«آقای گزارشگر»؛برنامه‌ای برای تحقیر علاقه‌مندان به گزارشگری/داوران بیشتر زیرآب می‌زدند تا داوری

رفتارها و برخوردهای غیرمتعارف گزارشگرانی که بر صندلی داوری نشسته بودند بیش از هر چیز به رقابت با شرکت‌کنندگان شبیه بود تا داوری.

«آقای گزارشگر»؛برنامه‌ای برای تحقیر علاقه‌مندان به گزارشگری/داوران بیشتر زیرآب می‌زدند تا داوری

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو ،برنامه «آقای گزارشگر» در حالی در ایام نوروز از شبکه سوم سیما پخش شد که با کپی برداری از برنامه های ماهواره ای سعی در پر کردن جای خالی برنامه مردان آهنین در این شبکه را داشت.
شاید انتخاب یک نفر از بین ۲۰ هزار نفری که برای حضور در این برنامه ثبت نام کرده اند، مسیری طولانی باشد، اما مطمئناً در نهایت فردی انتخاب می شود که بدون تجربه عملی، نظر هیئت داوران را جلب می کند و این یعنی معرفی یک یا چند استعداد جدید به عرصه گزارشگری.
مسابقه تلویزیونی «آقای گزارشگر» فرصت مناسبی فراهم کرد تا توانمندی علاقه مندان به حرفه و تخصص گزارشگری در رده های سنی مختلف و با سطح تحصیلات متفاوت مورد سنجش مردم و داوران قرار بگیرد.
در ابتدای امر هم، چنین به نظر می رسید که این برنامه سعی دارد علاوه بر پر کردن زمانی از وقت بینندگان، استعدادهای جدیدی را به صدا و سیما معرفی کند، اما در نهایت مشخص شد که این برنامه اصلاً چنین هدفی ندارد و ظاهراً قرار نیست گزارشگران فوتبال حاضر در تلویزیون که در بین شبکه ورزش و شبکه ۳ در رفت و آمد هستند، سایه رقیبان جدیدی را بر سر خود احساس کنند.
این برنامه در حالی چهار نفر برتر را معرفی کرد که با انتقادهای زیادی روبرو بود که اهم آن به نحوه انتخاب هیئت داوران و رفتارهای آنها با شرکت کنندگان بر می گردد.

انتخاب برخی از داوران این مسابقه هم سوال برانگیز بود، اظهارنظرهای عجیب در مورد فن بیان و گزارشگری از سوی کسانی که هیچ گاه این عرصه را تجربه نکردند، گاهی تعجب مجری برنامه را در برداشت. به طور مثال داور می گوید «شما می توانید در دوبله موفق باشید، اما به درد این کار نمی خورید…!» و مواردی از این قبیل…

شاید در میان داوران بیش از هر چیز حضور نصیرزاده و طباطبایی جای سوال داشت و بسیاری معتقد بودند یک کارشناس حقوقی فوتبال و دروازه بان سابق تیم ملی گزینه های مناسبی برای انتخاب گزارشگر برتر در این برنامه نیستند.
حضور نصیرزاده علاوه بر اینکه به عنوان یک فرد بی ربط مورد انتقاد قرار گرفته بود، صراحت لهجه و رک گویی او را نیز بار دیگر به نمایش گذاشت که گاهی با چاشنی تمسخر و تحقیر شرکت کنندگان همراه بود.

مطمئناً کسی که به عنوان کارمند ارشد وزارت نفت وارد فدراسیون فوتبال و این ورزش شده است شرایط متفاوتی با این شرکت کنندگان ندارد و نمی تواند داور خوبی برای انتخاب فرد برتر باشد.

برای مثال هوشنگ نصیرزاده بارها شغل شرکت کنندگان را پرسید و گفت بهتر است بروند دنبال همان شغل! آیا چنین اهانتی، وقتی می‌گوییم این ۱۰۰ نفر را از بین ۲۰ هزار متقاضی گلچین کرده‌ایم، رواست؟!

از جمله انتقادهای دیگری که به هیئت داوران این برنامه وارد است رفتارهای متکبرانه جواد خیابانی و برخی خرده گیری های مزدک میرزایی و نگاه از بالا به پایین آنها نسبت به شرکت کنندگان می باشد.
خیابانی بارها شرکت کنندگان را به دلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی در زمینه فوتبال، استفاده از جملات نادرست و بی دقت مذمت کرد، در حالی که این گزارشگر با ارائه گزارش های کسل کننده و اشتباهات فاحش در امر گزارشگری، در این روزها به یکی از اصلی ترین سوژه های رسانه ها و طنزپردازان تبدیل شده است.
جواد خیابانی که در انتقاد از شرکت کنندگان گوی سبقت را حتی از مزدک هم ربوده بود، در حالی سعی می کرد امتیازی بیشتر از «یک» به شرکت کنندگان ندهد که اشتباهاتش در گزارشگری کاملاً شاخص است.
خیابانی در یکی از مسابقات لیگ برتر انگلستان پس از گلزنی تیم چلسی گفت: الان «مردم شهر چلسی» سر از پا نمی شناسند!
همچنین در بازی الغرافه با پرسپولیس در پایان این مسابقه، زمانی که داور سوت پایان بازی را زده بود، تلویزیون قطر صحنه آهسته گل اول پرسپولیس را نشان داد که در این لحظه خیابانی گفت: «حالا الغرافه یکی از گل‌های خورده را جبران می‌کند»

چند جمله فوق العاده از استاد:

– برخلاف ایران، تماشاگران تیم های اروپایی، بازیکنان را به تشویق وا می دارند»
– هر تیمی که ببازه یعنی اینکه بازی رو باخته!
– حالا یک فرصت تلخ برای چلسی!
– بذارید به صراحت بگم که دو دقیقه وقت به پایان مسابقه باقی مونده!
– باران هم به شدت می وزه!
– وقتی یه بازیکن هوندوراس تنه می زنه، انگار به یه درخت تنه می زنه!
– کریم انصاری فرد هیچ نسبتی با برادران انصاری فر نداره! بخصوص با محمد حسن!
– کسی که لیزر انداخته قطعاً توی استادیومه…!
– استقلال ۱ … چون یه گل زده … پرسپولیس صفر چون یه گل نزده…!
– بواتنگ، نه ببخشید آلابا، شایدم گوستاوو بود که مرتکب پنالتی شد به هر حال یکی اونجا پنالتی کرد/ «بازی دورتمند – بایرن»
– مسی خیلی بهتر از کریس رونالدو هست، ولی انصافاً رونالدو هم چیزی از مسی کمتر نداره
– نقطه پنالتی رو می بینیم که در محوطه جریمه قرار گرفته!
– ساعت ۱ بامداد امروزه، نه امروز نیس دیگه رفتیم تو فردا پس الآن فرداس دیگه نمی تونیم بگیم امروز….الآن یک بامداد فرداس

مزدک میرزایی نیز با استفاده ار این جمله که «خیلی استرس داری» در امتیاز دهی کمال خساست را به کار می گرفت، در حالی که فراموش کرده بود در نخستین گزارش خود، کمک عادل نشسته بود و فقط یک دقیقه حرف زد! عادل بعد از معرفی مزدک به عنوان همکار جدید گفت: آنجلو پروتزی مصدوم شده آقای میرزایی. برای شروع، از میکل آنجلو رامپولا برامون بگو.

101454 1395261003_aghaye-gozareshgar-4

اولین جملات مزدک در تلویزیون در آن روز در حالی پخش شد که تپش پرصدای قلب و ئه ئه گفتن‌هایش نگذاشت بفهمیم رامپولا چی بالاخره؟
به هر حال رفتارها و برخوردهای غیر متعارف گزارشگرانی که بر صندلی داوری نشسته بودند بیش از هر چیز به رقابت با شرکت کنندگان شبیه بود نه داوری؛ گویا آنها این شرکت کنندگان را رقیب کاری خود می دیدند و تلاش می کردند تا مانع حضور آنها در میدان گزارشگری فوتبال شوند.
مورد مهم دیگری که در این برنامه قابل توجه بود، گزارشگری رقابت فوتبال در مدت زمانی کوتاه بود، در حالی که اسامی بازیکنان دو تیم در اختیار شرکت کنندگان قرار نمی گرفت که امری غیرمعمول است، حتی اگر بازیکن شناسی گزارشگر مد نظر بوده، بهتر بود از طرق دیگر به امتحان گذاشته می شد. حال این سوال مطرح است: آیا گزارش مطلوب یک دیدار فوتبال داخلی یا خارجی بدون داشتن لیست بازیکنان، کادر فنی و داوران برای حرفه ای ها امکان پذیر است؟!
نکته قابل توجه اینجاست که مزدک میرزایی و جواد خیابانی در شرایطی نسبت به عدم شناخت گزارشگران از بازیکنان دو تیم انتقاد می کردند که خودشان یک هفته قبل، از رقابتی که قرار است گزارش کنند، خبر دارند و در این فرصت به جمع آوری اطلاعات و لیست بازیکنان می پردازند.
به علاوه این امری طبیعی است که یک گزارشگر آماتور که تازه می خواهد وارد این عرصه شود اسامی بازیکنان ساوتهمپتون را نداند.
حتی نمی توان به شرکت کنندگان این برنامه به دلیل عدم شناخت ۱۰۰ درصدی بازیکنان تیم راه آهن و حتی ملوان خرده گرفت.

به هر حال این برنامه با همه این انتقادها پخش شد و در پایان موفق شد چهره های جدیدی را در عرصه گزارشگری فوتبال معرفی کند که امید است رسانه ملی از این پتانسیل ها به خوبی استفاده کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه