منطقه آزاد انزلی؛ پیشگام در حمایت از کالای ایرانی

منطقه آزاد انزلی از سازمان های پیشتاز در عرصه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ است.

منطقه آزاد انزلی؛ پیشگام در حمایت از کالای ایرانی

به گزارش هشت دی، در پی سفر ریاست جمهوری وقت به شهرستان انزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیأت دولت در سال ۷۵ منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین گردید.

در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شده و در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری؛ اداره کل بنادر و کشتیرانی استان ، شهرک صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت ۳۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق ۲ کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می شود .

 حمایت از کالای ایرانی که مقام معظم رهبری به آن تاکید فرمودند و پیش از این نیز در سنوات گذشته به انحای گوناگون مورد تاکید معظم له قرار گرفته است برای عملیاتی شدن نیازمند مجموعه ای از اقدامات هوشمندانه و به هم پیوسته است و با قرار گرفتن جمیع مولفه هایِ لازم، قاعدتا شعار سال به معنای واقعی کلمه، به ثمر خواهد نشست.

یکی از موارد برجسته برای نیل به مقاصد از پیش تعیین شده در زمینه اقتصادی به استفاده و بهره وری حداکثری از ظرفیت های موجود،باز می‌گردد.

مناطق آزاد را می توان نمونه ای از این ظرفیت ها قلمداد کرد که در صورت ایفای نقش سازنده مدیران و عوامل فعال در این مناطق، جهش قابل توجهی در دستیابی به هدف مذکور(حمایت از کالای ایرانی) حاصل خواهد شد.

*۱۰شرکت واردکننده که تولیدکننده شدند

دکتر رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان از تغییر فعالیت ۱۰ واردکننده کالاهای خارجی منطقه به تولید کننده در سال گذشته خبر داد و بر استمرار حمایت از واردکنندگانی که وارد عرصه تولید در منطقه آزاد انزلی می شوند تأکید کرد.

وی با اشاره به تعیین سال ۹۷ به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام رهبری، چنین توضیح داد که سازمان منطقه آزاد انزلی موفق شد در سال گذشته ۱۰ شرکت وارد کننده در حوزه کالای همراه مسافر منطقه را با ارائه مشاوره و مشوق هایی به تولید کننده محصولی که وارد می کردند تبدیل کند، و هم اکنون این ده شرکت در غرفه های خود، واقع در مجتمع های تجاری منطقه، تولیدات خود را که در زمینه پوشاک، کالای خواب و محصولات آرایشی- بهداشتی است، عرضه می کنند.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد که استراتژی ترغیب واردکنندگان کالای با کیفیت خارجی به تولید آن محصول در داخل کشور از سوی این سازمان در سال جاری با قدرت و جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد، اضافه کرد: برای ایجاد انگیزه و ترغیب این شرکت ها، به تغییر رویکرد خود، سازمان منطقه آزاد انزلی معافیت های کامل بخش ورود مواد اولیه، تولید محصول و عرضه آن در بخش مسافری منطقه را برای این شرکت ها در نظر می گیرد.

دکتر مسرور به تشریح اثرات مثبتی که این تغییر رویکرد می تواند در اقتصاد ملی داشته باشد پرداخت و گفت: ایجاد اشتغال مولد، حمایت از کالا و نیروی کار ایرانی و عملیاتی سازی اهداف تأسیس مناطق آزاد از مهمترین نتایج این تغییر رویکرد واردکننده به تولید کننده خواهد بود، موضوعی که در سال گذشته با اجرای این تغییر منجر به اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۲۰۰ نفر شد.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت اینکه، مصرف کننده ای که قبلاً از غرفه این واردکننده، محصولی را خریداری می کند، اشتیاق بیشتری برای خرید همان محصول تولیدی در داخل کشور خود و منطقه آزاد انزلی خواهد داشت، در نتیجه اثر گذاری مثبت بر ذائقه مشتری ایرانی از دیگر دستاوردهای این تغییر خواهد بود.

*عرضه ۵۰درصدی کالاهای ایرانی در فاز تجارت منطقه آزاد انزلی

رضا قلیزاده مدیر امور بازرگانی می‌گوید: سازمان منطقه آزاد انزلی در سال حمایت از کالای ایرانی نسبت به عرضه بیشتر محصولات داخلی (تولید داخل) در مجتمع های تجاری منطقه اقدام می کند که این محصولات همپای محصولات خارجی (وارداتی) در فاز تجارت و گردشگری عرضه می شوند.

وی افزود: بر این اساس هم اکنون معادل ۵۰ درصد از حجم کالاهای موجود در بازار منطقه در اختیار تولیدات داخلی نظیر پوشاک، مواد غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی و لوازم خانگی است که به صورت کالای همراه مسافر به گردشگران و مسافران منطقه عرضه می گردند.

مدیر امور بازرگانی سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: در ایام نوروز جاری نمایشگاه صنایع دستی و نوروز بازار با هدف عرضه محصولات داخلی در فاز تجارت منطقه و در کنار مجتمع های تجاری راه اندازی گردید که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

وی افزود: راه اندازی بازار دائمی صنایع دستی در پردیس صنایع دستی و راه اندازی دیگر نمایشگاههای عرضه محصولات داخلی در دستور کار سازمان در سال جاری قرار دارد،ضمناً استراتژی این سازمان به شیوه ای خواهد بود که عرضه بیشتر محصولات با کیفیت داخلی مد نظر قرار گیرد. در حقیقیت هدف از فراهم نمودن زیرساختهای گردشگری نظیر پارک ساحلی، اسکله مارینا، مرکز تفریحات ، آکواریوم و مرکز تفریحات دریایی در منطقه آزاد انزلی جذب حداکثری گردشگر بوده که باعث می گردد محصولات تولیدات داخل برای خیل عظیمی از گردشگران عرضه شود.

مدیر امور بازرگانی منطقه آزاد انزلی در پایان اعلام کرد به زودی بسته حمایتی سازمان منطقه آزاد انزلی برای حمایت از تولید و عرضه محصولات داخلی اطلاع رسانی خواهد شد.

*عرضه کالاهای ایرانی در ۱۵۰ غرفه نوروزی

برای پنجمین سال متوالی این منطقه در آغاز بهار میزبان نوروز بازار است. جشنواره ای که در آن صنایع دستی، سوغات و غذاهای محلی منطقه و استان گیلان برای گردشگران عرضه شده است.

این بازار نوروزی که از اول فروردین تا پایان تعطیلات نوروزی در دو مکان واقع در فاز تجارت و گردشگری و پارک جنگلی چپرپرد منطقه برپا شد، هنرمندان صنایع دستی و فعالین حوزه های مرتبط با سوغات و غذاهای محلی این منطقه، در قالب ۱۵۰ غرفه به عرضه محصولات خود پرداختند

حمایت از تولیدات ملی و صنایع دستی محلی، همچنین معرفی جاذبه های صنعت و فرهنگ خوراک و صنایع دستی گیلان از مهمترین دلایل برگزاری نوروز بازار است تا هنرمندان و تولید کنندگان بتوانند بدون واسطه اقدام به عرضه مستقیم تولیدات خود به گردشگران نوروزی منطقه نمایند.

*بازدید ۷۰۰هزار گردشگر نوروزی از منطقه آزاد انزلی

امین افقی سخنگوی منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: در تعطیلات نوروزی سال ۹۷ و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، گردشگران ورودی به این منطقه با رشد ۵۴ درصدی همراه شده است.

وی افزود:  از ۲۷ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه سال ۹۷ این منطقه میزان ۶۸۲ هزار و ۷۸۳ گردشگر بود و این در حالی است که تعداد گردشگران ورودی به منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۴۰۹۱ نفر بوده، که نشان دهنده افزایش ۵۴ درصدی تعداد گردشگر ورودی به منطقه می باشد.

مدیر روابط عمومی و اموربین الملل منطقه آزاد انزلی گفت:  طی ۱۶ روز تعطیلات نوروزی تعداد ۹۳ هزار ۲۸۹ گردشگر در هتل ها و مراکز اقامتی این منطقه نیز اقامت داشتند، آماری که در قیاس با ۸۱۷۹۶ گردشگری که تعطیلات سال ۹۶ این منطقه را برای اقامت برگزیدند، بیانگر رشد ۱۴ درصدی است.

افقی تصریح کرد: رویکرد مناسبی که سازمان منطقه آزاد انزلی طی سالهای گذشته با ایجاد و تکمیل زیرساخت های گردشگری که به بالارفتن استانداردهای امکانات موجود در منطقه منجر شده و در عین حال از طریق برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، گردشگری و تفریحی در قالب جشنواره ترنم بهار، ظاهر و غنایی دیگر یافت، به گردشگران ورودی به استان گیلان این اطمینان را داد که در مرکز ثقل گردشگری شمال کشور و نگین گردشگری گیلان نه تنها از امکانات و تسهیلات بهتری بهره مند می گردند و خاطرات خوبی را کنار خانواده تجربه می کنند، بلکه از قِبَل حضور در بخش های مختلف جشنواره ترنم بهار با فرهنگ و تمدن مردمان گیلان زمین آشنا می شوند.

سخنگوی منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: جشنواره ترنم بهار در فاز تجارت و گردشگری و پارک جنگلی چپرپرد منطقه برگزار شد که در آن صنایع دستی هنرمندان منطقه، سوغات و غذاهای استان گیلان برای ارائه به گردشگران در قالب نمایشگاه نوروز بازار عرضه گردید. نمایش های آئینی و بومی گیلانیان به نمایش درآمد که در این میان اجرای نمایش های آئینی عروسک های غول پیکر اساطیری گیلان تحت عنوان عروس گولی از جذاب ترین بخش های نمایشی بود که مورد استقبال مسافرین نوروزی قرار گرفت.

منبع: اقتصاد ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه