مروری بر سفر رئیس‌جمهور به ترکیه/۴ پیشنهاد روحانی برای حل بحران سوریه چه بود؟

در این گزارش اهم جزئیات سفر روحانی به ترکیه را می‌خوانید.

مروری بر سفر رئیس‌جمهور به ترکیه/۴ پیشنهاد روحانی برای حل بحران سوریه چه بود؟

به گزارش۸دی، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به منظور شرکت در نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه شامگاه ۱۴ فروردین تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد.

 

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به ترکیه در جمع خبرنگاران، گفت: موضوع مورد بحث در نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه، سوریه و روندی است که برای آینده این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: این دومین نشست سران سه کشور روسیه ،ایران و ترکیه با محوریت سوریه است. اولین نشست در سوچی روسیه برگزار شد که به دنبال آن، کنگره ای بین معارضان سوریه و نیروهای طرفدار دولت به عنوان گام مهمی در زمینه آینده سوریه و دمکراسی در این کشور ، تشکیل شد.

رئیس جمهور افزود: در واقع این مسایل ادامه روند آستانه است که در روند آستانه تلاش‌های زیادی برای کاهش تنش در سوریه انجام و چهار منطقه کاهش تنش مشخص شد که در این مناطق سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه و نیروهای سوریه حضور دارند.

وی با اشاره به تداوم تفرقه های قومی و نژادی و دخالت خارجی در سوریه اظهار کرد: متاسفانه هنوز قدرت‌هایی در حال تقویت تروریست ها هستند و نیروهای آمریکایی هم که به دنبال عدم استقرار کامل دولت سوریه در همه مناطق این کشور و حتی تجزیه سوریه هستند ، همچنان در بخشی از مناطق شرقی حضور دارند.

ظهر ۱۵ فروردین مذاکرات سه جانبه آغاز شد و روحانی در این نشست تاکید کرد که بحران سوریه راه حل نظامی و یا تحمیل شده از خارج ندارد.

۴ پیشنهاد روحانی برای حل بحران سوریه

روحانی همچنین برای موفقیت بیشتر تلاش‌های مشترک سه کشور بر چهار محور زیر تاکید کرد.

۱. بحران سوریه راه حل نظامی و یا تحمیل شده از خارج ندارد و آینده سوریه تنها از طریق انتخاب دمکراتیک مردم سوریه رقم خواهد خورد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر غیرقابل قبول بودن راه‌حل نظامی برای بحران سوریه تأکید کرده و طرحی چهار ماده‌ای را بر همین اساس ارائه داد. کنگره گفتگوی ملی سوریه، زمینه مناسبی را برای آغاز فرآیند حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه فراهم آورده است. گفتگوهای سوری-سوری باید تا رسیدن به یک راه حل مرضی الطرفین از جمله انجام اصلاحات لازم در قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد و سالم ادامه یابد. دخالت بیگانگان در تعیین نوع و شکل حکومت سوریه تنها تداوم بحران را به دنبال دارد.

۲. وضعیت انسانی در سراسر سوریه اسفناک بوده و جامعه بین المللی موظف است نسبت به ارائه کمک های انسانی به همه نقاط سوریه تلاش کند. در این زمینه بدون نقض حاکمیت ملی سوریه، می بایست اطمینان حاصل شود که این کمک ها به طور سریع و ایمن به تمام نقاطی که نیازمند هستند ارسال شود. شهروندان بی گناه سوری، چه در غوطه باشند یا در عفرین و یا در فوعا و کفریا باید مورد حمایت جهانی قرار بگیرند. در عین حال تلاش واقعی برای پایان بحران سوریه و ایجاد بسترهای لازم برای بازسازی این کشور و فراهم کردن زمینه‌های بازگشت آوارگان به محل زندگی خود می بایست مورد اهتمام ما و جامعه جهانی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران آماده حضور موثر در بازسازی سوریه است.

۳. حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت و استقلال سوریه باید در همه شرایط محترم شمرده شود. حضور نیروهای بیگانه در سوریه بدون موافقت دولت آن کشور غیرقانونی بوده و باید متوقف و پایان داده شود. چشمداشت بیگانگان به سرزمین سوریه و تلاش برای تجزیه آن کشور تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست و صلح و ثبات در سوریه را به مخاطره خواهد انداخت.

۴. ضروری است مبارزه با تروریسم در سوریه تا ریشه کن شدن همه گروه های تروریستی، ادامه یابد. کشورهایی که هنوز دل در گروی پیروزی تروریست ها در سوریه دارند باید به خود آیند و با قطع کمک به آنها بیش از این خود را در مقابل مردم سوریه قرار ندهند.

برنامه دیگر رئیس جمهور در حاشیه این سفر دو روزه گفت‌وگو با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بود. روحانی در دیدار با همتای ترک خود گفت: ایران و ترکیه باید مناسبات و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف از جمله همکاری‌های مرزی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، محیط زیست، گردشگری، مبارزه با مواد مخدر و همکاری‌های کمرگی و ترانزیت و روابط بانکی، انرژی واستفاده از پول ملی در مناسبات تجاری بیش ار پیش ارتقاء داده و کمیسیون مشترک روابط راهبردی دوکشور در این راستا تلاش کنند.

 

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه توسعه روابط بانکی موجب رونق در مناسبات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران-آنکارا خواهد شد، خاطرنشان کرد: توسعه روابط با ترکیه به عنوان کشور دوست، همسایه و مسلمان برای ایران حائز اهمیت است.

برگزاری شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه به زودی در ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهورترکیه نیز در این دیدار گفت: اهتمام و تلاش ایران در برگزاری هرچه بهتر این اجلاس نشان دهنده علاقه و جدیت دو کشور در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است.

اردوغان با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف، اظهار داشت: شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه بزودی در ترکیه برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه همکاری و رایزنی‌های ایران و ترکیه در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌ای بویژه مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی را سازنده و مثبت عنوان کرد و خواستار توسعه و تقویت روابط فی مابین در این راستا شد.

اردوغان با بیان اینکه استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران-آنکارا تاثیر بسزایی دارد، افزود: در آینده‌ای نزدیک هیات عالی رتبه از مقامات ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.

گفت‌وگوی دو جانبه با پوتین/تاکید بر ضرورت استفاده از پول ملی در روابط تجاری

 

روحانی همچنین با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد و گفت: روابط تجاری و مبادلات با استفاده از پول ملی، دو کشور را در رسیدن به اهداف مورد نظر در مناسبات و همکاری‌ها نزدیک تر خواهد کرد.

اگر نتوانیم از منافع برجام استفاده کنیم تصمیم جدید می‌گیریم

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه همه باید نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، تاکید کرد: اگر شرایطی پیش بیاید که نتوانیم از منافع برجام بهره‌برداری کنیم، تصمیم جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.

اهتمام روسیه به سرمایه گذاری در حوزه‌های اقتصاد ایران

همچنین پوتین در این دیدار با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه در سطوح عالی سیاسی، اقتصادی، انرژی و دفاعی ادامه می‌یابد، گفت: روسیه مصمم به سرمایه گذاری های بیشتر در حوزه های مختلف اقتصادی در ایران است.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با تقویت مبادلات بانکی، از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری استفاده کنیم.

پوتین با تاکید بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، اظهار داشت: پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات خود در این توافق ضروری بوده و جامعه بین المللی باید از پایداری برجام حمایت کند، چرا که هرگونه ضربه به برجام، خدشه به دیپلماسی در سطح منطقه و جهان است.

محورهای نشست خبری روحانی، اردوغان و پوتین

 

روحانی: از دید جمهوری اسلامی ایران، مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد. بحران سوریه باید از طریق راه حل سیاسی حل و فصل شود. هیچ کشوری حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد؛ آینده سوریه متعلق به مردم سوریه است.

اردوغان: با دوستان ایرانی و روس به دنبال این هستیم که برای امنیت سوریه کار گروهی انجام دهیم چرا که تنها راه‌حل مشکل سوریه، راه‌حل دیپلماتیک و مذاکره است. تمام دنیا باید توجه کند که تحت هر شرایطی استقلال و خاک سوریه و مقابله با تروریست‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

پوتین: هدف ما ایجاد صلح و آرامش در سراسر سوریه است،سه کشور ایران، ترکیه و روسیه مشتاق به مشارکت در تقویت حاکمیت سوریه هستند. وحدت، استقلال و خاک سوریه باید حفظ شود. سوری ها باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند. گروههای تروریستی در تلاشند آشتی ملی را تخریب کنند در این راستا آنها عملیات تحریک آمیز انجام می‌دهند.

رئیس‌جمهور در پایان این سفر شامگاه ۱۵ فروردین وارد تهران شد و مورد استقبال معاون اول خود قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه