قطعنامه پارلمان اروپا پریشان‌گویی است/ مجازات شرارت‌ سنگین‌تر شود

قطعنامه پارلمان اروپا در واقع بیانیه‌ای سیاسی بیش نیست؛چه از نظر نحوه تنظیم مطالب و چه از نظر جایگاه نمادین پارلمان اروپا که نفوذی در اجرا ندارد و تلاش کردند نوعی پریشان‌گویی در این متن انشاگونه دیده می‌شود.

قطعنامه پارلمان اروپا پریشان‌گویی است/ مجازات شرارت‌ سنگین‌تر شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: عناوین و تأکیداتی که رهبر فرزانه انقلاب در پیام نوروزی خود در ابتدای سال به آن اشاره داشتند، نتیجه ارزیابی دقیق شرایط کشور و بیان مسیری روشن برای سامان‌بخشی به اداره بهتر حوزه اقتصاد و فرهنگ و مدیریت کشور بود که البته در گذشته نیز بر مؤلفه‌های این موضوعات تأکید داشتند.

وی اضافه کرد: ایشان در ملاقات با اعضای شورای انقلاب فرهنگی و اهمیت توسعه فرهنگی کشور بر ابعاد مختلف متذکر شدند و در اواخر سال گذشته نیز با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تبیین آن در جلسات دیگر مسئولیت مهم همه ارکان کشور و فعالان اقتصادی را در این برهه از زمان بیان کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه این مسائل حکایت از دغدغه‌ای دارد که کشور ما با بافت جوان جمعیتی که سرمایه‌ای ارزشمند است و تحصیلات گسترده و منابع متنوع خدادادی از نفت و گاز و معادن و موقعیت ژئوپلتیک برجسته و فرهنگ فراگیر اسلامی چگونه می‌تواند از مدیریت مبتکرانه برخوردار شود تا از سرمایه‌های مادی و معنوی ملت به درستی استفاده شود و نیروها به هدر نرود و در یک جمله کشور خوب و درست اداره شود تا به اهداف سند چشم‌انداز نائل شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور و چالش‌های پیش رو نشان می‌دهد که این دغدغه، دغدغه‌ای اصیل و محوری برای کشور است و نه‌تنها ملت ما انتظار اصلاح مسیر اداره کشور را دارد که چشمان مسلمانان روشن ضمیر و آگاه در سایر کشورها که نگاه مترقی انقلاب را جانبخش حرکت اصلاحی در کشورهای خود می‌دانند نیز منتظر شنیدن پیشرفت‌های اقتصادی ایران اسلامی هستند چراکه ایران را تکیه‌گاه اسلام ناب محمدی و پناهگاه مستضعفان می‌دانند. اینجاست که باید گفت ماموریت سیاستمداران و مدیران امروز ماموریتی تاریخ‌ساز است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب با نگاه طبیبانه کلید رازگشا را در مدیریت جهادی می‌دانند که قصد دارد با همه وجود این ماموریت تاریخی را بر دوش حمل کند. این مدیریت فرهنگ را فرع توسعه نمی‌داند بلکه آن را متن توسعه قرار می‌دهد و توانمندسازی فرهنگی و ارتقاع معنوی غایت اصلی کار قرار می‌گیرد و توسعه مادی و اقتصادی‌ای که باید بر پیکره حضور هرچه گسترده‌تر ملت بنا شود و مخصوصا در این مقطع زمانی بسیار مهم است اما غایت وسیله‌ای محسوب می‌شود.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: این همان نقطه‌ای است که چارچوب اندیشه‌ای ملی ما را از نظامات مومیایی شده مدرنیته جهان غرب متفاوت می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به دلیل مکانت فرهنگ در تئوری پیشرفت موضوع امر به معروف و نهی از منکر پایه تفکر اصلاحی مستمر جامعه قرار می‌گیرد که باید پذیرفت این اصل که اصلی بسیار مهم و تاثیرگذار در جامعه ما است جایگاه خود را نیافته است حال آنکه مسئولیت مشترک آحاد ملت در این اصل قرار دارد و متاسفانه در همین ایام ابتدایی سال خبر رحلت عزیزی را در این راه شنیدیم. ضایعه غم‌انگیز حکایت از عدم توفیق در برخورد با افراد شرور در جامعه دارد.

وی ادامه داد: بنده بارها این خطر را متذکر شدم و در جلسات مختلف مبارزه با اینگونه طغیان‌گری را مطرح کردم، امر به معروف و نهی از منکر در بستر جامعه‌ای رخ می‌دهد که خود از ظرفیت اولیه آرامش برای اصلاح برخوردار باشد. ابتدا باید شرارت سرکوب شود تا زمینه تعامل فرهنگی برای اصلاح فراهم شود تصور می‌کنم باید قانون برخورد با اینگونه افراد اصلاح شود و مجازات اینگونه شرارت‌ها در مقابل انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر سنگین‌تر از مشاجرات و جدال‌های معمولی تدوین شود.

لاریجانی اضافه کرد: از کمیسیون حقوقی مجلس می‌خواهم تا هرچه سریع‌تر با مشورت قوه قضائیه و نیروی انتظامی در قوانین این بخش تجدیدنظر کند و برای تصویب به مجلس ارائه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا در مورد ایران اظهار داشت: این قطعنامه در واقع بیانیه‌ای سیاسی بیش نیست چه از نظر نحوه تنظیم مطالب و چه از نظر جایگاه نمادین پارلمان اروپا که نفوذی در اجرا ندارند نگاه تبلیغاتی کاملا مسلط بر سایر شئون این قطعنامه است و با لحن پرطمطراق تلاش کردند ریاضت منفی تحمیق را بر خود روا دارند و نوعی پریشان‌گویی در این متن انشاگونه دیده می‌شود.

وی افزود: از یکسو در این بیانیه از مذاکرات هسته‌ای و توافقنامه ژنو استقبال می‌شود و استمرار تعامل سازنده طرف‌ها را خواستار است و راه‌حل مسئله هسته‌ای را صرفا در حل مسالمت‌آمیز آن می‌داند و امیدوار به پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به مناسبات سازنده بین ایران و اتحادیه اروپا در مسائل مهم منطقه نظیر بحران سوریه و مبارزه با تروریسم است و از شورای اروپا می‌خواهد بهبود روابط دوجانبه را به انتقال فن‌آوری، همکاری‌های محیط زیست، برنامه‌ریزی توسعه زیرساخت‌ها و همکاری‌های پزشکی و سلامت و گسترش تجارت با ایران و تبادل دانشجو و هنرمند و استقلال بیشتر در سیاستگذاری اتحادیه اروپا در قبال ایران تسریع دهد و ضمنا در نظر دارد بر حوزه همکاری‌های منطقه‌ای از نفوذ ایران در حل مسئله سوریه بهره گیرد تا این همکاری‌های بیشتر ایران و اتحادیه اروپا به ثبات در خاورمیانه مدد رساند و دامنه این همکاری‌ها در بحران افغانستان و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را گسترش می‌دهد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: با چنین انتظاراتی از سوی دیگر با طرح مطالب مداخله‌جویانه در حوزه ساختار دموکراتیک کشور و انتخابات و حقوق بشر و حقوق زنان و افکار منهت جنسی مسائلی را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد از سرزمین اوهام آرزوهای متناقض را یکجا جمع کرده‌اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آیا هیچ عاقلی که قصد آنگونه همکاری گسترده در مسائل هسته‌ای در منطقه‌ای و تکنولوژیک با کشوری دارد که به دلیل اهمیت آن و به قول خودشان دارای جوان‌ترین جمعیت جهان است اینگونه حرف‌های سخیف و بی‌پایه را مطرح می‌کند. آیا اینگونه رفتار میان‌مایگی و پریشان‌گویی را نشان نمی‌دهد؟ آیا به اینگونه رفتار سیاست گفته می‌شود؟ شاید همان سیاستی است که به قول یکی از سیاستمداران اروپایی در مرداب‌ها عمل می‌کند.

وی افزود: این عبارت عجیب و غریب در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که آمده این انتخابات مطابق استانداردهای دموکراتیک برگزار نشده که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است. به نظر می‌رسد اعضای پارلمان اروپا دچار تنگی تفکر شده‌اند و باورشان شده که خود استانداردهای مترقی در دموکراسی و انتخابات دارند. این حال آنان انسان را به یاد سخن پاسکال بروکنر می‌اندازد که گفت جامعه غربی مومیایی و منجمد شده و زیر بار مدح و سنای خود خفه شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما تردیدی نداریم که استانداردهای انتخاباتی و دموکراسی غرب را نمی‌پسندیم ما هرگز نمی‌پذیریم و مجال حضور نمی‌دهیم که کاندیداهای رئیس‌جمهور یا مقامات عالی کشور دچار بیمارگی هرزگی شوند و به جای حل مسائل کشور به عیاشی بپردازند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما اینگونه رفتار که رجال سیاسی و احزاب با زد و بند از برخی حکمرانان دیکتاتور عربی پول بگیرند تا مثلا در انتخابات استفاده کنند را فضاحت دموکراسی می‌دانیم ما این سیستم دموکراسی فرسوده و بیمار را نمی‌پذیریم که به قول یکی از متفکرین غربی گروه‌های ذی‌نفع و لابی‌ها به طور مستقیم مجالس قانونگذاری را در غرب فاسد کرده است و از طریق پرداخت رشوه و دامن زدن به سازوکارهای حامی پرورانه ابزارهای جدیدی خلق کردند که به ظاهر کاملا قانونی قانونگذاران را در تصرف و کنترل خود بگیرند.

وی افزود: انفجار گروه‌های لابی‌گر فقط در واشنگتن شگفت‌آور است در سال ۱۹۷۱ حداقل ۱۷۵ شرکت لابی‌گر ثبت شده در آنجا وجود داشت ۱۰ سال بعد در واشنگتن این رقم به ۲۵۰۰ شرکت رسید و تا سال ۲۰۰۹ تعداد این شرکت‌ها به ۱۳ هزار و ۷۰۰ شرکت رسید که سالانه ۵/۳ میلیارد دلار هزینه آنها است.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: ما هیچ انگیزه‌ای برای تقلید از چنین دموکراسی و استانداردهای معیوب آن نداریم بلکه آن را غاصب صلاحیت دموکراسی می‌دانیم این دموکراسی جذابیت خود را از دست داده و دچار افسردگی دموکراتیک شده است نتیجه چنین دموکراسی واژگون شده‌ای جهان پرماجرا و فروپاشیده امروز شده است و مخصوصا شنیدن شعار مبارزه با تروریست از چنین دموکراسی واقعیتی گوش‌خراش است و غرب در این زمینه کارنامه سیاهی دارد.

لاریجانی اضافه کرد: فقط در قرن بیستم که دو جنگ جهانی را به راه انداختند تعداد کشته‌های آنها بیش از ۳۹ قرن گذشته تاریخ تمدنی جهان بوده است غرب با چنین سیمایی نگران حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است؟

وی تصریح کرد: غرب با چنین ساختار ناراست جوهر و جنم مبارزه با تروریسم را ندارد کمااینکه در دهه اخیر نیز شاهد آدم‌کشی‌های وحشیانه در اشغال عراق و افغانستان بوده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی نظرات متفکرین غربی و صداهایی که از بعضی سیاستمداران شنیده می‌شود این تصور را ایجاد می‌کرد که غرب در حال فهم برخی اشکالات ساختاری خود شده است اما این بیانیه نشان داد نویسندگان آن حداقل برخی تاملات متفکرین خود را ملاحظه نکرده‌اند که به فرهنگ ملت ما خورده گرفته‌اند که چرا قاچاقچی مواد مخدر را اعدام می‌کند یا درباره حقوق زنان یا درباره سایر وجوه همچون ادیان ساختگی مسیر حرکت ملت ایران را مخالف استانداردهای خود دانستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: طرح سطحی اینگونه مباحث اگر با حسن ظن به آن نگاه شود نوعی کج‌خلقی دمکراتیک است، خیلی روشن است، تفکر اسلامی دارای یک نظام حقوقی بسیار عمیق و فراگیر است که حاصل تلاش‌های نظری ۱۴ قرن علمای بزرگ است دارای اصول و قواعد مشخصی است و طبعا با نظام حقوقی غرب متفاوت است.

وی افزود: علم و دانش را که با مصوبه پارلمان اروپا نمی‌توان محکوم و منهدم کرد اگر علمای شما در علم و حقوق توانمندی لازم برای مباحثه دارند باید با دانشمندان فقهی و حقوقی ما مذاکره داشته باشند تا شاید قله‌های رفیع‌تری از رشد عقلی را مشاهده کنند و به قول یکی از رجال غربی آنگاه از فراز قله‌ها دشت‌ها را بهتر می‌شناسند.

لاریجانی اظهار داشت: صدبار اگر بیانیه بدهیم که هم‌جنس‌بازان بتوانند آزادانه ازدواج کنند جز تنفر در ملت ایران نسبت به فرهنگ غرب چیزی برای خود دست و پا نمی‌کنید این یک علو فکری نیست که خرافات شیطان‌پرستی و ادیان ساختگی را مورد حمایت قرار می‌دهید اینجا محل نزاع دو مکتب فکری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به تعبیر شهید مطهری ما آزادی بیان و فکر را برای رشد عقلی ضروری می‌دانیم نه آزادی هرگونه عقیده مثل بت‌پرستی و سایر جذب‌اندیشی‌ها اگر قرار باشد چنین مبانی غلطی را به فاس که استاندارد شما باشد بپذیریم چه پاسخی به نهضت محمدی بدهیم که پیامبر ما حرکت خود را در مبارزه با بت‌پرستی آغاز کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شما مرز آزادی را امنیت یا آزادی دیگران قرار داده‌اید ما این اصل را ناکافی و نارس دانسته و مرز آزادی را عدم تخریب سایر ارزش‌ها می‌دانیم مثل معنویت، رشد معنوی لذا دو مکتب فکری است شما که مدعی تفکر پلورالیستیکی در جامعه هستید با چه استدلالی تلاش می‌کنید سایر جوامع را تحت فشار سرکوب‌گرانه تفکر خود قرار دهید که با قطعنامه و بیانیه و پروپاگاندا می‌خواهید استاندارد فکری شما را بپذیرند مگر مقصد دموکراسی جز این است که حکمرانی خوب را ارائه کند آیا مقصود از دموکراسی تغییر دین مردم است یا تغییر سبک زندگی مردم؟

وی افزود: ملت ایران با فرهنگ اسلامی رشد کرده‌اند سبک زندگی فاطمی را مدل برتر می‌دانند بارها با رای خود و با حضور در راهپیمایی‌ها این گزینش فکری را نشان داده‌اند حتی در انتخابات اخیر با حضور ۷۳ درصدی اراده خود را متجلی کرده‌اند شما با چه منطقی می‌خواهید این اراده ملت را نادیده بگیرید.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: ما مثل شما مهارت نداریم که درباره آنچه خوب نمی‌دانیم اینگونه نسخه و راهکار تجویز کنیم اما شاید مناسب نباشد پارلمان اروپا تحت تاثیر تروریسم دولتی، صهیونیسم و تروریست‌های آدم‌کش اطلاعات غلط را پایه قضاوت خود قرار دهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: وجدان ایرانیان و مسلمانان از اینگونه رفتارهای دوگانه و متحجرانه دچار آزردگی است و روشن به شما می‌گوییم پارلمان اروپا باید بفهمد که با ایران اسلامی همکاری سازنده را سامان می‌دهد و بداند تحت هیچ شرایطی ملت ایران اسلام و احکام نورانی آن را با مشوق‌های غرب معاوضه نمی‌کند.

وی افزود: هر مقام اروپایی که بخواهد با ایران مراوده‌ای داشته باشد باید با احترام به فرهنگ و آداب سیاسی ملت ایران ارتباط برقرار کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: میدان دیپلکاتیک نه میدان بی‌ادبی سیاسی است نه میدان رندی و نه میدان ناشی‌گری دیپلماتیک. از دیپلماسی برای ارتباطات بهتر استفاده می‌شود وگرنه مقابله به مثل کردن کار دشواری نیست و حرف سخیف و با نخوت زدن افتخار نیست بلکه حقارت را نشان می‌دهد.

لاریجانی تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید صرفا کسانی از مقامات اروپایی را که ادب سیاسی را رعایت کرده و در چارچوب ضوابط جمهوری اسلامی علاقه‌مند به دیدار هستند آنان را راهنمایی کنند و عقلای آنان که گاه صدای آنان شنیده می‌شود در منافع مشترک نیک بی‌اندیشند و بدانند ترس از تهی شدگی را با همکاری ثمربخش با دیگران می‌توانند ترمیم کنند نه در گستاخی حداقل در توجهی که بر موضع مستقل اروپا کردند علائمی را نیز نشان دهند که بی‌اعتمادی را ضائل کند.

وی افزود: از تلاش ارزشمند نیروی انتظامی و پلیس را در ایام نوروز که نظم بیشتر را ایجاد کردند تشکر می‌کنم و همچنین از زحمات هلال احمر، اداره راه و سایر دستگاه‌ها نیز سپاسگزاری می‌کنم و همچنین درگذشت والد سیدمحمدسادات ابراهیمی و والده آقای عاشوری را تسلیت عرض می‌کنیم و علو درجات را برای آن درگذشتگان از خداوند مسئلت می‌کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه