هشت دی گزارش می دهد:

محبوبیت پیام رسان خارجی با خواب چندساله مسئولان رقم خورد/ سروش برای جلب نظر مردم باید قوی تر و سریع تر شود

بحث فیلتر پیام رسان های خارجی همچون تلگرام به دلایل مسائل امنیتی و… بحث داغ این روزهاست اما سوالی که در این جا مطرح است این بوده که چرا مسئولان نظام به ویژه وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، تحلیلگران سیاسی و امنیتی این گونه عرصه را برای رشد این پیام رسان ها خالی کرده و فکر این روزها را نمی کردند.

محبوبیت پیام رسان خارجی با خواب چندساله مسئولان رقم خورد/ سروش برای جلب نظر مردم باید قوی تر و سریع تر شود

به گزارش خبرنگار ۸دی، چند سالی است که مردم در حال تجربه کردن نوع جدیدی از ارتباطات هستند که این نوع ارتباط بسیار جذاب و شیوا بوده و فراگیری آن در بین تمام اقشار جامعه با هر طبقه اجتماعی شده است، از کارگر تا استاد دانشگاه و ازکودک خردسال تا پیرمرد یا پیرزن کهنسال همه دوستدار شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هستند و آن را به شدت پیگیری می کنند.

ایرانیان که به سبب مشکلات معیشتی و مشغله های کاری چند سالی بود که روابط شان تضعیف شده و ارتباطات قدیمی را فراموش کرده بودند اینک ارتباط جدیدی را تجربه و در تلگرام به ساخت گروه های خانوادگی، دوستانه، هم مدرسه ای، هم دانشگاهی، هم کارو حتی گروه های کاری پرداختند.

تگلرام با سرعتی که در انتقال پیام داشت باعث شد این فضا برای بسیاری از گروه های جامعه به صورت گروه های کاری درآمده و باعث پیشرفت کاری بسیاری از اقشار جامعه نظیر خبرنگاران، پزشکان، داروسازان، مهندسان، رشته های ادبی و هنری، فروشندگان کالا و خدمات، فروشگاه های زنجیره ای و بسیاری از اصناف دیگر شود.

** سرعت تلگرام مدیون پهنای باند وزارت ارتباطات است

جالب اینجاست که بخش بسیاری از سرعت تلگرام مدیون پهنای باندی است که وزارت ارتباطات در اختیار آن قرار داده است، حال تلگرامی که در ایران پروار شده و به سودهای کلان دست یافته حاضر نیست سرورهای خود را داخل ایران بیاورد و تمام اطلاعات کاربران ایرانی به گواه بسیاری از کارشناسان سایبری در اختیار سازمان های جاسوسی غربی نظیر سیا و موساد قرار دارد.

 

 

مساله بعدی که تلگرام را برای کشور خطرساز کرده استفاده نشدن از ظرفیت این پیام رسان برای تقویت اقتصاد ایران بوده و بسیار کمتر از توان آن به اقتصاد جمهوری اسلامی کمک شده، تلگرام حاضر نیست شرکت های خصوصی ایرانی را در پروژه  های خود سهیم کند و اجازه انتقال فناوری را نیز نداده و ایران را از این جهت مصرف کننده صرف به بار آورده است. حال اینکه اگر یک شرکت ایرانی معتبر به جای تلگرام قرار داشت می توانست به کسب و کار هوشمند در ایران تقویت ویژه ای کند.

ارزگرام تهدید خطرناک تلگرام

تهدید خطرناک تر تلگرام مسئله ارزگرام بوده که تلگرام قصد دارد این مساله را با جدیت پیگیری کرده و ارزگرام را یک راه ساده برای انتقال پول ایرانیان قرار داده و این مساله در شرایط فعلی بازار ارز که با کمبود جدی دلار مواجه است می تواند با استقبال فراوان ایرانیان مواجه شود، از طرفی ارز از کشور خارج شده و از طرف دیگر جایگزینی برای آن مانند طلا  و خدمات یا مهندسی و فناوری به کشور وارد نمی شود و این مساله باعث خطرناک شدن وضع بازار ارز در آینده ای نه چندان دور خواهد شد.

** چرا مسئولان فکر این روزها را نکردند

تمام مسائل بالا به صورت تحلیلی و کارشناسی درست بوده ولی سوالی که در این جا مطرح است این بوده که چرا مسئولان نظام به ویژه وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، تحلیلگران سیاسی و امنیتی این گونه عرصه را برای رشد این پیام رسان خالی کرده و فکر این روزها را نمی کردند.

زمانی که بسیاری از دلسوزان کشور فریاد می زدند که فضای مجازی، فضای  حقیقی بوده و نباید این فضا را برای دشمن خالی کرد مسئولان دولتی به هشدارها گوش نداده و با گرفتن ژست روشنفکری می گفتند با بستن فضای مجازی مخالفیم اما مقصود دلسوزان بستن فضای مجازی نبوده و حمایت از تولید، اشتغال و فضای مجازی صددرصد ایرانی بود.

 

 

راحت گرفتن این موضوع توسط برخی از مسئولان مشکل دیگری بود که دامنگیر کشور در فضای مجازی شد، برخی فکر می کردند رقابت با شرکتی مانند تلگرام بسیار ساده است و از این رو انواع پیام رسان داخلی با ظرفیت محدود به وجود آمد حال آنکه می شد با تدبیر بهتر به جای این همه پیام رسان یک یا دو پیام رسان داخلی با سرورهای بزرگ و طراحی زیبای برنامه و امکانات فراوان ساخته می شد تا اعتماد ایرانیان نسبت به پیام رسان داخلی خدشه دار نشود.

نگارنده این گزارش در بازدیدی از یکی از پیام رسان های داخلی به یک نکته عجیب برخورد کرد و آن سرورهای آن پیام رسان بود، پیام رسانی که ادعا می کرد می خواهد کل ایران را پوشش دهد اتاق سرورش به اندازه ۱۲متر هم نبود!

اما نظر نگارنده زیر سوال بردن تمام نرم افزارهای داخلی نیست، از میان این تعداد پیام رسان سروش تنها پیام رسانی است که می تواند با تلگرام رقابت کند به چند دلیل یک تیم سروش وابسته به سازمان صداوسیما بوده و رسانه را بیشتر می فهمد و پوشش دادن برنامه های جذاب صداوسیما می تواند برگ برنده دیگری برای این نرم افزار باشد.

سرورهای سروش از سایر پیام رسان های داخلی بزرگتر و قویتر بوده  و با گرفتن باگ های نرم افزای و تقویت طراحی آن می توان آینده ای زیبا را برای آن ترسیم کرد.

جایگزینی سروش به جای تلگرام به نظر مردم نیز ارتباط داشته و اگر مردم مجاب شوند که با استفاده از این نرم افزار ایرانیان بسیاری دارای شغل خواهند شد و اگر سروش هم روز به روز خود را تقویت کند و مسئولان دولتی و کل مجموعه نظام به یاری اش بیایند روزهای درخشانی برای سروش اتفاق خواهد افتاد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه