دنبال ایجاد روش جدیدی برای همکاری اقتصادی با عربستان هستند. روشی که به قراداد‌های خیلی جذاب و جدید اقتصادی متکی نباشد.

 

گرمی روابط بین عربستان و فرانسه در دوره ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند، به گسترش روابط اقتصادی دو کشور، آن چنان که پاریس می‌خواست، منجر نشد.

 

یک دیپلمات بلندپایه فرانسوی درباره مراودات اقتصادی با عربستان گفت: “رقابت، شدید است. بنابراین، ما می‌بایست مدل‌های روابط را دوباره بررسی کنیم. بر قرارداد‌های بزرگ، کمتر گقت‌وگو می‌کنیم و بیشتر بر بخش‌هایی تمرکز می‌کنیم که جذابیت کمتری دارند مانند سلامت، تحصیل و گردشگری.”

 

تحلیلگران معتقدند زمانی که ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از بهبودی روابط با ایران و حفظ برجام سخن گفت، محمد بن سلمان در مقابل بر ایجاد روابط نزدیک‌تر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تاکید کرد.

 

مسئله ایران، در سفر نوامبر گذشته ماکرون به عربستان، باعث تنش میان بن سلمان و ماکرون شد. اینکه این تنش، زودگذر بوده یا ادامه خواهد یافت، در سفر دو روزه کنونی بن سلمان معلوم خواهد شد.

 

چندین دیپلمات عربی و غربی، دیدار نوامبر ماکرون با بن سلمان را پر تنش توصیف کردند. به گفته این مقامات، در این جلسه بن سلمان تهدید کرده اگر ماکرون تمایلش به گفت‌وگو با ایران را تعدیل نکند و با ایران تجارت کند، عربستان روابطش با فرانسه را محدود خواهد کرد.

 

ماکرون در مقابل، جایگاه فرانسه در جهان به عنوان قدرت هسته‌ای و عضو دائمی شورای امنیت را به بن سلمان یادآوری کرده و گفته فرانسه آزاد است که هرکاری بخواهد انجام دهد.

 

در سال‌های اخیر، بدلیل موضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران و اشتراک‌نظر آن با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس در خصوص نزاع‌های خاورمیانه، روابط جدیدی بین فرانسه و این کشور‌های عربی شکل گرفته است.

 

با این حال، گاهی تلاش‌های سازش‌ناپذیر بن سلمان برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران در منطقه ملتهب خاورمیانه، به عنوان تلاش‌های بی‌پروا در پاریس تلقی می‌شوند.

 

دیپلمات دیگر فرانسوی درباره روبط ریاض و پاریس گفت: “هر دو سناریو برای روابط متصور است. اما این واضح است که شاهزاده محمد، بیشتر عاشق ترامپ است تا ماکرون. در حالی که ماکرون، آمال اصلاح‌طلبانه را به رسمیت می‌شناسد، او معتقد است که محمد بن سلمان، ممکن است واقعا یک مرد دردساز باشد و آنچه در یمن و قطر انجام می‌دهد و حرفهایش درباره ایران، پتانسیل این را دارد که بر آتش منطقه‌ای بنزین بریزد. ”

 

سفر بن سلمان به فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که ماکرون در داخل با فشار فزاینده‌ای از سوی قانونگذاران و گروه‌های حقوقی برای توقف فروش سلاح به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن مواجه است.

 

۱۲ سازمان بین‌المللی غیردولتی نامه‌ای خصوصی به ماکرون ارسال و او را ترغیب کردند که به محمد بن سلمان جهت رفع محاصره یمن فشار بیاورد و فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان را متوقف کند.

 

یک منبع در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه گفت: “این نوعی روش جدید همکاری با عربستان سعودی است که کمتر بر قرارداد‌هایی متکی است که اذعان می‌کنیم مهم هستند، اما متناوب. این‌ها به یک دیدگاه مشترک تبدیل خواهند شد. این لحن کلی خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه