بازخوانی خاطره نماز جماعت مختلط آشوبگران پشت سر هاشمی که موجب ارتقاء شأن نماز جمعه شد! + تصاویر

عدم رعایت و حفظ شان نماز جمعه و همچنین حمایت آشکار از شکسته شدن خط قرمز نظام یعنی دفاع از فتنه‌گران و آشوب طلبان، دو اقدام مهم اکبر هاشمی رفسنجانی در این روز بود.

بازخوانی خاطره نماز جماعت مختلط آشوبگران پشت سر هاشمی که موجب ارتقاء شأن نماز جمعه شد! + تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، اکبر هاشمی رفسنجانی در فراموشی تاریخی از وقایع تاسف بار نمازجمعه ۲۶ تیر ماه، در مصاحبه‌ای با «روزنامه آرمان» از سبک شدن نمازجمعه ها از وقتی که وی دیگر در نماز جمعه حاضر نمی شود سخن گفته است.

هاشمی ضمن بیان مایوس شدن از حضور در نماز جمعه گفته است: «نمازجمعه هم جایی است که باید خیلی کار بکنیم که حرف‌های درست و پخته‌ای بزنیم. مستقیم پخش می‌شود و همه دنیا نگاه می‌کنند. زیبنده نیست آدم اینطوری حرف‌هایی بزند نماز و جماعت و اسلام و همه اینها را سبک کند.»
 51929_965
در بخشی از این مصاحبه آمده است:
* قضیه حضورتان در تریبون نمازجمعه چه شد؟ آیا برای بازگشت به تریبون خودتان انگیزه‌ای دارید یا نه؟
– انگیزه ندارم که بیایم. اصولا انگیزه سخنرانی و گفتن را ندارم. نمازجمعه هم جایی است که باید خیلی کار بکنیم که حرف‌های درست و پخته‌ای بزنیم. مستقیم پخش می‌شود و همه دنیا نگاه می‌کنند. زیبنده نیست آدم اینطوری حرف‌هایی بزند نماز و جماعت و اسلام و همه اینها را سبک کند.
* از سوی ستاد نمازجمعه اقدامی نشده و دعوت نمی‌کنند؟
– مدتی دعوت کردند اما دیگر مایوس شدند.
* شما اجابت نکردید.
– البته شرایط هم به‌گونه‌ای است که در این موقعیت حرف زدن در جمعی که هرکس بخواهد، بیاید، می‌آید و هرکار هم بخواهند، بکنند، می‌کنند. آثار منفی هم می تواند داشته باشد لذا باید این مساله را هم دید.
خطبه نماز جمعه‌ای با طعم حمایت از فتنه‌گران
۲۶ تیر ۱۳۸۸ را باید یکی از تاریک‌ترین نقاط در تاریخ ۳۰ ساله برگزاری نماز جمعه تهران دانست؛ روزی که نمازگزاران تهرانی شاهد برگزاری نماز به صورت مختلط و همراه با سوت و کف و حرمت‌شکنی بودند. اما آنچه تلخی این روز را مضاعف کرد، سخنان خطیب جمعه بود که در راستای همراهی با اغتشاشگران ارزیابی شد.
 25362_452
هاشمی رفسنجانی در شرایطی بعد از ۸ هفته برای خواندن خطبه و اقامه نمازجمعه وارد دانشگاه تهران شد که فضای سیاسی کشور پس از آشوب‌های خیابانی هفته‌های بعد از اعلام نتایج انتخابات، شاهد آرامش و شفافیتی نسبی بود. ایجاد این آرامش که حاصل تلاش گسترده مجریان و ناظران انتخاباتی و نیروهای امنیتی بود، پس از آن انجام شد که ناظران انتخابات با ارائه اسناد و دلایل متعدد و حتی تمدید پنج روزه مهلت رسیدگی به شکایات، در جهت رفع ابهامات کوشیدند و حتی در آخرین اقدام، به بازشماری تصادفی ۱۰ درصد از کلیه آراء در حضور دوربین‌های رسانه ملی پرداختند.
این رویه بی‌سابقه درباره انتخابات با رفتار حرفه‌ای رسانه ملی که حمایت آشکار دشمنان ملت ایران از این دودستگی‌ها را به مردم می‌نمایاند، باعث شد تا حتی آن دسته از حامیان میرحسین موسوی که با رفتارهای عجیب وی به وجود تقلب در انتخابات ظنین شده بودند و بعضا با حضور در خیابان‌ها آن را ابراز می‌داشتند، از تقویت این رفتارهای سیاسی مشکوک پا پس بکشند.
اما عجیب‌ترین و تاسف‌برانگیز‌ترین مساله‌ای که در نماز جمعه ۲۶ تیر روی داد، حضور افرادی بود که حتی ابتدایی‌ترین آداب نماز را هم بلد نبودند و با اقدامات خارج از شأن و عرف خود، موجب ناراحتی خاطر نمازگزاران را فراهم کردند.
این افراد با حضور مختلط در نماز و همچنین عدم رعایت پوشش مناسب، صحنه‌هایی را رقم زدند که انتشار عکس‌های آن هم با واکنش شدید مردم متدین و انقلابی ایران روبرو شد. برخی مردم و فعالان سیاسی هم این نماز جمعه را با نمازهای نمایشی گروهک‌های چپ و مارکسیست در ابتدای انقلاب اسلامی مقایسه کردند.
3858
namazjom2

هاشمی در خطبه‌ها چه گفت؟ 
اگرچه با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تاریخی ۲۹ خرداد، دیدگاه منفی و اعتراضی مردم نسبت به هاشمی رفسنجانی فروکش کرده بود و انتظار می‌رفت تا او هم با سخنان آرامش‌بخش خود، مهر پایانی بر آشوب‌های خیابانی بزند اما خطبه‌های هاشمی رفسنجانی نه تنها آرامش موجود را حفظ و فضای سیاسی را شفاف نکرد، بلکه وی با «بحرانی» خواندن وضع کشور و تکرار ادعاهایی که با توضیحات شورای نگهبان و تبیین هیات ویژه، حتی دیگر از سوی میرحسین موسوی هم دنبال نمی‌شد، آن‌ها را از تریبون مقدس نمازجمعه احیا کرد.
در این راستا هاشمی حتی در خطبه‌هایش دست به کار حمایت از کسانی شد که پرونده آنان مطابق قانون در اختیار دستگاه قضا بود و خواستار آزادی بدون قید و شرط این دسته از زندانیان شد؛ رویکردی که با انتقادات جدی مردم و فعالان سیاسی روبرو شد.
14807_744

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سعید
عجب!!!!!! خدا خودش می دونه کیا سعادت شهادت رو دارند نتیجه رافت اسلامی اینه دیگه؟ اون از بچه هاش که ول می گردن این هم از افاضات خودش
سالار
مرگ بر منافق
ملک خابالو
کس به کس نیه
در حاشیه